Har ni några tips att ge för biona?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Har ni några tips att ge för biona?

Inlägg av kenhje »

Hej,

jag har blivit ombedd av en bekant att kolla hans biona så jag undrar om ni kan ge några specifika tips för bionan innan jag kollar den.
Vad jag förstått skall den vara självjusteranade när det gäller pelletsmatningen men den verkar ändå få för mycket pellets.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

För mycket pellets? vad är det som gör att
ni fått den slutsatsen.

mvh christer
Baxi bonus 3st 500liters tankar.
Biona pelletsbrännare.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Enligt beskrivning är det kolsvart rök under hela förbränningscyckeln och mycket sot, vilket jag inte tror är rätt. Installatören har varit flera ggr och kollat och säger att det är bra.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Nä svart rök betyder ofullständig förbränning.
Börja med att kolla lågan o jämför med din
på vb brännaren,en vild gissning är dåligt drag.
Kolla under en bränncykel vad matningen är på
för värden, låg matning=svårt att hålla låga.
Har installatören gjort en rökgasanalys?

mvh christer
Baxi bonus 3st 500liters tankar.
Biona pelletsbrännare.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Rökgasanalys, nja, den utfrågning jag har gjort har svaren blivit lite svävande. Han vet inte riktigt vad jag pratar om men om jag tolkar de svar jag fått så är nog ingen analys gjord.
Stämmer det att bionan skall justera själv?
Vad jag förstått i forumet så är bionan känslig för draget, så jag börjar att gissa att problemet ligger här.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
kari
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 01:31
Ort: finland

Inlägg av kari »

Mycket pellets och svart rök tyder på att draget är för hög .
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

kari skrev:Mycket pellets och svart rök tyder på att draget är för hög .
Du menar att den överkompenserar ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Alltså är den självjusterande.

I min brännare är svart rök att jämföra med för mycket pellets eller för lite fläkt.

Mbio rekomenderar 10pa (1 mmvp), om draget är högre skulle alltså brännaren kompensera med mer pellets men då borde ju tempen sjunka i brännaren och därav sänka matningen. Kan man styra fläkten eller pelletsen manuellt? för att kolla vad som händer?
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

kenhje skrev:Alltså är den självjusterande.

I min brännare är svart rök att jämföra med för mycket pellets eller för lite fläkt.

Mbio rekomenderar 10pa (1 mmvp), om draget är högre skulle alltså brännaren kompensera med mer pellets men då borde ju tempen sjunka i brännaren och därav sänka matningen. Kan man styra fläkten eller pelletsen manuellt? för att kolla vad som händer?
Den där rekommendationen är ett stort "cirka". Jag har mycket turbulatorer i min panna och har dragbegränsaren inställd på 35pa..... det som räknas är ju undertrycket vid BRÄNNAREN egentligen.

Jag har sett hur brännaren beter sig när man har extremt mycket eller extremt lite drag och iaf jag har hitills inte fått MIN att skicka ut svart rök ur skorstenen.

Det som händer vid för mycket drag är att man drar ut MÄNGDER med glödande spån ur brännkammaren, alltså man får massor med oförbränt in i pannan.

Det som händer vid för lite drag är att brännaren har svårt att hålla igång samt att det gan börja gå gaser bakvägen upp i kvarnen, inte bra.

Svartrök pga DRAGET har aldrig jag sett hos mina grejer iaf, hade varit intressant å se en pelconfig graf över en loggad körning ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Jag har inte använt pelconfig något så egentligen är jag lite skeptisk till att använda den på en brännare som inte är min men jag kommer troligtvis att tamed mig den bärbara med pelconfig installerad.(nyfiken som man är) :wink:
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Skriv svar