Vilken matning ligger ni på?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Vilken matning ligger ni på?

Inlägg av Swefred »

Hörde just att brännaren startade och då kom jag på en liten fundering: Vad ligger er matning på? Min ligger runt 48-50%.
Finns det nån optimal % som ni provat er fram till? Jag kan ändra matningen lätt då jag har draglucka och rökgasfläkt. Min verkar tuffa på bäst som det är, testade även att ligga runt 60%, men då dånade det lite väl, verkningsgraden blir säkert inte den bästa heller då rökgastempen skenade iväg.
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
Biona-1370
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 08 okt, 2006 09:18

Inlägg av Biona-1370 »

Min matning ligger mycket lägre. Ca. 30-35%.
Kör jag högre sticker rökgastemperaturen iväg över 200'c.
Antar att det kan bero på hur skruven ser ut också.
Jag har en 2 m lång, spikrak skruv som ger ca 3 dl / minut vid 100% matning.

Håller med dig om att det skulle vara kul att veta om det finns någon optimal nivå.

2007-12-09: Ligger nu på ca 40% matning och har straxt under 200'C i rökgastemperatur.
Tror skillnaden beror på ojämn pelletskvalitet...
Känns som brännaren går fint på den här nivån så jag känner mig ganska nöjd.
Senast redigerad av Biona-1370 den sön 09 dec, 2007 18:40, redigerad totalt 3 gång.
Biona 2000, Diom 20-Hundra, 2m matarskruv,
10m Syrafast rökkanal dia. 100mm, 7 kubik pelletsförråd,
ZRS180 Rökgasfläkt, Tigrex 25 Dragbegränsare, CO Varvtalsregulator.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Ligger och pendlar mellan typ 34-40. Optimalt är nog svårt att säga då jag tror att de beror på skruvens längd/uformning, pelletssort, panna, skorsten etc.

Med denna matningen så innebär det, enligt mina beräkningar av förbrukning, att brännaren ligger på en ett snitt på cirka 12-13 KWh med antagande om 4,8 KWh per kg pellets. Räknat som ett snitt över hela uppvärmningscykeln (dvs uppstart och jämndrift). Detta är nog vad som är lämpligt för min panna. Skulle jag haft en större panna (i effekt) skulle troligen en högre matning och förbrukning per timma vara ett föredra.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Runt 40 ligger jag på.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Johanalbin
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 06 dec, 2007 16:03

Inlägg av Johanalbin »

Jag ligger på 70 %. Jag har haft vissa problem med brännaren sedan byte till nya brännarhuset. I början blev det för dåligt drag. Justerade draget samt satte i en extra skruv bakom fläkten. Fungerade bra till en början. Kör nu med Vida och pannan stannar efter några cykler.
Biona-1370
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 08 okt, 2006 09:18

Inlägg av Biona-1370 »

Johanalbin skrev:Jag ligger på 70 %. Jag har haft vissa problem med brännaren sedan byte till nya brännarhuset. I början blev det för dåligt drag. Justerade draget samt satte i en extra skruv bakom fläkten. Fungerade bra till en början. Kör nu med Vida och pannan stannar efter några cykler.
70 % låter tokmycket! Fast hur mycket pellets det verkligen kommer beror också på skruvens längd och dragning.
Skulle vara kul att veta hur många deciliter du får ut på en minut med 100 % matning. Det är bara att lossa slangen i underkant, sätta under en graderad tillbringare och köra manuell matning i en minut.
Biona 2000, Diom 20-Hundra, 2m matarskruv,
10m Syrafast rökkanal dia. 100mm, 7 kubik pelletsförråd,
ZRS180 Rökgasfläkt, Tigrex 25 Dragbegränsare, CO Varvtalsregulator.
Johanalbin
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 06 dec, 2007 16:03

Inlägg av Johanalbin »

Jag provade att måta upp pellets under en minut. Det kom drygt 2 dl. JAg har ett MIFO veckoförräd. Lutningen blir lite för brant, men det var så det blev monterat av installatör. Kan det bero på det att matningsprocenten blir så hög. Jag har skrivit under rubriken driftsproblem. Kan det bero på att matningen inte blir rätt. Jag har ändå kört så här drygt två år utan problem.
Biona-1370
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 08 okt, 2006 09:18

Inlägg av Biona-1370 »

Johanalbin skrev:Jag provade att måta upp pellets under en minut. Det kom drygt 2 dl. JAg har ett MIFO veckoförräd. Lutningen blir lite för brant, men det var så det blev monterat av installatör. Kan det bero på det att matningsprocenten blir så hög. Jag har skrivit under rubriken driftsproblem. Kan det bero på att matningen inte blir rätt. Jag har ändå kört så här drygt två år utan problem.
Det är inte "procenten som är det viktiga" i det här fallet utan mängd pellets per minut och det skiljer ju inte så mycket i realiteten.

70% av 2 dl är 1,4 dl/min
40% av 3 dl är 1,2 dl/min
Biona 2000, Diom 20-Hundra, 2m matarskruv,
10m Syrafast rökkanal dia. 100mm, 7 kubik pelletsförråd,
ZRS180 Rökgasfläkt, Tigrex 25 Dragbegränsare, CO Varvtalsregulator.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Biona-1370 skrev:
Johanalbin skrev:Jag provade att måta upp pellets under en minut. Det kom drygt 2 dl. JAg har ett MIFO veckoförräd. Lutningen blir lite för brant, men det var så det blev monterat av installatör. Kan det bero på det att matningsprocenten blir så hög. Jag har skrivit under rubriken driftsproblem. Kan det bero på att matningen inte blir rätt. Jag har ändå kört så här drygt två år utan problem.
Det är inte "procenten som är det viktiga" i det här fallet utan mängd pellets per minut och det skiljer ju inte så mycket i realiteten.

70% av 2 dl är 1,4 dl/min
40% av 3 dl är 1,2 dl/min
Det var väl "Helge"i sällskapsresan som tänkte på "posenten"...(procenten)
förlåt för mitt inlägg... :oops: :)

mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Biona-1370 skrev:
Johanalbin skrev:Jag provade att måta upp pellets under en minut. Det kom drygt 2 dl. JAg har ett MIFO veckoförräd. Lutningen blir lite för brant, men det var så det blev monterat av installatör. Kan det bero på det att matningsprocenten blir så hög. Jag har skrivit under rubriken driftsproblem. Kan det bero på att matningen inte blir rätt. Jag har ändå kört så här drygt två år utan problem.
Det är inte "procenten som är det viktiga" i det här fallet utan mängd pellets per minut och det skiljer ju inte så mycket i realiteten.

70% av 2 dl är 1,4 dl/min
40% av 3 dl är 1,2 dl/min
Och mängden bör inte mätas i dl/min utan gram/min. För vi vet energiinnehållet per gram och inte per dl då densiteten och malning skiljer de olika anläggningarna åt.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Biona-1370
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 08 okt, 2006 09:18

Inlägg av Biona-1370 »

ztz skrev: Och mängden bör inte mätas i dl/min utan gram/min. För vi vet energiinnehållet per gram och inte per dl då densiteten och malning skiljer de olika anläggningarna åt.
Det har du ju helt rätt i! Har just vägt det som kommer ut på en minut och fick det till att 100% matning ger ca 100g/min, d.v.s. 0,1kg/min.

Pellets innehåller ungefär 4,9kWh/kg.

0,1kg/min x 4,9kWh/kg = 0,49kWh/min

0,49kWh/min x 60 min = 29,4kW

40% matning ger då 11,76kW

Mbio anger 12 - 20 kW effekt* på brännaren så detta verkar ju vara i underkant. Känns som man borde ligga kring 15 kWh för att vara på den säkra sidan att regleringen funkar som det är tänkt. Eller?!?

Går det att räkna så här? Skulle i så fall vara kul att veta vad ni andra får ut för effekt.

* = Styrningen reglera automatiskt effekten. Är det lite drag i skorstenen går effekten ned och tvärt om. Som regel är det bättre drag när det är kallt ute och brännaren går då upp i effekt.
Biona 2000, Diom 20-Hundra, 2m matarskruv,
10m Syrafast rökkanal dia. 100mm, 7 kubik pelletsförråd,
ZRS180 Rökgasfläkt, Tigrex 25 Dragbegränsare, CO Varvtalsregulator.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Min matning är extrem låg..

20% ca... det beror på att min skruv verkar tok full :)

Ska se till o ändra inloppet så den inte blir så full..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Biona-1370
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 08 okt, 2006 09:18

Inlägg av Biona-1370 »

Tobben skrev:Min matning är extrem låg..
20% ca... det beror på att min skruv verkar tok full :)
Skulle vara kul att veta hur mycket det kommer ut på en minut.

Jag börjar tror att Diom 20-Hundra'n är så trång så att det är svårt att få upp effekten, utan att öka draget så att rökgastemperaturen blir tok hög :shock: .
Biona 2000, Diom 20-Hundra, 2m matarskruv,
10m Syrafast rökkanal dia. 100mm, 7 kubik pelletsförråd,
ZRS180 Rökgasfläkt, Tigrex 25 Dragbegränsare, CO Varvtalsregulator.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Biona-1370 skrev:
ztz skrev: Och mängden bör inte mätas i dl/min utan gram/min. För vi vet energiinnehållet per gram och inte per dl då densiteten och malning skiljer de olika anläggningarna åt.
Det har du ju helt rätt i! Har just vägt det som kommer ut på en minut och fick det till att 100% matning ger ca 100g/min, d.v.s. 0,1kg/min.

Pellets innehåller ungefär 4,9kWh/kg.

0,1kg/min x 4,9kWh/kg = 0,49kWh/min

0,49kWh/min x 60 min = 29,4kW

40% matning ger då 11,76kW

Mbio anger 12 - 20 kW effekt* på brännaren så detta verkar ju vara i underkant. Känns som man borde ligga kring 15 kWh för att vara på den säkra sidan att regleringen funkar som det är tänkt. Eller?!?

Går det att räkna så här? Skulle i så fall vara kul att veta vad ni andra får ut för effekt.

* = Styrningen reglera automatiskt effekten. Är det lite drag i skorstenen går effekten ned och tvärt om. Som regel är det bättre drag när det är kallt ute och brännaren går då upp i effekt.
Ja det är så jag räknar i alla fall. Över en brännarcykel så ligger jag på 12-13 kWh med antagande om 4,8 kW per kilo.

Jag ligger också runt 100 gr/min (tror jag låg på drygt 90 gr sista jag mätte). Har dock legat upp emot 150 gr/min vid andra mät tillfällen med annan pellets.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Biona-1370
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 08 okt, 2006 09:18

Annan pelletssort

Inlägg av Biona-1370 »

Har nu bytt pelletsleverantör från "Hälleforsnäs sågverk" till "Forssjö Boo" vilket har gjort att matningen ökat från <40% till >45%.

Får fortfarande ut ca 100g/min, d.v.s. 0,1kg/min.
Antar att Forssjö Boo pellets innehåller 4,8kWh/kg.
0,1kg/min x 4,8kWh/kg = 0,48kWh/min
0,48kWh/min x 60 min = 28,8kW
45% matning ger då 12,96kW

Inbillar mig att brännaren går effektivare ju närmre den angivna effekten, 15 kW, man ligger så 13kW vid +5'c ute känns ganska ok.

Brännaren går märkbart stabilare. Integratorn har stannat kring 400. Tidigare skenade den iväg till ca 2200.

Undrar vad det är som gjort att integratorn åkt ner så mycket?
Är det någon fördel med att ligga högt eller lågt?
Undrar även om det är någon som vet om det finsn något angivet / garanterat energiinnehåll för Forssjö Boo pellets.
Biona 2000, Diom 20-Hundra, 2m matarskruv,
10m Syrafast rökkanal dia. 100mm, 7 kubik pelletsförråd,
ZRS180 Rökgasfläkt, Tigrex 25 Dragbegränsare, CO Varvtalsregulator.
Skriv svar