pris på en flexiskruv och några frågor

Skriv svar
pixi
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 00:20
Ort: Gånghester (Borås)

pris på en flexiskruv och några frågor

Inlägg av pixi »

jag har nu en ecotec a3 med en rak skruv och jag undrar om man kan ha samma delar i början och slutet bara byta ut röret mellan ?? den skall vara ca 5 m lång
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej pixi

Det går alldeles utmärkt att byta ut spiralen mot en längre, samt att köpa till en bit rör med muff som man bara trycker ihop med det gamla röret.
Tänk på att vända röret rätt så du inte får en motkant i röret. Röret med muff skall sitta på motorsidan, så att startdelen trycks in i muffen.
Kan vara bra att säkra med några korta montageskruvar eller ett kraftigt klammer så inte skruvröret kan rotera..

:!: :!: Problemet är vilken motor du har.
Är det den gröna motorn med plastkåpa skall du inte köra den med längre skruv än 3 meter.
Har du den blå motorn med snäckväxel kan du köra längre skruvar upp till ca 15meter.

Dett gäller förstås om du har en EcoTec originalskruv, med flexspiral.

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Tunsta
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 15:17
Ort: Tunsta, Insjön

Inlägg av Tunsta »

Hej Pixi

Har för mig att jag gav ca 6.500:- inkl.moms för den större motorn,
snäckväxeln och 3meter flexskruv.
Kör en A4 med original flexskruv

Kan vara bra att ha som referens kanske?
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
pixi
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 00:20
Ort: Gånghester (Borås)

Inlägg av pixi »

ok bra det kan funka med 3 m men då måste jag nog bila ner flexiskruvebn i betongen är det något att rekomendera eller inte???
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

pixi skrev:ok bra det kan funka med 3 m men då måste jag nog bila ner flexiskruvebn i betongen är det något att rekomendera eller inte???
Det tycker jag inte du skall göra. Du får en ränna som samlar skit och skräp. Dessutom lär du nog få problem med armeringen i din betongplatta (skall inte klippas av), lite beroende om den ligger i överkant eller inte.

Kan du inte bara lägga den på golvet och göra en tröskel över den så att man inte trampar direkt på "skruvslangen"?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar