Hej,
Efter förra veckans solsken så har jag vridit ner shunten till noll men är lite osäker på men den verkligen är helt tät så jag stängde även av cirkulationpumpen för elementvattnet.
Vad anser ni övriga? Är det bra/dåligt att stänga av den?
/Marcus
Cirkulationspump, avstängd?
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Ja, vår shunt sluter inte heller helt så jag brukar också slå av cirkulationspumpen under sommarperioden. Men kom ihåg att "motionera" den då och då någon stund..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Du kan väl köra den nån minut varannan /tredje vecka
Motionsköra liksom....
Det brukar jag göra i alla fall
För den kan ju kärva fast lite annars.....

Motionsköra liksom....

För den kan ju kärva fast lite annars.....

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Pannrumstomte!
Re: Cirkulationspump, avstängd?
Det hjälper inte att jag stänger av pumpen. Mina element blir varma ändå av självcirkulation om shunten är öppen. Systemet är gjort för självcirk med bla 3" rör i källaren.Maran skrev:Hej,
Efter förra veckans solsken så har jag vridit ner shunten till noll men är lite osäker på men den verkligen är helt tät så jag stängde även av cirkulationpumpen för elementvattnet.
/Marcus

Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
De flesta pannor jag sett brukar ha en ventil du kan stänga vattnet ut till radiatorerna, i nödfall så har du väl en ventil före och en efter cirkulationspumpen som du kan stänga (måste oftast stängas med en stor skruvmejsel eller liknande), det brukar i alla fall finnas för att man ska kunna byta cirkulationspump utan att tömma ut allt vattnet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Re: Cirkulationspump, avstängd?
Jag tycker att du skall stänga av cirkulationspumpen.Men motionera den några minuter var el varannan vecka.Det sparar du mycket pellets på.Maran skrev:Hej,
/Marcus
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers