Uppföljning av min kånglande panna (och installatör)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
mysanh
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 01 jun, 2006 20:15
Ort: sundsvall

Uppföljning av min kånglande panna (och installatör)

Inlägg av mysanh »

Ni som läst mina andra trådar,(råd till förvirrad tjej och fler råd till mig)
vet ju vilka problem jag haft med min panna och installatören...
Men för 1½ vecka sedan hade han ialla fall fått hem grejerna han väntade och kunde komma hit och installera dom. Han bytte kompressor, prosessor, brännarrör och luftslang. Gjorde även mätningar. Och nu skulle det funka som en klocka sa han. Jag frågade hur ofta jag nu skulle behöva sota ur brännaren, och han sa "någon gång per år" Det ska ju sota ur sig själv. Nu har det funkat bra sedan dess, trodde jag... Men igår stannade brännaren utan anledning två gånger. Tillslut lyfte jag ut brännaren för att se så det inte hade blivit packat sot i den som det blev förut. Och jo, helt fullpackat med sot var det ju där. :evil: Det betyder alltså att den inte sotar ur ändå? Vad fan GÖR man??!!
Bor:Sundsvall.
1½ plan, 176 kvm, (endast lite värme i ½ plan 20 kvm) 3-glas fönster hela övervåning
Isolering..Hm.. kanske lite dåligt isolerat på vinden.
1 vuxen+2 små barn.
Panna+brännare: Kmp Uno
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Menar du att asklådan var full med sot eller sot i själva brännaren, Uno:n ska väl ha 40 liters askutrymme så det var väl knappast fullt där, jag antar du menar i brännaren.

Fläkten i brännaren blåser ut det mesta i askväg från brännaren, det brukar bli en driva längst fram i de flesta brännare men inte så mycket mer.

Menar du att det var fullt med aska i själva brännarröret ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
mysanh
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 01 jun, 2006 20:15
Ort: sundsvall

Inlägg av mysanh »

Ja, inne i själva brännaren...Fick skrapa ur den, för det var hårt packad sot.. Sen låg det kanska mycket sot på kanten innanför brännaren som ej hade åkt ner i ask lådan.
Bor:Sundsvall.
1½ plan, 176 kvm, (endast lite värme i ½ plan 20 kvm) 3-glas fönster hela övervåning
Isolering..Hm.. kanske lite dåligt isolerat på vinden.
1 vuxen+2 små barn.
Panna+brännare: Kmp Uno
petmal
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 22:03
Ort: Norrtälje

Inlägg av petmal »

Har du fått något protokoll av rökgasanalysen?
I så fall vad säger den?
Det verkar som brännaren är feljusterad.
Vad för sorts pellets använder du?


Peter
Bio-Sol Panna med KMP PX22
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

petmal skrev:Har du fått något protokoll av rökgasanalysen?
I så fall vad säger den?
Det verkar som brännaren är feljusterad.
Vad för sorts pellets använder du?


Peter
Jag tycker som petmal.
Brännaren verkar få för mycket pellets.Samt vara feljusterad ändå.Pelletsen kan ju åxo vara dålig?
Installatör ??????

Ved Profilen.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

mysanh skrev:Ja, inne i själva brännaren...Fick skrapa ur den, för det var hårt packad sot.. Sen låg det kanska mycket sot på kanten innanför brännaren som ej hade åkt ner i ask lådan.
På det sättet blir det i min brännare med om den får för mycket pellets eller för lite luft ..kan även bero på dålig pellets men det har jag aldrig råkat ut för
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar