Ctc känner till problemen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Ctc känner till problemen

Inlägg av André »

med pannor som inte går ställa in, Kompisen blev uppringd igår av ctc som då sa att det finns en panna till med exakt samma problem..
Dom jobbar för fullt med att försöka hitta vad som är fel men just nu hade dom ingen aning om vad felet beror på, Men dom låter väldigt måna om att lösa problemet vilket måste kännas tryckt för er med ctc pannor/brännare..

Erik kanske har en sådan brännare.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Förmodligen.

Blev du klar över om de visste att det inte bara var pannor=Ecoflex, utan även brännare.

Lite onödigt för mig att ringa och klaga innan de hittat problemet om de vet om det, men har de bara fått rapporter om exoflexen så....
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja dom hade bara sagt att det fanns en till ecoflex som det va samma problem med, Dom sa inget om någon brännare så du borde ringa o berätta för dom verkar måna om att lösa problemet..

Kompisens ecoflex va tillverkad 2006-06-24
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu ringde kompisen då han pratat med rätt kille på ctc..

Dom hade ingen riktig förklaring till varför det va så här på vissa pannor men han blev mycket intresserad över våra teorier om att det är nått problem med fläkten/syretillförseln eftersom koppen går helt full så det ramlar över därav en massa oförbrändapellets i asklådan..

Troligen skulle dom köra o testa ut en brännare som dom säkert visste funkade som den skulle som han skulle få, Om inte den skulle funka så måste det va i elektroniken nått som är fel..

Då han har 2 brännare så kan vi även åka för att testa den gamla ctc brännaren i den andra kompisens biomatic o även testa biomaticens brännare i ctc pannan, Då lär vi ju få svaret om det är brännaren el elektroniken som de är fel på...
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Hecklefjäll.

Det började dunka i pannrummet här om dagen, vilket brukar betyda att skruven i brännarskålen krossar "koksslagg".

Avstängning av brännaren och uraskning av panan efter 40 säckar.

Sedan är det dax för brännaren. Den här gången är det rejält med marräng på toppen, längre ned är det, mycket riktigt, "koksslagg".

Man kan säga att nu har jag två fenomen samtidigt.
* Koksslagg, som bildades innan jag ställde upp fläkten rejält.
* Marräng, som bildades vid mycket fläkt.

Skilladen mot marräng fallet (en liten kaka) är 10 säckar mer, och att jag sänkte fläkten från 38% till 37 % vid 50 % matning.
Dels för att det blir mycket aska, dels för att det drar ner verkningsgrad och ger höga lågor mot panntaket.

Jag börjar bli lite less på det här, får försöka att få fingrarna ur och ringa CTC. 40 säckar är ljusår från 2 ton utan tillsyn.
Fast jag hade hoppats att det skulle komma en lösning via André. :wink:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jodå nog kommer det att gå lösa det här.. :wink:

Hur har du det med draget i skorsten??
Om jag kör med 10 pa så får jag en marängliknande kaka i brännar koppen men vid 15 pa går det bra..

Vad kör du för pellets??
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Liten korrigering:
Jag höjde från 34% till 38%, koks resp. maräng fallet. Sedan sänkte jag till 36% av nämnda skäl. Nu testar jag 37%. Allt på min.
De andra lägena går så lite så de bråkar jag inte med.

Jag har 20 Pa, undertryck så det ska va fan om inte draget räcker till.

Har 10 meter med 110 mm rak, slät slang. M.a.o väldigt likt din kompis, men med en gammal panna.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Då är det inte draget iaf..

Testat med nån annan pellets??
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Nej, bara Laxå.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ok!

Nu vet jag då 2 st pannor som har samma problem, Va över till grannen (Stratocaster här på forumet)
Ctc hade ställt ner matningen till 58% o ökat fläkten till 48% på hög vilket är likvärdiga inställningar som kompisen som har pannan som inte funkar, På låg va matning 35% o fläkt 30% vilket är lika fläkt som jag har i termian min o kompisens biomatic med matningen 67%.. :?

Den brännaren va kontrollerad 20/3 -06 med nr. 6110 2006 o pannan hade nr. 7038-0614-0216
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Vad har stratocaster för skorsten och drag?

Så som jag ser det så finns det några olika förklaringar på problemet:

* CTC har fipplat med programvaran. Vilket de bevisligen har gjort eftersom den inte är samma i Bio som i flexen, och externskruvtiden i Bion är annorlunda än thermias.

* Fläkten är fel, men det syns inte utan på. Typ fel hjul.

* Det skiljer i skålen eller utblåset/röret. Själv har jag inget att jämföra med, och hos er som hos mig är det ju inte läge att stänga ner och skruva. :wink:

* Kombinationen skorsten/brännare/panna fungerar inte av någon anledning. Det är lite det jag var ute efter med min iaktagelse om eventuell occilation hos rökgaserna (gäller även för fel på fläkten).
Motdragslucka 20 Pa.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stratocaster har en ruskigt kort murad skorsten o ingen motdragslucka än, Det är i ett bilgarage så den kanske är 3-4 meter (väldigt kort)

Vad är t.ex exterskruvstiden på i bion??
Thermia har 30 sekunder både i bequemen/biomatic vilket även ecoflexen har..

Ja nått har dom bevisligen ändrat i ctc´s elektronink då bl.a börvärdet på optovakten ska justeras ner i ecoflexen till 5% mot fabriksinställningens 50% som det är i thermias pannor/brännare..

Jag är övertygad om att problemet sitter i lufttillförseln..
Hos både Stratocaster o kompisen går brännarkoppen full under drift medans i thermias brännare når glödbädden bara upp vid undre luftslitsraden i koppen/halva koppen..

Undre slitsraden är ju primärluft o övre sekundärluft men då koppen går full inbillar jag mej att det blir bara primärluft + att det nästan trycks ur koppen då den är helt full vid drift, Även direkt efter sotning..

Vad är det för fabriksinställningar på ctc bio??
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Jag tänkte på manuelltid externskruv = 8 min på Bion. Du skrev något annat på thermias.
Den andra har jag inte kollat/mätt. Var hittar jag tiden eller är det mäta som gäller?

Synd att jag inte kan se min brännarkopp under drift. :(

Fabriksinställningarna har jag "skruvat" bort vid det här laget, dessvärre. :)

Bra med en annan skorsten, då kan vi nog utesluta det problemet.

Problemet ligger nog någonstans mellan luftintaget och luftspalterna i koppen.

Om du snor frukans sminkspegel ur handväskan så kan du kolla hur fläkten ser ut i hjulet, och även med handen känna hur luften blåser/sugs. Du brännar dig garranterat, men inte värre än att man står ut. :wink: :D
Motdragslucka 20 Pa.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Aha den manuella tiden för externskruven står att den ska vara 15 min på thermian men är då 14 min på min.. :?

Fabriksinställningarna fick jag just veta är samma på bion som bequem (matning 70% fläkt 36% i både hög o låg)

Ja jag tror oxå att det har att göra med fläkten/koppen, Finns ju en möjlighet iof att det skulle kunna va nått med elektroniken på ecoflexen men ja ä tveksam.. :?

Hmmm ang fläkten, Jag har inte sett hur den ser ut men haft dit handen o känt på min o det känns då som om det bara suger...

Vad menar du med "bränner dej garanterat"??
Det blåser väl inte varm luft hos dej ur fläkten?? :shock:
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Om du lyckas fippla dit en fickspegel utan att lägga handen mot något som är ganska varm är du duktig, eler så går prännaren kallare hos dig.
Hos mig blir montageplåten ganska varm, ska försöka fixa någon form av invändig isolering när det blir varmare ute.

Har du känt både på Thermians och CTCs insug, och konstaterat bara insug?
För som jag beskriver här så virvlar eller trycker den ut luft på halva omkretsen hos mig.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6058
Man kan testa med en bit hushållspapper, är det bara sug så vill den sugas in, annars så virvlar den bara.
Motdragslucka 20 Pa.
Skriv svar