Igentäppta luftkanaler?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Igentäppta luftkanaler?

Inlägg av Magnus »

Hej

Har haft problem sedan Bionan var ny med att röken är kraftig, ibland brun eller går och luktar.

Fick detta felsökningstips från MBIO:

-----Original Message-----
From: MBIO-Energiteknik [mailto:mbio@swipnet.se]
Sent: den 17 februari 2005 07:43
To: Kalen, Magnus (P.)
Subject: SV: PC-kabel / grå rök


Hej igen!
Du kan även kolla i brännarröret så att det inte är igensatt av isolering i luftkanalerna. Det jag kan tänka mig annars är att den mäter fel temperatur i förbränningskammaren vilket är märkligt att det skulle ha ändrats. Om vi misstänker detta efter lite fler tester så är det lätt att byta dessa delar. /Jörgen
Nån som har en bild på hur det ska se ut?

Jag ska fota och länka in en bild så snart jag kan så kanske de lärde på detta forum kan ge anvisningar.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

tror jag förstår...

Inlägg av snillet »

Tror jag förstår vad dom menar faktiskt.

OM man tar av brännarröret eller tar loss överdelen på brännaren så ser man hålet som tertiärluften går fram i brännarröret i i framkant av brännaren, är ett hål i isoleringen för den luften.

Sitter precis framför plattan med "ejektorn" som skickar in sekundärluften.

Kolla så inte isoleringen täpper igen hålet som går fram i brännarröret och ta gärna loss röret och kolla så att isolering inte "åkt fram" och täpper igen luftflödet där.

Måste vara så dom menar.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Hej

Har haft brännarröret och kollat, här bilder på det men ingenstans att lägga dom för att länka hit. Återkommer med bilderna. Jag tror jag förstår vad MBIO och du menar. Hittade ingen lös isolering när jag tog loss brännarröret och det verkar vara fritt fram för sekundärluften. Hade inte loss överdelen, det får bli nästa steg.

Passade på att täta kring fläkten som beskrivits i annan punkt här och det verkar ha gett resultat. Mycket mera "drag" i brännaren nu, förut kunde den stå och gå länge innan rökgaserna gick över hundra grader, nu gick de raskt upp i arbetstemp ca 165 grader (nysotad panna).

Fortfarande inte nöjd med röken, grå och kraftig under uppstart, möjligen lite bättre nu när brännaren gått en stund.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Bild
Bild
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Nu har jag fått hjälp av Tobben med bilderna. Tack!

Ser det ut som det ska? Kommentarer någon?
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

LOSSA LITE

Inlägg av snillet »

Du kan nog pilla bort lite isolering där luften går ned från översidan av brännaren.

Faktiskt, om du lossar överdelen får du en fullständig överblick av detta 8)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar