Pelletskaminer fula!?

Skriv svar
jback
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 19 dec, 2007 22:05

Pelletskaminer fula!?

Inlägg av jback »

Finns det några snygga pelletskaminer?

Jag vet att det är en subjektiv fråga men de flesta pelletskaminer jag hittat ser ut som en förminskad pelletspanna med färgglatt plåthölje och manöverpanel ovanpå. Det jag är ute efter är en kamin som är lite mer stilren som tex Contura 5xx/6xx.

Finns det sådana på svenska marknaden som inte kostar skjortan?
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

NJaa!Svarta och eleganta?
http://www.ariterm.se/15_Kaminer

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
miksan
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 16:54

Inlägg av miksan »

Vi hade samma problem. Vårt val föll till slut på en vigo diamant, svart med rostfria hörn. Jag vet det är ingen Contura men det var det närmaste vi kom... Vi köpte den av www.pelletskungen.se som även installerade skorsten. Kan rekomendera honom, bra pris och väldigt service minded.
/M
EcoForest Vigo 9,5kW
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Om den ska vara riktigt trendig så bör den ju vara i neonblå halvtransparent plast :D men det blir kanske inte bra.

Jag har för mig att jag sett några rätt snygga i svart och rätt mycket rostfritt men jag minns inte var det var.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
KJE
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 01:21

Inlägg av KJE »

Själv har jag en Quadrafire Mt. Vernon som jag tycker passar bra hos mig...Men allt beror ju på vad man har för typ av hus, inredning etc.

http://www.quadrafire.com/Products/Pell ... f=mtvernon
Pellking
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 20:48
Ort: Forsbacka
Kontakt:

Inlägg av Pellking »

Du verkar vara ute efter något som är rundat som numera är populärt i Sverige vad det gäller vanliga braskaminer .

Edilkamin i italien har en som heter iris . Sök på edilkamin så hittar du ett 20 tal kaminer , se vidare www.pelletskungen.se för standardsortiment . de som gillar Eco air brukar inte gilla kaminer typ Vigo och tvärtom . Som sagt utseende är subjektivt och än viktigare är det ju hyr miljön runt ikring ser ut (jag menar så det passar kamin ) .
Edilkamin kan beställas av Pelletskungen
.
Å andra sidan skall man väl inte köpa en snygg Sedan i ställer för Kombi om man behöver en Kombi .
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Hejsan och välkommen hit
Har ni läst våra regler ?

3. 3. Är du ny medlem och vill ha svar på frågor? Då ska du skriva vilken utrustning du har, typ av panna och brännare (samt/eller övrig utrustning). Även bostadsort bör skrivas in.
Utan detta kan andra medlemmar inte hjälpa dig! Du skriver detta under "PROFIL" längst upp sidan hittar du det .
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
jback
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 19 dec, 2007 22:05

Inlägg av jback »

En i mitt tycke idiotisk regel för forumanvändare som ännu ej köpt utrustning. Som i mitt fall! Kanske därför det är ganska lite aktivitet på detta forum?

Hursom, jag har nu köpt och installerat en HWAM Elements, marknadens enda ljudlösa och elfria pelletskamin. Ingen skönhet men den minst pelletspannliknande iaf. Dessutom är det en "riktig" braskänsla med lågorna, ingen svetslåga.

Funktionen är bra så jag kan rekommendera kaminen. Inköpsstället var Mariebergs kakelugnsmakeri i Uppsala. Även dessa kan jag rekommendera. De hjälpte till under hela processen. Faktiskt även efter när jag själv skulle installera kamin och skorsten och då hade frågor och behövde få rätt skorstensmoduler levererade. Inget knussel!

Nu ska jag bara FLVPen att gilla min kamin så huset inte blir utkylt mellan eldningarna.

Ha det gott i pelletsdjungeln.

Edit: Direktcitering borttagen. Har man ingen utrustning att skriva i sin profil så skriver man t.ex. "söker brännare" eller likvärdigt. / Roli moderator
Nöjd ägare av HWAM Elements, marknadens enda (?) ljudlösa och elfria pelletskamin. Värmer gott i ett sluttningshus på 160kvm.
Skriv svar