Mjölläckage från kvarnen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Roberg
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 13:23
Ort: Mellersta Skåne

Mjölläckage från kvarnen

Inlägg av Roberg »

Förra eldingssäsongen började min kvarn att läcka mjöl, som hamnade på brännarens heta delar, vilket kanske inte är så bra.
Vid flera tillfällen har jag försökt lokalisera var läckan var, men först nu tror jag att jag hittat den.
Packningen mellan kvarnhuset och skruvlocket lämnade springor ovanför slangstosens fästskruvar. Mjölet pressades ut vid stosens gavlar eftersom tätningslisten mellan stosen och kvarnhuset inte kunde tränga in i springan och täta. Kanske har packningen med tiden krympt lite och och därför har dessa springor uppstått. Jag har bara tätning vid slangstosens gavlar och låter det bli smala springor längs långsidorna för att luft skall kunna komma in i slangen (istället för att borra hål i slangen). Springorna tätade jag genom att klippa till några smala strimlor av tätningslist som pressades in i springorna innan slangstosen monterades. Kvarnen läcker inte efter den här åtgärden och jag hoppas att den kommer att fortsätta att vara tät. Om det är fler som råkat ut för detta problem hoppas jag det här kan vara till hjälp.
Senast redigerad av Roberg den tor 07 feb, 2008 16:33, redigerad totalt 1 gånger.
Biona 2000 först i Parca 3000 och från hösten -06 Combifire med spaksotning. Ca. 100m2 bostadsyta + källare, byggt på 30talet. Ca. 9m skorsten med 120mm slang. Ny brännkammare sommaren 09.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Läcker för mig ibland med.

Jag har tätat om min ett antal gånger.. verkar inte bli tätt efter man pillar..

Körde med vanlig fönstertätningslist (självhäftande)

Jag kör inget extra hål ovanför brännaren.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Min e tät, kör också med självhäftande tätlist, lite tjockare typ än fönsterlist dock, den kläms ihop rejält vid ihopmontering.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar