Att välja pellets eller ej

cykelmakarn
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 25 aug, 2007 21:14
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Att välja pellets eller ej

Inlägg av cykelmakarn »

Hej er!
Jag har följt med er sedan ett tag tillbaka och med intresse följt de olika ämnena som finns på forumet. Det verkar vara mycket tekniskt finlir på forumet.
Jag skriver här en fråga då min ambivalens är total, varför? Jo, Jag och min familj har köpt ett stenhus som står stadigt i den skånska leran. I huset står en elpanna från 1981. Förbrukningen av el är ca 38 000kw/h-år. Detta är ju inte hållbart. Så vad göra? Byt värme system, till vad? Ena benet säger värmepump det andra pellets.

Jag resonerar så här. Köp värmepump = underhållsfritt?
Köp pellets = värme i den fuktiga källaren + skorstensstock. på köpet en massa arbete.

Att ställa frågan vad jag ska välja kan ju verka lite korkat i ett pelletsforum, men jag hoppas att det finns objektiva människor på detta forum som kan ha en sund syn på saken.

Som om detta inte vore nog... Om jag väljer pellets har jag funderat på två pannor å ena sidan CTC ekoflex (tror den hette) å andra sidan Nibes Pellux med brännare. Vad ska jag välja? CTC'n är ju lite dyrare (en 10- 15' ca) är det värt detta?

Är det värt allt jobb????

Väl mött
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Har du inte panna, och skorsten idag så tycker jag du ska kolla på värmepump.
Såvida du inte har ett högtempsystem, vad behöver du för framledningstemperatur? Tror inte du får upp en VP i mer än knappt 50.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Shakespeare skrev: Såvida du inte har ett högtempsystem, vad behöver du för framledningstemperatur? Tror inte du får upp en VP i mer än knappt 50.
mvh
Nya pumpar ger 60 grader utan eltillskott, visserligen med sämre COP men fortfarande billigare än pellets.
Om du byter ut ett par radiatorer eller kompletterar med någon radiator eller en fläktkonvektor så blir ditt system ett lågtempsystem om du nu skulle ha det problemet.

38 000 kWh är en duktig förbrukning, du tjänar på värmepump är jag rädd.

Titta gärna på pelleltstillverkarens Neovas kalkyl, en pelletspanna är 1% billigare än värmepump vid ett elpris på 120 öre/kWh och ett pelletspris på 2490 kr/ton. Detta gäller vid en förbrukning på 25 000 kWh, vid högre förbrukning är värmepumpen avsevärt billigare.

Se själv och räkna http://www.neova.se/index.php?id=191

Tänk också på att 38 000 kwh är ca 10 ton pellets, det är mycket pellets att hantera och du behöver ett rejält bulkförråd som du bör räkna med i pelletskalkylen.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Håller med Shakespeare. I Skåne är det inte så kallt att pelletsen kommer till sin riktiga fördel. Jag skulle titta på en luft-vatten pump och eventuellt komplettera med ett par vattenradiatorer. En avfuktare kan lösa problemet med fuktig källare eller en hembyggd luftsolfångare som får ge ventilation i källaren. En luftsolfångare är faktiskt mer effektiv än man tror.
http://www.kommun-energirad.vilhelmina. ... olWebb.pdf

Det som talar för pellets är i så fall närheten till Polen och möjligheten till billig pellets därifrån.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
cykelmakarn
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 25 aug, 2007 21:14
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Kompletterande info

Inlägg av cykelmakarn »

Hej och tack

Huset har idag ett vattenburet värmesystem, avfuktare är redan inköpt. Skorstenen har inte varit i bruk sedan 1981, då elpannan sattes in. Som ni förstår... ehh.. "högtemp- system... vad är det?

Alternativet till pellets hade då varit en Luft/vatten vp...

Hälsningar!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

elvis skrev: Titta gärna på pelleltstillverkarens Neovas kalkyl, en pelletspanna är 1% billigare än värmepump vid ett elpris på 120 öre/kWh och ett pelletspris på 2490 kr/ton. Detta gäller vid en förbrukning på 25 000 kWh, vid högre förbrukning är värmepumpen avsevärt billigare.

Se själv och räkna http://www.neova.se/index.php?id=191
Mvh
Jag vet inte om detta är med räknat i Neovas kalkyl?
Till pelletsens nackdel kommer även underhåll av skorsten.
Sotning 2ggr per år
Brandskyddskontroll varannat år.

Ca priser
Sotning 400 per gång
Brandskyddskontroll 800
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: Att välja pellets eller ej

Inlägg av Rol-bi »

cykelmakarn skrev: Att ställa frågan vad jag ska välja kan ju verka lite korkat i ett pelletsforum...
Njaaea..

Om jag ska vara riktigt subjektiv: El priset kommer att gå kraftigt upp om några få år, det är jag säker på. Det blir inte nog el gjord på fornyelsesbar energi och el priset bestäms ut av priset på olja och kol.

Om du har plats, varför inte tänka fliseldning? Det kostar i investering, men kanske du har en granne som kan koppla på och köpa lite energi från dej? Kolla tex Gotfire.se.

Annars hade jag tänkt pellets, kanske kompletterad med en värmepump eller sol för att ta en mindre grundbelastning. Jag är nöjd med pellets.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Kompletterande info

Inlägg av André »

cykelmakarn skrev:Hej och tack

Huset har idag ett vattenburet värmesystem, avfuktare är redan inköpt. Skorstenen har inte varit i bruk sedan 1981, då elpannan sattes in. Som ni förstår... ehh.. "högtemp- system... vad är det?

Alternativet till pellets hade då varit en Luft/vatten vp...

Hälsningar!
Högtemp är om du har små radiatorer (t.ex enkelpanels) så det krävs en hög temp då det är som kallast, Golvvärme är ett lågtemp system..

Jag skulle nog kört på VP, Om du har stor tomt jordvärme annars kanske en luft/vatten vp... Har du nån aning om hur långt till berget du har??

38000 kWh/år är det totalt inkl hushållsel??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Re: Att välja pellets eller ej

Inlägg av elvis »

Rol-bi skrev:
Om jag ska vara riktigt subjektiv: El priset kommer att gå kraftigt upp om några få år, det är jag säker på. Det blir inte nog el gjord på fornyelsesbar energi och el priset bestäms ut av priset på olja och kol.
Jo, ordet subjektiv betyder personligt färgad osaklig bild.....

Det enda man kan vara 100% säker på är att elpriset kommer vara det samma i fem år eftersom du givetvis tecknar ett femårsavtal om du är orolig för elpriset.

Pelletspriset har ökat ca 10 gånger mer än konsumentprisindex två år i rad nu. Binda priset på pellets kan man inte göra i södra Sverige. (Undantaget binda tilll tokpris hos typ Telge energi)

Som André nämnde tidigare så ska du även räkna till sotningskostnader på pelletsen.
Använd Neovas kalkyl, lägg till sotningskostnader och fatta ett rationellt beslut.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
cykelmakarn
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 25 aug, 2007 21:14
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Tack för alla svar

Inlägg av cykelmakarn »

Hej på er
jo... visst är det så att man har att fatta ett beslut. Det verkar som om det är en kamp mellan elektronik VS mekanik. JAg har en bekant som har varit brandchef här i Trelleborg och han muttrade lite över pellets (han kallade det för yrkesskada, muttrandet alltså). Jag är inte beredd att släppa tanken på pellets trots det.

Klart är att pellets HAR fördelar, värmepump lika så. Det gäller bara att klura ut vilket system som ger mest fördelar... tillbaka till ruta ett alltså :shock: Skämt å sido...

Ser fram emot fler kloka synpunkter, Vad säger ni om CTC'n VS Nibe. Har ju läst en intressant tråd här om en viss sorts brännare som numera Nibe äger. Det var inte bara varmt i pannan där, utan det gick visst rejält hett om öronen också :wink:

Hade
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Glöm inte att räkna på både en pelletsanläggning samt en VP och avväg investeringskostnaderna kontra avbetalningstid. Se över solenergin som ett kompliment oavset vad du väljer för system.

Det finns pelletsanläggningar idag som inte alls kräver så mycket jobb.
Beror på vad man vill investera i. Alla ser inte sin värmekälla i huset som så viktig, utan man placerar hellre en halv miljon på en bil, som tappar värdet med 30% direkt, men då är det inga beskymmer.

Som Rol-bi skriver så baseras el-priset utefter olja, kol och kommer garanterat att gå upp inom närmsta åren. Vad händer efter fem år när bindningstiden går ut? Ligger du kvar på en bra nivå eller får du betala det dubbla? Pelletspriset har alltid legat 30-45% under olja och el, och kommer nog i framtiden även göra detta då fler alternativ på pellets ökar på marknaden.


Sedan finns det dom som tycker annat och det får stå för dom!
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Karla1 skrev:? Ligger du kvar på en bra nivå eller får du betala det dubbla? Pelletspriset har alltid legat 30-45% under olja och el, och kommer nog i framtiden även göra detta då fler alternativ på pellets ökar på marknaden.
Du har alldeles rätt karla1 pelletspriset har legat 30-45 % under direktverkande el och olja.

Men eftersom en Värmepump har en COP på på 2,5-4 så blir det mycket billigare vid en förbrukning på 38 000 kWh.

Vad blir pelletspriset i vinter och nästa vinter ?

Om det är som du säger att pelletspriset alltid har legat 30-45% under olja och el - Vad spelar det då för roll vad elen kostar ?

Det är komplett ointressant vad elpriset är så länge prisskillnaden kvarstår, man måste inse att energi via värmepump är billigare pga av värmepumpens COP som är 2,5 - 4 beronede på byggnadens förutsättningar och anläggningens dimensionering.

Mvh
Senast redigerad av elvis den tor 13 sep, 2007 09:34, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: Att välja pellets eller ej

Inlägg av Rol-bi »

Rol-bi skrev: Annars hade jag tänkt pellets, kanske kompletterad med en värmepump eller sol för att ta en mindre grundbelastning. Jag är nöjd med pellets.
Ursäkta att jag citerar mig själv, men jag har inte förklarad mig tydeligt nog.
Jag tänker här också på pelletskamin i hop med värmepump (värme från berg/jord) till ett radiatorsystem. Jag skulle då haft et automatisk förrråd som varar 1 vecka till kaminen.
Denna lösning ger hög effektfaktor på värmepump, även radiatorsystem, om man har pelletskaminen i drift när det är kallt. Huset måste vara lite öppet så att värmen från kaminen sprider sig.

Kanske man skall beräkna sin kalkyl ut i från fastpris på el 5 år fram?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
bränndal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tis 02 jan, 2007 16:25
Ort: Bränndal
Kontakt:

Inlägg av bränndal »

Själv kommer jag att gå över till flis på lite sikt med pellets som backup och för produktion av varmvatten och värme vid låga effektbehov. Då blir det nytt pannrum vid stallet och pelletsen får sitta kvar i huset.
Janfire Flex-A
Gustavsberg årsmodell 1975 25kcal
Timmrad västerbottensgård 220m2+70 m2 källare
Stall 80m2 uppvärmt till 10-12C kulvert från huset 28 meter
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!
Sen om man vill komma lindrigt undan så har det debatterats mycket om billiga ctc pannor här på forumet typ 1100 som vräks ut ....
Känner man en röris" mm så än billigare...
Men har man en sån förbrukning som 38000 kwh så ju större hus och förbrukning man har desto snabbare pay off på en VP är ju att rekommendera då! men det är ju borrhål ,marken ,berget, elpriserna de är mycket att tänka på..
Ju sämre panna mera jobb såklart så en ny( auto)pelletsanläggning vore ju på sin plats..(Eller varför inte äldre panna)med en pelletskamin som Rol-bi sa?Solvärme inte att förglömma...Ja det är mycket att väga in...

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar