Nu är jag less på Varmluftständningen...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
mackez
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 18:19
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Nu är jag less på Varmluftständningen...

Inlägg av mackez »

Har
Bytt till senaste programvaran samt uppgraderat till det kraftigare tändelementet.. Men skiten missar startar titt som tätt iallafall.
Har exprimenterat med startdoser , placering av tänselement och draget i pannan.
Nu söker jag efter ett tändelement med lite effekt som garanterar en effektiv tändning!!
Någon som vet av något som skulle passa i en Pellx P20 som har ca 1000w??
MVH
Marcus
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
Highlander
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 00:21
Ort: Västerbotten

Inlägg av Highlander »

Märkligt..., jag har 425W modellen, den med röda kontakthylsor, och det har funkat helt pefekt för mig sedan jag byggde om min brännare. Har ~-12hPa i pannan. Har Du placerat spiralen rätt i hylsan? Tror att Karla1 har skrivit någonstans här hur tändspiralen skall placeras.

Hoppas det ordnar sig.

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
mackez
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 18:19
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av mackez »

Jodå.. Har testat alla möjliga placeringar av tändelementet.
Har en Tigex25:a monterad och draget är justerat för ca 12Pa.
Jag misstänker att draget kan vara boven iallafall då jag har 12m lång 150mm pipa...
Men jag anser fortfarande att en starkare tändelement hade minimerat alla tändproblem som dessa brännare har..
När allt ligger på marginalen med stardoser mm så är ett problem bara att vänta på då inget är exakt när det gäler pelletsmatningen mm.
/Marcus
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Okey hur många dl har du i startdos
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
mackez
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 18:19
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av mackez »

Har testat allt melan 3-5dl
Problemet är att ibland så går startar den som den skall men ibland så behövs 3 startförsök.. Och ibland går det inte alls.......
Har tittat på startdosen då den misslyckats och den täcker precis tändelemente precis som KMP rekommenderar.

/MAcke
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Hej!

Har gjort lite tester på detta och kommit fram till att placera tändelementet så här:

I botten på brännaren har du två skruvar, släpp dessa och ta ur elementet med hållare och allt.

Börja med att lossa elementet från hållaren, och se till att elementet inte har gått ihop i framkanten. Annars så får du bryta isär detta, men ta det varsamt. Bågarna ska vara raka, som det var när du fick det från KMP.
Stick i elementet i hylsan. Drag sedan elementet bakåt i hållaren så att du precis kan dra åt skruven (Elementet skall ligga så långt bakåt som det går att få detta, konan gör att det vill dra ihop sig annars). Montera sedan dit hållaren, men dra ej åt bottenskruvarna. Montera brännaröret. Skjut nu fram hållaren mot röret, och se till att hylsan ligger ca 1mm från bakstammen på röret, centrerat i det stora hålet. Drag åt skruvarna.

Med denna placering av tändelementet så kan du ha en startdos på mellan 2,5-3 dl. Du behöver inte ens lägga dit en näve pellets manuellt efter rengöring av brännaren. Värt att notera är att detta fungerar nog bäst om du också har stopp- plåten i fallröret så att bränslet bromsas upp och ligger mer bakåt i brännarröret.
mackez
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 18:19
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

placering

Inlägg av mackez »

Tack för tipset men jag har testat alla placeringar man kan tänka sig av tändelementet utan framgång.
Det enda som varierar borde vara draget och startdosen så en av dessa tror jag är boven... Men ett kraftigare tändelement borde lösa alla problem..
/Marcus
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
mackez
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 18:19
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av mackez »

Har ikväll monterat en pelletbroms i fallröret för att se om det gör någon föränding. Min tanke är att Pelletsen ibland hamnar för lång fram och inte täcker hålet där tändelementet sitter.
Nu återstår bara att testa och se.
MVH
Marcus
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
mackez
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 18:19
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av mackez »

Nu går brännaren som den skall.
Har nu haft den igång 5dygn och den verkar tända och gå som den skall.
Efter att justerat Tändelementets placering efter en skiss av "Notti" här på forumet samt monterat pelletsbroms i fallröret så verkar allt ok.
Tack!
MVH
Marcus
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
Highlander
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 00:21
Ort: Västerbotten

Inlägg av Highlander »

Kul! Hoppas verkligen att fortsätter så!
För mig har det funkat klockrent med varmluftständningen sedan jag installerade dragbegränsaren.
Har ett sk "20 graders chip" på g som skall monteras så fort det kommer... hoppas bara att man inte sabbar den hittills stabila tändningen och driften som jag har haft!

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

mackez ..hur går det ?
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
mackez
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 18:19
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av mackez »

Jo den har inte haft ett enda stopp ännu:-)
men tittar man på http://strom.no-ip.org/trn_Strom_168.jpg så kan man se att det finns visa peakar på panntempen som tyder på misslyckade starter. Så den går inte perfekt men helt ok iallafall.
Tack för hjälpen.
MVH
Marcus
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
Skriv svar