EcoFlex användare, vilken förbrukning har ni?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Agamemnonn
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 25 okt, 2006 16:43

EcoFlex användare, vilken förbrukning har ni?

Inlägg av Agamemnonn »

Tänkte höra vad ni som har en EcoFlex har i förbrukning,
är mitt i valet mellan pellets+sol/vp och ren vp LV/berg..

Är riktigt sugen på sol paneler och känns mer "rätt"
att koppla in sol med pellets än med en värmepump..

Kan för övrigt tillägga att min uppvärming för januari-februari
låg på fina 3000kwh (vattenburen el) :roll:
Uppvärmd yta ca 160m2 + fisljumna biytor på 60m2

Få se några riktigt bra siffror så jag kan sluta vela och bli en pellets-eldare :!: 8)
Västragötaland, 160m2 boyta med 65m2 bi, vattenburet system med olja/el från -94
schrunken
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 20:45
Ort: Åsbro

Re: EcoFlex användare, vilken förbrukning har ni?

Inlägg av schrunken »

Agamemnonn skrev:Tänkte höra vad ni som har en EcoFlex har i förbrukning,
är mitt i valet mellan pellets+sol/vp och ren vp LV/berg..

Är riktigt sugen på sol paneler och känns mer "rätt"
att koppla in sol med pellets än med en värmepump..

Kan för övrigt tillägga att min uppvärming för januari-februari
låg på fina 3000kwh (vattenburen el) :roll:
Uppvärmd yta ca 160m2 + fisljumna biytor på 60m2

Få se några riktigt bra siffror så jag kan sluta vela och bli en pellets-eldare :!: 8)
Jag börjar närma mig slutet på min fjärde pall (drygt 3 ton) sedan början på maj -06, värmer ca. 90kvm + lite källare, vi är två pers som har 20 grader varmt och måttlig varmvattenförbrukning.

Är du sugen på Luft/vatten VP så tycker jag att det blir för dyrt att installera ihop med Ecoflexen, dessutom måste man ha en lös VVB för att kombinationen ska fungera.
Kolla gärna på CTC:s hemsida hur inkopplingsförslaget ser ut, en sak som jag tycker är en nackdel är att man använder samma cirkpump för radiatorerna som för värmebäraren från utedelen, det gör att du inte kan ha termostater monterade på elementen (på ett tvårörssystem) det blir också risk för brus i elementen då den pumpen måste ha en högre tryckuppsättning (6m).

Har du tänk att köra med solfångare kanske thermia Bionet eller liknande panna med liten vattenvolym är ett bättre val än Ecoflexen, då du ändå har VVB i en acktank och inte i pannan.
Kolla med experterna på solvärmeavdelningen vad de har för lösningar.
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
Agamemnonn
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 25 okt, 2006 16:43

Inlägg av Agamemnonn »

Nja lutar väl mer åt en pellets/sol anläggning än en pellets/vp..
Problemet är ju att ja skall välja mellan pellets och värmepump därav min fråga.. skulle vara en separat omröstning för ecoflex i månadsförbrukning :lol:

Fördelarna med EcoFlex är att ja kan köpa den cash idag och komplettera den när jag har mer stålar utan att behöva låna upp huset..
Tror sen att den är billigare än dom flesta andra pelletspannorna i samma klass.. dryga 40000kr är inte så farligt för den mastodont maskinen 8)
Västragötaland, 160m2 boyta med 65m2 bi, vattenburet system med olja/el från -94
Lars Rosdahl
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 21:03
Ort: Ystad i södra Skåne

Inlägg av Lars Rosdahl »

Efter ett års drift med CTC Ecoflex kan jag summera:
Förutsättningar: Ystad i södra Skåne. Hus från 1970. Uppvärmd yta 96+60 i källare. Skorsten i halvsten, inget rör, cirka 6 m. Ingen dragbegränsare. 3 personer i familjen.
CTC Ecoflex installerad 2006-03-31. Källarvärme 30 grader. Börvärde innomhustemperatur 21,5 grader. Termostatventiler på alla element, i källaren fullt öppna. Pelletsdrift hela året. Total drifttid 8760 tim. Pellets 2257 timmar. Kallstarter 16 st. Varmstarter 7035 st. El-förbrukning 95 kWh i samband med installation av pannan. 11 st sotning/rengöring , om behovet hade styrt kunde antalet minskas med 4-5 st. 1 st driftstopp, beroende på smutsig flamvakt. Eff. hög skruv 68%, eff. hög fläkt 45%, eff.låg skruv 41% , eff. låg fläkt 30%. Rökgastemp cirka 130 grader i slutfasen.
Har bara använt Vestmarka pellets.
Förbrukning: April -06: 525 kg , Maj: 300, Juni: 287,5 , Juli: 187,5, Aug: 162,5, Sept: 237,5, Okt: 275, Nov: 450, Dec: 500, Jan -07: 625 , Feb: 600, Mars: 512,5. Totalt : 4662,5 kg . Medelförbr: 12,8 kg/dygn.
Inköpspris: 12470 kr
Jag är mycket nöjd med funktion och drifsäkerhet. Sotningen kräver cirka 1 timme/gång , men då blir även pannrummet städat. Inspektionsglaset har vid några tillfällen sotat igen på 1-2 veckor , men efter höjning av rökgastemperaturen till 130 grader har glaset klarat sig 4-5 veckor. Pannan har ännu inte justerats med instrument.
EcoFlex startad 2006-03-01
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Jag har summerat mitt första år med Ecoflexen såhär:

Totalt energibehov: 19 335 kWh (Värme & varmvatten)

Pellets: 3696 kg (Okt t.o.m April)
Elpatron: 3368 kWh (Maj t.o.m Sept)

Total Årskostnad: 13 585 kr
Ger ett pelletspris på: ca 64 öre/kWh

Hela tråden finns att läsa här:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6340
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Skriv svar