Stor åtgång på pellets/ borttagning av kalk i slinga

Skriv svar
Karin&Emil
Gallringsobjekt

Stor åtgång på pellets/ borttagning av kalk i slinga

Inlägg av Karin&Emil »

har gått åt ca 10 säck på 4 dygn :( kollade upp schunten idag o den hade fastnat typ nästan längst in, kan de ha med det att göra om de har gått åt mkt pellets och att pannan går nästan jämt? fick lös den o smorde upp den så nu går den lätt igen! :)

en sak till: har ledsnat på min dåliga varmvattenmängd, tänkte skruva lös rören på slingan ovanför pannan nu o ha i nåt medel, hur mkt vatten kommer det att rinna ut från rörena som går upp? har en 2 plans kåk +källare om de har nån betydelse!
CTC 265B -74.. Roslagsbrännaren.. 106m2 +källare & garage
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Om shunten stått öppen på max så går det ju en del extra pellets, men om ni har termostater på elementen så stänger dom ju i vilket fall som helst så det borde inte göra så våldsamt stor skillnad.

När ni stänger kranen på inkommande vatten så trillar ju trycket på varmvattenslingan också så det bör inte komma speciellt mycket vatten ut där, i värsta fall kan ju allt vatten i slingan komma ut, men det är inga enorma mängder 15-20 liter eller nått skulle jag tro, jag är lite osäker på hur stor slingan är.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Re: Stor åtgång på pellets/ borttagning av kalk i slinga

Inlägg av Shakespeare »

Karin&Emil skrev: en sak till: har ledsnat på min dåliga varmvattenmängd, tänkte skruva lös rören på slingan ovanför pannan nu o ha i nåt medel, hur mkt vatten kommer det att rinna ut från rörena som går upp? har en 2 plans kåk +källare om de har nån betydelse!
Det kommer inte speciellt mycket. Har du tur så kan vattnet "hänga kvar" i rören, förutsatt att ingen öppnar några kranar där uppe. Annars är tycker jag det är lättast stänga av huvudkranen och sedan öppna alla andra kranar. Då rinner det mesta vattnet ut den kran som sitter lägst. När du sedan tar loss röret på pannan så var beredd med en liten kork. Det är nästan inget tryck i systemet.

Hoppas du får igång slingan. Är det pannsten på utsidan av den så lär det inte hjälpa att hälla ättika i den.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar