Ecoflex ägare hur har ni det med askan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Kan du vara lite utförligare hur ni bytt, och vad som styr vad?
Jag har bara lite koll på ecoflexen och nada koll på thermia.

Problemen ni beskriver låter väldigt mycket som mina problem med Bion, och är det inte fel på brännaren (fysiskt), och inget fel på ecoflex pannan (fysisk), så undrar man ju vad som är fel.
Och jag undrar ju om det är min panna som inte funkar med Bion, eller om det är någon styrning av brännaren som är fel.

Det är ju lite lurigt med Exoflex versus Bion att det finns funktioner flyttade till pannan i flexen, men de måste ju trots allt finnas i båda.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Läser jag slarvigt?

Utesluter du fel på ecoflexens pannkonstruktion eller inte?
Jag förstår nämligen inte riktigt vitsen med att mäta spänningar osv, men jag har inte koll på var ifrån styrvärdena kommer.

Ställer du in CTC brännarens värden via en panel på biomatic pannan?

Har ni kört en beqväm i CTCpannan? Och var gör ni i så fall inställningarna?
Innan ni testat en bekväm i ecoflexen är det väl förtidigt att säga något om var felet kan ligga, och lite onödigt att börja mäta spänningar ody.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Efter injustering med instrument har min panna sotat kraftigt. Glaset sotar igen på ett par dagar. Kommer att ställa in samma värde på låg och hög och justera fläkten tills den inte sotar längre. Sedan kanske den fungerar bättre sotmässigt.

Stämmer också in i hyllningskören till det arbete André och andra gör för att reda ut detta. CTC borde vara intresserade att betala för detta om ni bara föreslår det till dem. Eftersom ni jobbar systematiskt är det säkert användbart för dem.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Erik skrev:Läser jag slarvigt?

Utesluter du fel på ecoflexens pannkonstruktion eller inte?
Jag förstår nämligen inte riktigt vitsen med att mäta spänningar osv, men jag har inte koll på var ifrån styrvärdena kommer.

Ställer du in CTC brännarens värden via en panel på biomatic pannan?
Ctc ecoflex har identisk brännare som Thermia biomatic 20+ men elektroniken/styrningen sitter i pannan på båda..

Det vi gjort nu är helt enkelt bara skiftat brännare mellan pannorna, Jag tror inte att det beror på pannkonstruktionen utan nått i elektroniken i ecoflexen därför ska vi nu imorgon mäta upp båda pannorna...

Skulle inget va fel/olika där får jag väl ta min bequem brännare o stoppa in i ecoflexpannan, Bara lite mer bök om inte kontakterna till tempgivare mm är samma... Skulle det då inte funka utan den sotar igen så är det fel på pannkonstruktionen vilket jag är väldigt tveksam till att det kan vara, Men man ska väl aldrig säga aldrig.. :?

Ctc bio är exakt samma brännare som Thermia bequem 20D, Det enda som skiljer är kåpan för alla menyer mm är exakt samma vilket även bekräftats av Ctc.. Brännarna monteras o testas i samma fabrik både lösa brännare o till pannorna men elektroniken i ecoflex har det ändrats lite i.. Dom har plockat bort endel funktioner o lagt till bl.a styrning av VP vilket gör att jag tror felet ligger där, T.ex om man skaffar Thermias vaccum transport till en biomatic måste man byta Chip för annars får pannans elektronik fri spel för att den har för liten kapacitet...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:Efter injustering med instrument har min panna sotat kraftigt. Glaset sotar igen på ett par dagar. Kommer att ställa in samma värde på låg och hög och justera fläkten tills den inte sotar längre. Sedan kanske den fungerar bättre sotmässigt.
Förmodligen är det samma problem hos dej.. :?

Det är inga problem att justera så Co2 t.ex är bra men då sotar pannan som fan ändå men installatören hinner inte märka detta innan dom åker men ägaren ser det efter några timmars drift, Synglaset sotar igen redan efter att pannan gått några tim (t.ex 10-15 tim) vilket kan ta ett tag om förbrukningen är låg medans storförbrukarna ser det nästan över en natt..

Det är omöjligt att köra en ecoflex med en Co2 halt på 12-12,5% utan att den sotar igen helt, För att den ska se normal ut så går det inte ha mer än 8-9% Co2 (jämför med biomatic)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

André skrev: Ctc ecoflex har identisk brännare som Thermia biomatic 20+ men elektroniken/styrningen sitter i pannan på båda..

Det vi gjort nu är helt enkelt bara skiftat brännare mellan pannorna, Jag tror inte att det beror på pannkonstruktionen utan nått i elektroniken i ecoflexen därför ska vi nu imorgon mäta upp båda pannorna...

Skulle inget va fel/olika där får jag väl ta min bequem brännare o stoppa in i ecoflexpannan, Bara lite mer bök om inte kontakterna till tempgivare mm är samma... Skulle det då inte funka utan den sotar igen så är det fel på pannkonstruktionen vilket jag är väldigt tveksam till att det kan vara, Men man ska väl aldrig säga aldrig.. :?

Ctc bio är exakt samma brännare som Thermia bequem 20D, Det enda som skiljer är kåpan för alla menyer mm är exakt samma vilket även bekräftats av Ctc.. Brännarna monteras o testas i samma fabrik både lösa brännare o till pannorna men elektroniken i ecoflex har det ändrats lite i.. Dom har plockat bort endel funktioner o lagt till bl.a styrning av VP vilket gör att jag tror felet ligger där, T.ex om man skaffar Thermias vaccum transport till en biomatic måste man byta Chip för annars får pannans elektronik fri spel för att den har för liten kapacitet...
Trist för mig om det är pannan brännare som inte passar ihop.
Märkligt bara att det är så likt problemen med ecoflexen. :?


När ni skiftar brännare, behöver ni ställa in brännaren på pannans panel, eller ligger alla inställningar för brännaren i pannan?
Om vissa inställningar sitter i brännaren och inte i pannan, så sitter nog inte hela styrningen i pannan.

Sedan så är det väl ett annat värde på optovakten till CTC Bio, eller är det ändrat även på bekvämen?
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Erik skrev: När ni skiftar brännare, behöver ni ställa in brännaren på pannans panel, eller ligger alla inställningar för brännaren i pannan?
Om vissa inställningar sitter i brännaren och inte i pannan, så sitter nog inte hela styrningen i pannan.

Sedan så är det väl ett annat värde på optovakten till CTC Bio, eller är det ändrat även på bekvämen?

All elektronik sitter i pannorna så justeringen är samma då man shiftar brännare, Det är bara 2 kablar o pellets slangen som man behöver lossa.. Så ingen justering behövde göras o vid kontroll va Co2 12% med båda brännarna i biomaticen men ctc mätade vi inte i då den sotar o går lika kasst vilken brännare som än sitter där..

Ctc brännare som inte funkat stoppades bara in i biomaticen o går som en klocka, Värdena på hög är 90% matning i båda pannorna o fläkten 67% i Ctc men bara 46% i biomaticen... Med lägre fläkt i Ctc´n så sotar den direkt..

Just ja optovakten ska ju ändras i ctc :roll:
Är det så även i bion??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ja
Entusiast!
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 16 jun, 2006 14:47
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av ja »

Erik: Brännaren dom skiftat innehåller ingen elektronik. All styrning med inställningar sitter i pannan sen går det kablar till fläkt-, matnings-motor, tändelement och optovakt.

André: Tack för att ni utreder detta! Spänningsmätning på fläkten verkar vettigt. Resten av parametrarna bör väl mätas med stoppur istället.

Undrar om det ändrade gränsvärdet för optovakten egentligen är för att brännaren inte ska stanna direkt när det sotar, och det egentligen är samma optovakt som Thermia?
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ja skrev: Spänningsmätning på fläkten verkar vettigt. Resten av parametrarna bör väl mätas med stoppur istället.
Vi får väl mäta spänningen på båda pannorna till fläkt o internmotor samt väga pellets o kolla matningen/tidtagning hur snabbt ett varv på interskruven tar..

Tur man är en tjurig norrlänning o inte ger sej så lätt.. :D
Är övertygad om att felet går lösa, Nu är ju fel på själva brännaren avskrivet iaf så då är det mätning av elektroniken som gäller..
Hittar man inget i elektroniken som ser fel ut får jag väl testa med min brännare i pannan o går inte den så är det ju själva pannan det är fel på vilket jag inte tror/hoppas det är...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Vid underhållsglöd:
Optovakt 1(50%)

Jag har inte ändrat någonting på det här.

Jag ladddade hem inst. anv. för Bequem 20D, och den har lite andra menyer än min CTC bio.

Min chip version heter v0545 men i inst. till Beg. 20 står det att chipversionen heter v0611. Så det är stämmer inte att det är identiska brännare.

Bland annat så har Beq. under "service" menyer för återställning till fabriksvärden, och ställning av renblåsningen.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Det här med fläkten glider hela tiden undan på något sätt ....
Jag lyckas inte greppa felet.

Vi har hela tiden talat om fläkten som % i inställningar, men du som stått bredvid båda typerna av brännare; upplever du det som att den blåser in mer luft, har högre varv, you name it?

Om det bara vore en annan/felaktig tolkning av vad X % fläkt innebär så skulle det ju bara vara att köra på fläktvärden som funkar, men nu verkar ju det svårt att hitta och gör man det så blir det mycket aska. :?
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Erik skrev:Vid underhållsglöd:
Optovakt 1(50%)

Jag ladddade hem inst. anv. för Bequem 20D, och den har lite andra menyer än min CTC bio.

Min chip version heter v0545 men i inst. till Beg. 20 står det att chipversionen heter v0611. Så det är stämmer inte att det är identiska brännare.

Bland annat så har Beq. under "service" menyer för återställning till fabriksvärden, och ställning av renblåsningen.
Optovaktens börvärde är 50% i Thermias pannor/brännare (som din) men i ecoflex ska man ställa ner börvärdet till 5% enligt en lapp som följde med pannan..

Vilket chip man har beror på tillverkningsvecka mm o visst kan dom ändra el lägga till något men då jag va till Tom (tj här på forumet) i helgen o bläddrade i hans bio brännares meny va det då exakt lika som i min bequem 20D.. Jag har chip V0518 som har tankdiff men orginal va det V04??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Erik skrev:Det här med fläkten glider hela tiden undan på något sätt ....


Om det bara vore en annan/felaktig tolkning av vad X % fläkt innebär så skulle det ju bara vara att köra på fläktvärden som funkar, men nu verkar ju det svårt att hitta och gör man det så blir det mycket aska. :?
Med att fläkten glider undan är det de du nämt tidigare med att det verkar som det både blåser o suger samtidigt??
Jag har inte märkt något sådant fenomen..

Helt riktigt så vore det inget problem o t.ex ctc´s fläktvärde 50% motsvarade thermias 30% men så är inte fallet som det verkar vilket gör en lite förvirrad..
Kör man båda brännarna på t.ex 30% upplever jag iaf att fläkten susar i samma hastighet då man hör känner vid insuget...

Kör vi med fläkten på samma som i thermia blir Co2 bra till en början men sen börjar det byggas upp ett överskott av bränsle i brännaren som gör att det börjar sota nått helt otroligt, Koppen är helt full av pellets så den trycks ur innan den brunnit upp..
Det konstiga är att då man kör riktigt mycke fläkt går koppen ändå full men då sotar inte pannan men det blåser ur mycket pellets då den ligger ända uppe på kanten på koppen..

Men men ska iväg nu o mäta upp lite.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Erik skrev:Min chip version heter v0545 men i inst. till Beg. 20 står det att chipversionen heter v0611. Så det är stämmer inte att det är identiska brännare.
Brännaren är bara mekanik. Det finns ingen som helst styrning/intelligens i den. Den har en fläkt, en motor för att diva internskruven, ett tändelement, en optosensor för flamman och en ljusbarriär för internförrådet. Alla dessa är kopplade till två kontaktdon som man kopplar två kablar från pannan till. All elektronik och styrning sitter i pannan och det är där det skiljer mellan Biomatic och Ecoflex.

CTC köper brännarmekaniken från Thermia/Ariterm och kopplar det till sin egen styrelektronik i sin panna (En något modifierad variant av styrningen i Biomaticen.)

Här är en bild på min brännare med skyddsluckan borttagen:
http://www.zeylon.se/thermia/PA303946.JPG
Du ser den ena kabeln som går upp till pannan bakom fallröret uppe till höger. Den andra sitter precis bredvid och det går att skymta ena kanten på kontaktdonet.
De röda kablarna går till skruvmotorn, de blå går till fläkten och längst upp ser du kablarna som går till optobarriären för internförrådet.

Vidare har vi Bequemen. Det är fortfarande samma mekanik men här har man flyttat ner styrelektroniken i höljet till brännaren.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

André skrev: Med att fläkten glider undan är det de du nämt tidigare med att det verkar som det både blåser o suger samtidigt??
Jag har inte märkt något sådant fenomen..

Helt riktigt så vore det inget problem o t.ex ctc´s fläktvärde 50% motsvarade thermias 30% men så är inte fallet som det verkar vilket gör en lite förvirrad..
Kör man båda brännarna på t.ex 30% upplever jag iaf att fläkten susar i samma hastighet då man hör känner vid insuget...

Kör vi med fläkten på samma som i thermia blir Co2 bra till en början men sen börjar det byggas upp ett överskott av bränsle i brännaren som gör att det börjar sota nått helt otroligt, Koppen är helt full av pellets så den trycks ur innan den brunnit upp..
Det konstiga är att då man kör riktigt mycke fläkt går koppen ändå full men då sotar inte pannan men det blåser ur mycket pellets då den ligger ända uppe på kanten på koppen..
Förståelsen som glider undan är just det att det verkar vara så att det verkligen ÄR mycket fläkt.

Tyvärr så ser jag inte min skål, men jag tycker det du beskriver är likt hur det blir hos mig. Min panna har dessutom ruggiga dim. på rökgången, så det tar tid att upptäcka sotet. Jag fick t.o.m. sot i fyriten. :?

zeylon skrev:Brännaren är bara mekanik. Det finns ingen som helst styrning/intelligens i den. Den har en fläkt, en motor för att diva internskruven, ett tändelement, en optosensor för flamman och en ljusbarriär för internförrådet. Alla dessa är kopplade till två kontaktdon som man kopplar två kablar från pannan till. All elektronik och styrning sitter i pannan och det är där det skiljer mellan Biomatic och Ecoflex.

CTC köper brännarmekaniken från Thermia/Ariterm och kopplar det till sin egen styrelektronik i sin panna (En något modifierad variant av styrningen i Biomaticen.)
Det jag svarade/skrev om var just att det skulle vara identiska brännare bequem och bio. Helt klart så finns det en nyare programvara än den jag har. Och jag gissar att han som skrev inst.boken till bequemen hade en brännare tillgänglig och skrev av menyns värde.
Det är då lite konstigt att min brännare har som är tillverkat ca 6 mån efter det datumet har ett nästan 12 mån gammalt chip.

Hur ser styrkortet ut i biomatiqen resp. ecoflexen, har ctc gjort ett helt eget?

Det är ju möjligt att det är min panna som är problemet, men eftersom problemet är så likt så funderar jag ju på om de inte har samma orsak.

Närmast till hands, efter Andés utredningar, är att det är en bugg i styrprogrammet till ecoflexen. Men CTC borde ha fått grunden från thermia, och då finns ju möjligheten att det finns felaktiga chip till bion/bequemen.
Vi får se vad André får fram i mätningarna.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Skriv svar