styrsystem till brännare

Skriv svar
Sandstugan
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 12 aug, 2007 10:51
Ort: Stockholm

styrsystem till brännare

Inlägg av Sandstugan »

behöver tips på olika lösningar tex. plc med givaringångar

jag har nu en pelletsbrännare kopplad på gamla oljebrännar termostaten och får väldigt korta starttider.

skulle vilja genom en panntempgivare styra så att brännaren startar vid ca. 60grader och stannar när pannan uppnått 80 grader.

sedan har jag en laddomat 4030 kopplad mellan pannan och acktanken. den skulle jag vilja att laddpumpen går under eldningen, och att urladdningen går under kyltiden alltså från 80gr - 60gr.

jag tar ut värme till huset från pannan, och varmvatten från acktanken. alltså jag förvärmer vattnet genom tankens vv slinga, sedan matas det till min vvb.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Zelio & Millenium II/III är väl de vanligaste (Zelio är billigare), båda har analoga ingångar på 12/24V modellerna.

Men en enklare lösning är annars att använda en termostat till så du har en för tillslag och en för frånslag, behövs bara ett relä också för självhållning.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

micke_932 skrev:Men en enklare lösning är annars att använda en termostat till så du har en för tillslag och en för frånslag, behövs bara ett relä också för självhållning.
Om du väljer förslaget enligt citatet från från Micke 932 så kan jag skicka över en simpel pdf-skiss över ett kopplingsförslag med två termostater och ett 2-poligt relä.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Sandstugan: vilken brännare har du?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sandstugan
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 12 aug, 2007 10:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Sandstugan »

Roli skrev:
micke_932 skrev:Men en enklare lösning är annars att använda en termostat till så du har en för tillslag och en för frånslag, behövs bara ett relä också för självhållning.
Om du väljer förslaget enligt citatet från från Micke 932 så kan jag skicka över en simpel pdf-skiss över ett kopplingsförslag med två termostater och ett 2-poligt relä.
kopplingen är för mig helt klar i huvudet och har själv tänkt tanken med 2 termostater också. men vill gärna ha någon lite finare lösning, har dessutom endast en st termostat för tillfället.
är apparatskåpskonstruktör själv så det är inte det som är problemet.
Sandstugan
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 12 aug, 2007 10:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Sandstugan »

Icecap skrev:Sandstugan: vilken brännare har du?
en sådan iwabo s1
Sandstugan
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 12 aug, 2007 10:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Sandstugan »

verkar som alla de plcer ni skrivit ner här endast har analoga digitala in ut. så det lutar åt att jag tar en av dem ifall jag hittar någonstans en till bimetalltermostat med min. 1m kapillärrör, var koper man det någonstans några tips???
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Sandstugan skrev:verkar som alla de plcer ni skrivit ner här endast har analoga digitala in ut. så det lutar åt att jag tar en av dem ifall jag hittar någonstans en till bimetalltermostat med min. 1m kapillärrör, var koper man det någonstans några tips???
"endast har analoga digitala in ut"

:?:

Hur menare du nu ?

Millenium finns iaf i olika varianter för det där.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
puttee
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 07 jul, 2006 18:42
Ort: Köping

Inlägg av puttee »

Du borde kunna styra brännaren över laddomaten, så har jag gjort.

Det finns en ställbar utgång för tillslag på laddomaten.

Om du kopplar i serie över panntermostaten så får du det du vill plus möjligheten att labba lite med hysteresen.



Mvh Puttee
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Sandstugan
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 12 aug, 2007 10:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Sandstugan »

puttee skrev:Du borde kunna styra brännaren över laddomaten, så har jag gjort.

Det finns en ställbar utgång för tillslag på laddomaten.

Om du kopplar i serie över panntermostaten så får du det du vill plus möjligheten att labba lite med hysteresen.



Mvh Puttee
smart ide faktiskt
verkar dom du har ungefär samma utrustning i pannrummet som mig.

dock köpte jag idag en termostat och har nu kopplat dem ihop till ställbart övre och undre temp.
ska nu börja provköra och labba med laddomaten.
Skriv svar