Presentation: ny medlem med en PX-21 på en Parca Norah 3000

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
rikard454
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 18 jan, 2007 14:32

Presentation: ny medlem med en PX-21 på en Parca Norah 3000

Inlägg av rikard454 »

Hej alla!
Tänkte bara skriva lite kort om mina mestadels goda erfarenheter av pelletsvärme och en PX-21'a.

Jag började läsa på här på forumet i höstas när plötsligt min villaolja tog slut, jag hade planerat att byta ut oljan mot pellets inför att vi ska sälja huset och skulle bara köra slut på den olja vi hade kvar. Men en dag trots att mätaren visade på 25 cm olja kvar så hörde jag hur den började suga luft(!).

Så då var det bara att börja elda med ved och ta ett snabbt beslut om vilken brännare jag skulle satsa på. Det blev en KMP PX-21, dels för att det verkade rätt bra och att det var det enda som gick att få tag på snabbt här uppe (Luleå).

Lite tveksam blev jag inför pelletseldning när man lästa om att en del drabbas av stopp i distributionen och dessa fasansfulla gengasknallar/explosioner - men vi lät Kalix Pannprodukter montera brännaren.

Bara gott att säga om den firman, dom kom dagen efter jag ringt trots att det var mitt i älgjakten och jag fick även köpa 10x16 kilo pellets då det var lite svårt att få hem pellets snabbt.


Installationen gick bra, pannan vår (Parca Norah 3000 från 1987) är kanske inte den mest perfekta pannan - ganska lite plats för aska i brännardelen, ca 30 cm djupt. Men installationsfirman hade en distans/gjutjärnsring som flyttade ut brännaren en 10 cm cirka och det fungerar rätt bra.

Jag askar ur en gång per vecka, lite aska flyger över till veddelen men inte några stora mängder.

Jag har inte haft några avbrott på pelletstillförseln, ja förutom att vi missat att fylla på 300-liters förrådet två gånger och den stannat på grund av det :-)

Vi har inte heller haft några som helst tendenser till puffar, knallar eller explosioner men vi har väldigt bra drag i pannan. Huset har mekanisk ventilation styrd ventilation med fläktar som både trycker in och suger ut luft (Rexorvent med värmeväxlare). Det kanske har något med saken att göra(?) - vi har då alltid haft lätt att tända både i vedpannan och i öppen pisen (med stor gjutjärnsinsats).


Två problem har vi haft, dels dom två gånger som vi missat att fylla på pellets och fått avbrott så har brännaren haft lite svårt att få upp allt i arbetstemperatur igen... Jag misstänker att det är något överhettningskydd som löser ut när den får gå länge i sträck (typ mer än en timme). Har för mig att dioderna indikerat något fel men kommer inte ihåg vad...

Sen har vi drabbats rätt nyligen att den bara "dör"... Brännaren ser helt död ut, ingen diod lyser... Dom hoppar igång ibland och går en stund som den ska men sen ser den helt död ut igen... Provade att ge den en "lätt dask" på höger sida en gång och då vaknade den till liv... Har provat att aska ur, rengöra den internt inkl. den lilla optiska avkännnaren som sitter på höger sida men den tjurar ändå...

Någon som har en teori varför den gör så?

/Rikard, Luleå
--------------------------------------------------------
Soutterränghus om ca 300 m2
Välisolerat, mek. ventilation med värmeåtervinning.
Parca Norah 3000 från 1987
KMP PX-21
Startsats ca 3,5 till 4 dl
Ca 0,5 dl var 16e sekund när den väl går

Laddomat för vedeldning med 2x500 liters acktacnkar.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Hmm, det luktar ju som om det är glapp någonstans, men om jag säger att det verkar vara rätt typiskt för KMP med glappande komponenter så får jag nog skit för det.... så jag säger inget.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
rikard454
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 18 jan, 2007 14:32

Inlägg av rikard454 »

Jag tycker också det verkar vara glappkontakt någonstans... Men jag har studerat den under dagen idag och den "klickar till", slår på värmen, tar sig startsatsen och börjar varva upp fläkten lite försiktigt och efter ett par sekunder slocknar brännaren helt...

Tappar man då till den på högersidan (mycket lite behövs) så vaknar den till liv och tar om hela proceduren...

Så på ett sätt verkar det vara glappt men eftersom det händer på precis samma ställe i proceduren varje gång kanman ju undra lite...

Inga goda tips på vad man kan göra (ja, utom ringa på firman som installerade den i morgon bitti - det är ju ett halvår kvar på garantin :-)

/Rikard
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

Du bör nog kontrollera att din anslutningskontakt är ordentilgt inskjuten för du har nog glappkontakt någonstans. Du kan göra så att när brännaren är helt svart 2lirka" på kontakten, om den inte startar då kontrollera om du har spänning fram genom att koppla ihop matningskabeln med skruvens kontakt och se om den startar.
Det enda annars du kan göra är att kontrollera anslutningslisten på kretskortet så att den är påtryckt ordentligt.
Du vet väl också att du har upp till 4 års garanti på sådana här fel.

Låter trevligt med någon som liksom jag tycker att det inte är något fel på att elda pellets i en Parca 3000.
:lol: Vet du om att det går att höja verkningsgraden minst 5 % med en extra insatsplåt i veddelen i din panna. :)
Jag har sänkt min rökgastemperatur ca 30-40 gr med den.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Jarina
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 04 nov, 2006 09:48
Ort: Eslöv

Inlägg av Jarina »

Låter trevligt med någon som liksom jag tycker att det inte är något fel på att elda pellets i en Parca 3000.
Laughing Vet du om att det går att höja verkningsgraden minst 5 % med en extra insatsplåt i veddelen i din panna. Smile
Jag har sänkt min rökgastemperatur ca 30-40 gr med den.
Min granne har denna konfiguration och skulle vilja att du utvecklar detta, vi förstår inte...
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Teori om orsak till död brännare

Inlägg av AndersJ »

Jag har skrivit i en annan KMP-tråd om spån i huvudbrytaren. Vet inte om konstruktionen ser likadan ut på PX21 men symtomen är de samma. Har även vid ett tidigare tillfälle haft problem med att hela kopplingslisten hade lossnat, den trycks fast mot kretskortet på PX20-an, och var bara att trycka dit igen.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

Jarina skrev
Min granne har denna konfiguration och skulle vilja att du utvecklar detta, vi förstår inte...
[/quote]

Tillverka en plåt 3mm som är 550 X 190 mm med ett handtag i ena ändan.
Gör ett uttag på höger sida vid handtaget så att plåten kan läggas mot högerväggen i pannan.
Gör ett stödben i bakkant som är lika hög som till underkant på den övre öppningen. Lägg sedan in plåten och skjut den mot högersidan. Den övre orginalplåten skall ligga med uttagen åt höger.

Rökgasen kommer då att gå från öppningen i vänsterkant till högersidan, tillbaka till vänstersidan under extraplåten och sedan tillbaka till högersidan ovanför plåten.


Om vedrostret sitter kvar i pannan får man göra en lös plåtbock och ställa den mellan bakväggen och rostret. Det blir en bättre lösning än att sätta fast den på den stora plåten.

Hoppas att du förstår. Jag får nog annars fundera på hur man lägger in bilder i texten. Jag är nog bättre på pelletseldning än datorkunskap.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Jarina
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 04 nov, 2006 09:48
Ort: Eslöv

Inlägg av Jarina »

jag tackar för förklaringen, den e lite knepig, och som du säger en bild förklarar mer än 1000 ord. :D
vi ska försöka titta, studera texten, titta igen...
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
Skriv svar