tips&tricks

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

tips&tricks

Inlägg av snillet »

Ny del på MBIOS hemsida !

tips&tricks

Där ser man ett tips som kanske kan innebära en rejäl omkonstruktion av bionan. Nämligen mindre primärluft genom rotorn och mer uppifrån för att mindre andel förbrända partiklar skall komma ut i pannan.

Spännande.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Kul att se att man satsat på ett öppet system (inga hemligheter!!?) där utveklingen går framåt. :idea: :lol: :idea: :!:

Hur går testerna med EBK:n föresten?
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Tänk om styrprogramet vore fritt så att man kunde ändra
parametrar o lägga till saker,idag är det med stängd
källkod :?

mvh christer
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Det är klart att det vore önskvärt men man måste ju ändå säga att de är öppnare än konkurenterna!!! :wink:
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

:lol: :lol: Tycker de går bra med att va utan insyn o ha en färdigutvecklad produkt!! :lol: :lol: :lol: 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Så du menar att det inte går att utveckla din brännare mera?? :wink:

Jag tror säkert det finns en del förbättringar att göra på den oxå!!
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Professor Kalkyl skrev:Så du menar att det inte går att utveckla din brännare mera?? :wink:

Jag tror säkert det finns en del förbättringar att göra på den oxå!!
Helt säkert finns de mer att göra på denna oxå..

Men ja va ja menar ä att de ä dåligt att sälja en produkt som man ska börja med att bygga om själv..(borra hål mm) :twisted:

Blir fränt o höra hur de kommer att funka för dej???
Ask intervaller mm... :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Jag menar inte att vara på styva linan. Och kan bara säga att ditt äventyr angående Bionan ororar mig lite. Jag tror dock på brännaren, men kan bara hoppas att det funkar för mig. :?: :?: :?: :?: :roll:

Kul att du är nöjd med dina nya prylar!!!
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
oaka
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: sön 21 nov, 2004 23:07
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av oaka »

Varför inte köpa en brännare som funkar från början utan en massa mod-.............? Va faaan ska man hålla på o modda en brännare för?
oaka
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: sön 21 nov, 2004 23:07
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av oaka »

Är den inte tillräckligt bra eller????? Det tycker jag att de borde vara när de kostar så pass mycket i inköp!!!!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

oaka skrev:Varför inte köpa en brännare som funkar från början utan en massa mod-.............? Va faaan ska man hålla på o modda en brännare för?
Jag förstår faktiskt inte varför du skriver när du inte har något att tillföra ämnet??
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmmm man blir ju lite fundersam när man ser detta..
Exakt mot va dom sa till mej.. Då va de viktigt att de va helt tätt.. :?
Hmmm man blir då inte mindre fundersam om va dom har för kunskaper, Tror inte att dom kommer att klara av att få denna brännare att funka bra innan M-bio är i KK..
_____________________________________________________________

En trevlig och glad Bionaägare i Morjärv har borrat ett 6 mm hål i fallslangen så att en luftström passerar genom fallröret, detta resulterar i en högre effekt och svalare fallrör. Det verkar dessutom ha eliminerat beläggningen i fallröret vilken uppkom efter hand som kvarnen tätade sig själv med damm och spån.

Vi kommer nu testa att öka denna luftström samtidigt som vi minskar luften genom rotorn vilket borde göra att effekten bibehålls på samma nivå och färre glödpartiklar flyger ur brännaren. Detta har stor betydelse för vissa pannor.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Kan hålla med delvis, men det är många av dom andra tillverkarna som tom är sämre på detta.. dom säger inte ett knyst om hur man kan förbättra/ändra saker, utan hänvisar till uppgraderings sats xyz..


Naturligtvis hade det varit bäst om allt var perfekt från början :)

Skönt för dig att ditt skit funkar nu iaf.. ;)

(när jag dragit ner fläkten 1Volt (vad det nu kan bli i luftflöde) så verkar jag kunna köra ca 100timmar mellan uraskningarna i min lilla plutte panna)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tobben skrev:Kan hålla med delvis, men det är många av dom andra tillverkarna som tom är sämre på detta.. dom säger inte ett knyst om hur man kan förbättra/ändra saker, utan hänvisar till uppgraderings sats xyz..


Naturligtvis hade det varit bäst om allt var perfekt från början :)

Skönt för dig att ditt skit funkar nu iaf.. ;)

(när jag dragit ner fläkten 1Volt (vad det nu kan bli i luftflöde) så verkar jag kunna köra ca 100timmar mellan uraskningarna i min lilla plutte panna)
Nu ä de väl inte timmarna som spelar så stor roll utan antal kg pellets..
För med biona nr 2 så hade ja nog kunnat köra ca 75 timmar men detta va bara pga att den gav mycke mindre effekt pellets förbrukningen va den samma men drifts timmarna blev många..
Jag har kört upp 450 kg pellets nu o brännaren gått 150 timmar i min lilla panna.. :wink:
Så jag måste nog aska ur pannan när man kört upp 600 kg pellets.... 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Du har helt rätt i att det är antal kg.

Nu ska vi överslagsräkna lite

ca 3säckar om dagen (16kg styck)

just nu askar jag ur med ca en veckas mellanrum

ungefär 300-350kg då.

Jag tycker det verkar ok iaf, men din undermatade bör ju bli bättre..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Skriv svar