Spånsug från Cla Ohlson

Skriv svar
Ingvar Selberg
Ungskog

Spånsug från Cla Ohlson

Inlägg av Ingvar Selberg »

Är det någon som har prövat använda spånsugar av detta slag?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=381839

Min tanke är att använda en styv skruv i botten av bulkförrådet som är ca 4 meter långt, 2 meter brett och 180 cm djupt. Skruven matar fram till någon form av låda, eller box, och till den sitter själva sugslangen ansluten. Själva spånsugen placerar jag vid mellanförrådet (det ursprungliga veckoförrådet) och gör om uppsamlingskärlet så att det som sugs upp, alltså pelletsen, faller ned i mellanförrådet.

Låter det vettigt? Är det någon som har gjort detta? Jag har haft en lång flexiskruv som gått i en 90-gradig vinkel, men den gick plötsligt av. Leverantören menar att det är pelletsmjölet som åstadkommer detta. Nu måste jag i vilket fall hitta på något nytt.

Mvh/ I S
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag skulle avråda!

Som den är nu ska spånen genom fläkten, jag törs inte sia om hur pellets skulle se ut efter den omgång.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Bra för spån, men inte pellets.
Om man kör med pellets skulle tro att den är metall fläkt som gör att hacka pellets till smulor.
Kanske lämplig till Biona :scratch: :D .
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Vänta nu... Ingvar tänkte ju koppla sugen på mellanförrådet inte suga pelletsen igenom den. Man brukar dock ha någon form av suglåda med vacumlucka. Förslagsvis en cyklon som separerar luft/pellets.

Grundfrågan var ju om spånsugen skulle funka... Jag tror att 750W är lite klent. Spånsugar är bäst på högt luftflöde inte undertryck. Så att koppla denna på en 50mm slang ger nog för litet undertryck.
1200-1500W är nog att rekommendera.
En våtdammsugare är billigare och ger bättre undertryck. En våtdammsugare har kylningen med separerad luft och tål därmed att dammet går igenom motorn.

Hur långt ska du suga?
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Ingvar Selberg
Ungskog

Inlägg av Ingvar Selberg »

Från bulkförrådet är det ca 3 meter till mellanförrådet (veckoförrådet). Jag har hört lite om cykloner förr. Hur skulle man förena en sådan med en våtdammsugare?
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Om du vet hur en cyklon är konstruerad så gör du så här:
Placera slangen från dammsugaren till en anslutning i toppen av cyklonen. I sidan av cyklonen gör du en slanganslutning som du kopplar på sugslangen du skall suga pellets med.

Titta annars på en askfälla från Altbergsplåt eller så finns det bilder utlagda här på forumet i äldre trådar om vakuumsystem.
Skriv svar