Rökgaser temp/färg/lukt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Rökgaser temp/färg/lukt

Inlägg av Magnus »

Hej
Har just läst "ikapp" så mycket jag mäktar med på detta utmärkta forum. Är själv nybörjare. Fick min Biona 24 januari och har kört några veckor med den nu. Har dock några funderingar som jag tänkte se om jag kan få hjälp med här.
Den första funderingen är rökgaserna.

* rekommenderad temperatur på rökgaserna ut från pannan?
Har just installerat rökgastermometer i röret ut från pannan och mätt temperaturer från ca 160 grader till 250.

* färg och lukt på rökgaser ut från skorsten.
Detta är jag inte nöjd med! Jag har sett rök som är brun/grå och när det slår ner till markplan så luktar det en hel del. Dela gärna med er av era erfarenheter. Några tips om hur jag kan förbättra detta.
mvh Magnus
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Mät temperaturen cirka 1 m ner i skorstenen. Där skall det var cirka 60-70 grader. När väl brännaren har kommit igång skall röken vara osýnlig vid plusgrader och en lätt vid rök vid minusgrader (vattenånga).

Är röken som din brun/grå och luktar illa (och slår ner i markplan) verkar inte båda gått.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Min tro är att om de blir tung rök och luktar illa så har du förmycket bränsle i förhållande till vad den klarar av att förbränna. Antingen har du för dåligt drag i skorstenen och/eller så är bionan inte rätt insälld.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

En annan sak som jag kom att tänka på. Du har precis satt in brännaren. Har du sett till att sota hur panna. tuberna och rökröret riktigt ordentligt och är skortenen bra sotad. När allt detta är gjort är det ett bra utgångsläge att ställa in/testa brännaren.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Det där med tempen ur skorsten finns det ingen given temp på
ex om man har insattsrör i skorsten typ 90mm får man automatiskt
en högre temp i skorsten,men annars är det som ztz säger.

När min brännare går som bäst i min panna så ligger jag på
210-220 ur pannan det gör för min del mellan 75-85grader 1meter
ned i skorsten(murad pipa halvsten helsten) .
Om du inte har bör du montera dragregulator,när jag ställer min
dragregulator på 35pa så slår det ned lite sot på backen man ser
det när det ligger snö på backen inga stora mängder men man ser
det.

mvh christer
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

ztz skrev:Min tro är att om de blir tung rök och luktar illa så har du för mycket bränsle i förhållande till vad den klarar av att förbränna. Antingen har du för dåligt drag i skorstenen och/eller så är bionan inte rätt insälld.
Jag köpte Biona för att den ställer in sig själv. Eller hur funkar det?
Vad är det jag kan ställa in? Är det några parametrar jag kan justera för att testa (Jag får väl koppla upp datorn och ladda hem det där programmet. Det har bara inte blivit av...).

Temp i skorsten ska jag mäta så fort snöstormen bedarrat. Har dock insatsrör som Christer så det kanske inte stämmer helt. Har för mig att insatsröret är 125 mm.

Dragregulatorn kom med i paketet från MBIO. Har haft den monterad men tog bort den för att testa om det verkligen gjorde nån skillnad. Misstänkte att det läckte i flänsen.

Har funderat en del kring hur bra drag det är. Skorstenen är 8,5 m med insatsrör 125 mm. Jag har inga problem att få Bionan att starta (vilket jag trodde var tecken på dåligt drag), men den gråa/bruna röken kanske tyder på det? Skorstenen sotades i början av oktober, sen har vi kört 1 månad på olja och resten på el innan brännaren levererades 24 januari.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag har oxå grå/blå rök vid 0° ute... Har 125 pipa ca 7 meter...
Med den gamla janfire brännaren såg man ingen rök...
Så ja ä inte så säker på att bionan justerar sej så bra o att de bara räker att brännaren justerar sej på 740°..
Föresten är de någon som gjort en analys av röken???
Senast redigerad av André den tis 15 feb, 2005 13:55, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Vilket sammanträffande jag kör oxå biona i ctc regent???
Har 10meter skorsten o drag mätaren på 22pa.

Andre jag mätte sottal o co2,sottalet var högt(6) o co2 låg
på 13 tyvärr gick inte min biona som bäst när jag mätte
men jag skall mäta o se ifall värdena ändrats.

mvh christer
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Min rök är i princip vit/obefintlig....

Och om det luktar så luktar det lite som när man tänder en brasa (sällan det gör det)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

hmm

Inlägg av snillet »

Det låter intressant intressant det där...

Jag har faktiskt aldrig fått illaluktande rök från min anläggning... även om jag "prejat" panna/skorsten/rökgasfläkt/brännare m.m. både hit å dit för att "se hur de funkar när man gör såhär" ...typ...

Däremot är som sagt bra ös i skorstenen och dragbegränsare något som är ett måste för att det skall fungera bra hos mig.

Min dragbegränsare står på 30Pa, men då har jag hemmatillverkade turbulatorer som gör att det krävs för att brännaren inte skall stanna. Utan turbulatorerna fungerade det fint med ca 15-20Pa men då va rökgastempen högre (glömt hur hög...).

Har 3.5 meter 125mm stålskorsten, BIG nono utan fläkten....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Har funderat mycket kring färgen på röken.
I morse var det grå tjock rök som vanligt.

Kanske är det draget det är fel på?
Monterade dragbegränsaren igår och ställde den på 12 Pa. Då slår luckan lite i vindbyarna. Fick det nu tätt och bra kring flänsen så det känns som ett rättvisande värde. Inget kanondrag alltså, 12Pa, -2 grader ute, 8,5 m skorsten och 125 cm insatsrör. Brännaren har nu gått 74 timmar sedan förra uraskningen (ja, jag har funderat på om det påverkar)

* Uraskningsintervallen jag provat är
1. ca 20 hr halvfullt med aska i brännkammarn, totalt ca 5 cm på botten av Grovisen
2. 48 hr lika mycket aska
3. Går nu på 75 timmar utan uraskning, snart läge att testa igen... :D

* Blir förbränningen så dålig av dåligt drag?
Jag har inga startproblem och känner inte igen några andra problem som beskrivs här. Möjligen aningen låg effekt, det tar en stund att elda pannan varm. Har inte räknat på det än. Christer, har du möjligen nån uppgift om vattenvolym i CTC Regent så att man kan räkna på effekten?

* Varför är det så dåligt drag?
(Kanske läge att ta hit sotarn eller ännu hellre köpa egna grejer)
Nån som har andra ideér om vad man kan göra?

* Är lösningen rökgasfläkt?
Många av er verkar ju ha det. Förstå att Snillet behöver det med så kort skorsten, men med 8,5 meter? Tvekar inte en sekund att beställa en fläkt om det verkligen fixar problemet. Har för mig att de kostar 2600 kr på MBIO.

Nu skall jag ner och koppla upp PC:n, återkommer med grafer så fort jag hinner. :D
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Magnus du får nog skaffa rökgas fläkt..
Hade själv bara 8 pa med 125 mm o 7 meter pipa...
Prövade med ved då tog de 5 timmar att värma acken.. Med fläkt o 25 ps drag tog de 2 timmar...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Pannan 155liter o vvberedare 90 liter, är lite nyfiken på din
installation.Var har du satt brännaren(i vilken lucka) om du
satt den i olje brännarens uttag måste du ha en stos som
sätter brännaren längre ut annars slår lågan tillbaka o
brännaren går kass,i alla fall gjorde min det.
Draget har jag testat fram o tillbaka o i min panna bör jag
ha minst 20pa annars får brännaren för dålig effekt...
När jag kör utan acktank tar det ca:45min för att nå 85
grader(går mellan 60-85).

mvh christer
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Christer, vad har du för avstånd mellan brännare (låt säga framkant på röret) till pannväggen?
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

christer skrev:Var har du satt brännaren(i vilken lucka) om du
satt den i olje brännarens uttag måste du ha en stos som
sätter brännaren längre ut annars slår lågan tillbaka o
brännaren går kass,i alla fall gjorde min det.
Aha, nu börjar det arta sig. Jag har satt den i oljebrännarens lucka i samma läge som oljebrännaren satt.

Hur fixade du stosen? Hemmabygge eller nåt köpt? Har du möjlighet att infoga nånbild eller lite måttuppgifter? Hur långt ut måste jag komma? Nån annan som mätt hur lån lågan är eller som haft liknande erfarenheter?

Dålig effekt lider jag ju också av, så det blir med all sannolikhet en rökgasfläkt.

Jag hoppas att detta kan vara lösningen. Stort tack Christer för tipsen! :D
mvh Magnus
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Skriv svar