Pellistore - externskruv 3 m - NH brännare problem

nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Pellistore - externskruv 3 m - NH brännare problem

Inlägg av nilimaa »

Hejsan
Jag har ett krångel som jag inte tror har med fabrikat att göra. Min externskruv går tungt så in i h-l-vete. Den tycks stanna 1 gång i timmen och orkar inte driva pelletsen fram till brännaren.

Jag har ett 3.5 tons pellistore utanför huset med en 3m externskruv som transporterar in pelletsen till Brännaren ( en Janfire NH brännare).

Jag inbillar mig att detta beror på allt spån som bildas i botten av pellistoret. Om jag knackar och lever om skruven lite så orkar den knuffa in pellets igen och det verkar fungera bra i ett par matningar men inom en timme så stannar skruven med samma problem.

Någon som har upplevt något liknande eller even better har en lösning på det?

mvh
peter
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Hejsan
Har du sett att det är mycket spån i pelletsen ?
Är skruven rak eller lutar den ?
Många som har detta problem med spån i skruv
borrar hål i höljet så spånet ramlar ned i en hink.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Inlägg av nilimaa »

Jag har ganska mycket spån. Speciellt nu på sistone. Antar att pelletsen blir lite mosad nere i pellistoret.
Skruven går ganska vågrätt med en liten lutning uppåt ifrån pellistoret.

Låter intressant att borra hål. Menar ni då i höljet till externskruven?
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Hej
Jag har en pellistore och har inga problem med spån
eller att pelletsen blir mosad i förrådet.
Du måste ha dålig kvalite på pelletsen.
Ja dom borrar i höljet , det var någon här på forumet som
la in en bild på det men vet ej vem det var , tyvärr :roll:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: Pellistore - externskruv 3 m - NH brännare problem

Inlägg av Rol-bi »

nilimaa skrev:Hejsan
Jag har ett krångel som jag inte tror har med fabrikat att göra. mvh
peter
Är båda bottenskruven och den lutande skruven levererad av Janfire?
Är förrådet nästan tömd nu? Hur lång tid har skruven gått bra?
Jag förstår det så att det inte är bottenskruven som går tungt, eller hur?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Inlägg av nilimaa »

Bottenskruven i förrådet går bra. Det är transportskruven ifrån förrådet in i huset som stannar. Nu har den fungerat två månader bra men har börjat att stanna igen.

Det verkar som att den börjar stanna när förrådet minskar. Vet inte alls om det hänger ihop.
Jag körde sist tills jag hade ungefär ett halvt ton kvar i förrådet och fyllde på. Sen dess har den gått bra i två månader och nu har den börjat krångla igen.

Min teori är att den krånglar pga av spån att det sista halvtonet pellets i förrådet blivit aningen mosat och mer spån uppstår.

Jag har provat att köra skruven nonstop och fyllt tre hinkar med pellets. Då har den inga problem att gå runt. Det är efter att den har stannat som den inte riktigt orkar igång igen. Om jag ger den en liten knuff med en skiftnyckel så går den hur bra som helst i ungefär tre-fyra fyllningar av koppen men stannar igen efter ett tag.

Är det någon som har någon ide vad jag kan göra? Funderar på att borra några hål i höljet för att se om det underlättar.


Jag köper min pellets ifrån Björbo Pellets. Det verkar vara ganska mycket spån.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det kan även vara så att driftkondensatorn på motorn kar pajat, då har motorn inget startmoment som är värd att prata om men när den väl kör är den ganska stark.

Jag har själv en Janfire skruv och de är ju råstarka, jag antar i detta att du har den skruv med kärnrör och en 0,25kW motor sittande på det blå växelhus.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Det kan vara som IceCap beskriver men det kan också vara spånet som bidrar till detta. Gör du rent förrådet mellan fyllningarna? Eller är det första sedan start? När pellets fylls på och skruven börjar mata pellets till anläggningen så sker en siktning av spånet i förrådet. Spånet går ner mot botten och på slutet av mängden pellets i förrådet så finns nästa bara spån kvar. Du kan ha fått en dålig pelletskvalitet, eller en leverantör som blåst in pelletsen med för hårt tryck då får man problem. Lutar skruven även lite så medverkar även detta till problemet om det går tungt av spånet. Det är bättre med en helt horisontal eller 45 graders lutning.

Enligt ISO standard så får leverantören ha 4% spån i leveransen, och oftast så ligger dom på gränsen, tråkigt nog.

Många tänker inte på att göra rent förråden mellan fyllningarna, detta gäller även veckoförråd typ MAFA MINI att man ibland tar ur skruven och gör rent, då undviker man även problem, samt om man har brännare som doseras med skruven så har du bättre förbränning med jämare dosering. Man får också anläggningen att hålla längre.
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Inlägg av nilimaa »

ok...
Jag har aldrig gjort rent i förrådet. Har fyllt på tre gånger och som sagt haft problem med att skruven stannar när förrådet börjar bli tomt varje gång. Så jag gissar att spånet är problemet. Jag tycker att det är stor mängd spån som kommer ut mot brännaren.

Vad kan man göra åt detta så här mitt i? jag har säkert 1 ton pellets kvar i förrådet idag.

Jag var inne på att borra hål i höljet til lskruven och ställa någon tunna under det för att rensa ut spån. Är det någon som har provat detta?
(hittade ingen tråd om det)
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Inlägg av nilimaa »

Icecap skrev:Det kan även vara så att driftkondensatorn på motorn kar pajat, då har motorn inget startmoment som är värd att prata om men när den väl kör är den ganska stark.

Jag har själv en Janfire skruv och de är ju råstarka, jag antar i detta att du har den skruv med kärnrör och en 0,25kW motor sittande på det blå växelhus.
Ska kolla upp det. Men jag tror inte så. Jag får så mycket spån + att det är en oerhört liten knuff motorn behöver för att komma igång. Jag ger den knappt en märkbar knuff med skiftnyckeln. Sen verkar det lite märkligt att den har varit så här förrut och efter påfyllning så fungerade allt klockrent igen. Fram till nu.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag tror Karla1 kan ha rätt här men kolla upp det som Icecap skriver.

Vad säjer din förhandlare eller Janfire om detta?
Vad står det i manualen om evt. rengöring av förråd?

Vet du om skruven har någon indosering så att den inte blir fyld mer än tex 80 prosent? Eller går skruven helt full?

Om din skruv ger full effekt från motorn, då producerar den en god del spån i transporten. Då får man en synergieffekt, först för mycket spån från förrådet och sen börjar skruven att producera spån som i sin tur leder till en ennu högre spånproduktion begränsat av motorns effekt.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Inlägg av nilimaa »

En uppdatering utifall samma problem dyker upp hos andra.

Efter samtal med distriktsansvarig på Janfire så är dom nästan helt säkra på att det är kondensatorn i startmotorn. Precis som IceCap skrev.

På måndag får jag hit en elektriker som tar en kik på det hela. Får se hur det löser sig. Nu är det dra ur brännaren och gå lös på den gamla hederliga veden som aldrig sviker i pannan. Bara det brinner så blir det varmt =)
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Men ha med i tanken att göra rent förrådet med jämna mellan fyllningarna, för med största säkerhet går det tungt ifall din skruv går full samt har mycket spån. Det sliter på skruvar, samt motorer.
Reidar
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 09 okt, 2007 20:39
Ort: Hägersten

Inlägg av Reidar »

Hej
Jag har haft problem med att få lagom matning genom flexskruven. Du kan reglera den mängd pellets som skruven drar in genom att reglera öppningen i inmatningsänden. Jag har klippt av en bit plaströr och trätt på nederändan. Genom att skjuta på det kan jag minska eller öka öppningen och reglera den mängd som matas in.

Jag fick för några månader sedan problem med att skruvmotorn inte orkade dra skruven. Gissade på trött kondensator och bytte den; dessutom till ett nummer större från 5 mF till 8 mF.

För närvarande funkar det klockrent.
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Inlägg av nilimaa »

Tack för alla tips....

Nu har en elektriker kollat kondensatorn åt mig. Vi provade med en annan och gick inte ett dugg bättre. Inge fel på den alltså enligt honom.

Vi provade också köra ren skruven ifrån pellets. Den fick tugga och köra sig tom. Verkade fungera men senare på kvällen stannade det igen.
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.

Imorgon antar jag att jag själv tar och skruvar isär alltihop. Hänger av motorn och drar ur skruven. Gör rent allt och försöker få det på plats.

Janfire har inte varit till stor hjälp. Visst är dom trevliga och fulla av ideer när jag ringer dom. Men det är tydligt att dom menar att det inte existerar något fel på deras utrustning och inte heller skickar dom hit någon att titta på det eftersom det är allt för långt. Istället har jag fått agera mellanhand mellan janfire och en lokal elektriker.

Elektrikern kör själv flis och jag funderar skarpt på att få janfire att hämta sin utrustning och byta mot något annat. Är sjukt less på det här nu.
Skriv svar