Pellistore - externskruv 3 m - NH brännare problem

nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Inlägg av nilimaa »

En bra ide ..
Jag ska posta lite bilder här senare idag.

Är nyfiken på vad andra säger om installationen.
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Inlägg av nilimaa »

Har inte tagit några bilder ännu .. ska posta upp dom imorgon.
Nu har jag tillbringat dagen med att ta isär alltihop.
Det var inte speciellt mycket spån i skruven.

Skruven är en stålbalk med svetsad spiral på den.
Jag dammsög alltihop i skruven och allt jag kom åt i förrådet. Däremot finns det spån i förrådet som jag inte kommer åt eftersom det ligger kvar en 200-300 kilo i förrådet.

Spån borde alltså inte vara problemet.

Nu provade jag också att täppa för inloppet till skruven med ett plaströr så att den inte ska ta in så mkt pellets.

Funkade inte heller.

Imorgon ringer jag Janfire. Skickar dom inte hit någon att fixa det hela så annonserar jag ut det billigt och satsar på bergvärme istället.

Någon som är intresserad av att köpa? Jag kan inte säga att jag rekomenderar det, men vem vet jag kanske inte är den sista dumskallen i världen som går på janfires fina broschyrer.

som dom själva säger :

"Samma typ av skruvar används för matning av pellets för
villor som för större anläggningar såsom hyresfastigheter,
sjukhus och centraler. Detta borgar för stor trygghet och
driftsäkerhet även i villan. Findoseringen av pellets sker
i brännaren varigenom högst verkningsgrad uppnås.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Spån kan vara ett problem. Din skruv klarer nog av att transportera bort spånet men vid mycket spån kan fyllningen bli för stor i skruven och då kan man få man ett mycket stort moment.
Jag ser inte bort från att det kan vara något med motor eller upplagring i detta fall.

En möjlig test är att koppla på en Watt mätare som man köper på Clas O.
Man mäter först vad motorn drar utan pellets, sen mäter man när skruven fylls upp. Sen kan man kolla efter en tid vad det lagrade maxvärde visar. Jag kan tänka mig att om det skiljer mer än 10-20Watt från tomgång till maxvärde, så är det nog inte fel på själva skruven/motor men transportprocessen. En vertikal skruv kör med 2-4Watt förbrukning. En lång flexskruv kan förbruka hela 20Watt utan att det är pellets i den, detta pga böjar.
Jag vill tro att transportprocessen i din skruv fungerar om du mäter ett maxvärde under ca. 10Watt.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

I och med att du har en kärna i skruven samt ett litet lut på den och blandningen av spån så får du problemet. Troligtvis skulle det fungera med en kraftigare motor, men då får du problemet med att skruven maler sönder pelletsen ännu mera.

Enda lösningen som jag tror är att du skall försöka justera inloppet till skruven så att den inte ger för mycket. Detta måste du testa dig fram, och försöka kolla på något sätt så att du får ner fyllningen till 50%. Nackdelen kan vara att du har risk att få valvning vid för trånga inlopp.

Om du tar isär skruven igen och tittar, är den proppfull med pellets?
Hur många watt var motorn på?

Kanske en spiral utan kärna, och med din längd också en förspänning av denna. Fråga Janfire om detta, om dom inte kan erbjuda dig något sådant.
Det är dom som skall komma med lösningen åt dig, inte du åt dom.
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Re: Pellistore - externskruv 3 m - NH brännare problem

Inlägg av nilimaa »

Hej Igen
Insåg nu några år senare att jag aldrig postade en uppdatering på hur det gick.
Jag kör fortfarande med Janfire. Men var mycket nära att göra mig av med det.

Felet då?
Min installatör (en inkompetent sådan) hade vänt skruven åt fel håll. Eftersom gängorna ska bli större och större längst med skruven så blev dom alltså nu mindre och mindre.

Detta innebar att skruven tog in för mycket pellets och allt eftersom gängorna blev mindre så tuggade den så klart fast.

Ganska lustigt. Det borde ha varit självklar för installatören att känna till detta och att få det rätt. =)

Nu går det som det ska iaf. .. peppar, peppar.
Janfire NH Brännare, Pellistore 3 ton
Albin Bio Pelletspanna + varvattenberedare 150 l
190 kvm, -78, soutterängvilla, 21 grader, Norra Dalarna
Skriv svar