Hej!
jag har ett förråd som inte sitter i anslutning till pannrummet ellerkan placeras så den kan accessa pannan. Funderar på att bygga ett bulk förråd där oljetanken stod (mer utrymme finns: 4m*1.9m*1.8m) så det finns utrymme nog. MEN.. jag kan inte koppla denna till brännaren utan tänkte handflytta från bulkförrådet till 15 säckars förrådet som är kopplat till pannan.
1. Nån som har tips på hur jag skall bygga förrådet? (tjocklek på reglar hur jag fäster det i tak eller väggar(betong runt om) eller om det skall byggas som en fristående kub.(dålig på att fundera o rita bra på att bygga efter tips)
2. Tips på hur sjutton jag skall få ut pelletsen ur bulkförrådet? Matarskruv kommer att ta åratal att fylla murar hinkar som jag tror skulle vara perfekt. (kommer att spara 4000:- per år med bulk istället för säck) men att sätta en lucka i botten innebär 5 ton pellets på en gång osv osv osv'..
3. Avluftning? Jag har en trappa i samma rum som leder upp til garaget och dess garageportar. Duger det som utloppp för överskottsluften? eller måste jag dra ut en ventil också? Trappan är 1.5 bred och rätt brant så det känns som rena luftschaktet.
Kanske nån som bor i dalarna som byggt och gett tips på bulkförråd som vill svänga förbi Säter o ge tips o få en kaffe som tack??
TIPS TACK
Manuell tömmning av Bulförråd(ej kopplad till brännare)
Manuell tömmning av Bulförråd(ej kopplad till brännare)
Senast redigerad av lancelot den ons 25 jul, 2007 14:03, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Funderat på att suga från bulken? Flytande pickup, slät (JORDAD, LEDANDE) slang till en cyklon kanske?
/Jörgen
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
joeri91942 skrev:Funderat på att suga från bulken? Flytande pickup, slät (JORDAD, LEDANDE) slang till en cyklon kanske?
/Jörgen
Hej
Blir för många böjjar.. så jag har gett upp om att få pelletsen med automatik till pannan.. mig gör det inte så mycket att transportera till veckorförrådet faktiskt.. men jag vill spara pengar med bulk.

- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag har byggt ett platsanpassat bulkförråd i pannrummet där oljetanken tidigare stod placerad. Därifrån öser jag sedan pellets med hink till MINI-silon som står precis utanför. Jag har helt enkelt byggt en dörr in till förrådet. Använt en vanlig begagnad innerdörr. För att pelletsen inte skall ramla ut när jag öppnar dörren, så har jag monterat väggskenor i U-profil på fel håll på sidokarmarna precis innanför dörrbladet. I dessa trär jag sedan brädor, som jag plockar av allt eftersom volymen sjunker inne i förrådet. I dörren har jag också tagit upp ett hål med dosfräsen, och satt plexiglas (dubbelt på insidan) så man kan titta in under påfyllningen. Fungerar mycket bra!

Väggarna är konstruerade av dubbelgips (2x13mm omlott), på stående reglar 45x75. CC 30 cm på fristående vägg, CC 40 cm mot befintlig betongvägg (med luftspalt). Dessutom lite kortlingar mellan reglarna på fristående väggen. Uppreglat golv med liknande luftspalt. Vid själva påfyllningen sätter jag två rejäla reglar som stöd för den fristående väggen. (Det blir ett rejält tryck..).
Det är också viktigt att alla skarvar tätas noga (flödigt) med akrylatfog. Dörrspringor och liknande bör tejpas i samband med påfyllningen för att undvika spåndamm i hela källaren. Dämpmatta i gummi är bra, för att minska pelletsens möjlighet att studsa mot väggarna.
Avluftningen är viktig för att begränsa trycket på väggarna. Jag har 2 x 125 mm spirorör. Det kan kanske fungera i teorin med din tanke upp genom trappan, men det lär nog bli rejält dammigt.. Kan du inte anlägga rören för avluftning i anslutning till anslutningsröret?
Oj, det blev mycket..
Fråga gärna mer om du vill!

Väggarna är konstruerade av dubbelgips (2x13mm omlott), på stående reglar 45x75. CC 30 cm på fristående vägg, CC 40 cm mot befintlig betongvägg (med luftspalt). Dessutom lite kortlingar mellan reglarna på fristående väggen. Uppreglat golv med liknande luftspalt. Vid själva påfyllningen sätter jag två rejäla reglar som stöd för den fristående väggen. (Det blir ett rejält tryck..).
Det är också viktigt att alla skarvar tätas noga (flödigt) med akrylatfog. Dörrspringor och liknande bör tejpas i samband med påfyllningen för att undvika spåndamm i hela källaren. Dämpmatta i gummi är bra, för att minska pelletsens möjlighet att studsa mot väggarna.
Avluftningen är viktig för att begränsa trycket på väggarna. Jag har 2 x 125 mm spirorör. Det kan kanske fungera i teorin med din tanke upp genom trappan, men det lär nog bli rejält dammigt.. Kan du inte anlägga rören för avluftning i anslutning till anslutningsröret?
Oj, det blev mycket..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Hur många böjar skulle det bli?lancelot skrev:Hejjoeri91942 skrev:Funderat på att suga från bulken? Flytande pickup, slät (JORDAD, LEDANDE) slang till en cyklon kanske?
/Jörgen
Blir för många böjjar.. så jag har gett upp om att få pelletsen med automatik till pannan.. mig gör det inte så mycket att transportera till veckorförrådet faktiskt.. men jag vill spara pengar med bulk.
Jag har 5 böjar, en höjdstegring på över 3 m (lodrätt) och en "transportlängd" på omkring 18 m i mitt sugsystem och det fungerar perfekt. Det som "stör" i ett system är mängden finmaterial som tätar ingående filter knappast antalet böjar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
GoForIt Pellets skrev:Jag har byggt ett platsanpassat bulkförråd i pannrummet där oljetanken tidigare stod placerad. Därifrån öser jag sedan pellets med hink till MINI-silon som står precis utanför. Jag har helt enkelt byggt en dörr in till förrådet. Använt en vanlig begagnad innerdörr. För att pelletsen inte skall ramla ut när jag öppnar dörren, så har jag monterat väggskenor i U-profil på fel håll på sidokarmarna precis innanför dörrbladet. I dessa trär jag sedan brädor, som jag plockar av allt eftersom volymen sjunker inne i förrådet. I dörren har jag också tagit upp ett hål med dosfräsen, och satt plexiglas (dubbelt på insidan) så man kan titta in under påfyllningen. Fungerar mycket bra!
Oj, det blev mycket..
hej!
tack för all Info. Jag var inne p precis så som du gjort med brädor som jag tänkte plocka ner i takt med att nivån minskade. Då har jag ett bra tips. Just nu står jag o räknar på vad det kostar att bygga allt.... Ser inte så lovande ut just nu för det blir dyrt mtriel:(
C