Brännaren packar igen - Är så trött!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Stålis
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 21 sep, 2007 09:00

Brännaren packar igen - Är så trött!

Inlägg av Stålis »

Tjena
Har flyttat denna hit från annan tråd

Kan någon ge råd om detta.

Har en Eurofire -02(utan PLC) i en gammal kombipanna Parca Norrahammar DP25 -74 och har alltid upplevt mycket aska o koks i brännröret(rostret) efter kort tid. Koksen smular man lätt sönder med fingrarna och är lite kopparfärgad.Efter ca 3-4 dagar växer askhögen i brännröret så mycket så att de främre luftslitsarna i botten täcks. Efter 1 vecka kan man knappt lägga en 5 krona platt på botten.
Jag upplever som att draget är tillräckligt eftersom en tändstickslåga sugs
lätt in i pelletsbrännareldstaden när jag glipar på luckan när brännaren kör för fullt, alltså undertryck även vid gång. Har aldrig hett fallrör eller puffar. Eldstaden är 50 cm lång, ca 27 cm bred, ca 25 cm hög. Jag har
även testat att ställa eldfasta stenar längs bak mot bakre väggen ifall lågan skulle träffa väggen, utan resultat.
Har testat att täta mer kring luckor, fallrör o annat utan resultat. Bytt pellets 3 gånger, ställt om luft o matning i alla möjliga kombinationer, förgäves. Jag matar just nu ca 0.7-0.8 dl/min och borde ge ca 12.5 kW.
Rökgastempen före motdragsluckan är ca 145-150 grader. Lågan är gul och fin och röken från skorstenen är vit vid minus och osynlig vid plusgrader. Askan i pelletseldstaden är grå och lätt.
Sotet i veddelen(rökgaserna passerar där innan skorstenen) är svart men inte tjärig. Jag har rengjort brännaren för att säkerställa att primärluftslitsarna i botten(rostret) är rena. Rostret är polerat med sandpapper.
Jag misstänker att det kan vara hysteresen, endast 7 grader, alltså många start o stopp. Kör med gamla oljepanntermostaten. Den går nu ca 30 min, och står i 60 min med ca -5 grader.
En sak jag funderar på. Vad jag kan se så finns det primärluftslitsar i botten(rostret) och sedan två sekundärluftpipor ovanför samt sekundärlufthål i framkanten på brännröret. Sedan finns det lite glipor här och var på ca 0.5-1 mm mellan brännarhuset och det utbytbara brännröret(brännkopp, rostret) som kan släppa igenom sekundärluft. Ska det vara så eller ska jag täta gliporna med pannkitt?
Sedan kan väl en del luft smyga via röret för tändspiralen men det kanske är meningen.??? Ska det blåsa varmluft när man tänder eller är det så att tändspiralens lilla anligg mot några pelletsar tänder?
Kan dessa glipor förstöra balansen mellan primärluft och sekundärluft så att primärluftslitsarna sätts igen av aska och koks?

Så...vad kan jag göra för att minska den snabba ask och kokstillväxten?

Jag kan också passa på att fråga om svarta sotet i veddelen, beror den på den korta hysteresen och/eller att brännaren spottar ibland ur sig pellets som ligger och pyr? Kan man montera pelletsbroms på Eurofire?

Jag har väldigt lite utrymme för askan under brännaren, ca 4 cm. Det ligger någon vit hård isolering i den här gamla oljeeldstaden som kanske bygger 3-4 cm. Gör det något om man tar bort den för att ge mer askutrymme eller kommer man öka förlusterna neråt?

Min förbrukning verkar normal, ca 22 kg per dygn nu med 0 till - 5 grader.
Värmer 95 +95 kvm i ett hus från -57. Enplans med uppvärmd källare.

Annars är jag väldigt nöjd med Eurofirebrännaren eftersom den är driftsäker och lätt att rengöra.
Eurofire 20kW -02 i en Parca Norrahammar DP25 -74 (kombipanna), motdragslucka Tigex 25, skorstensinsats delvis 105 mm
Jörgen_L
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 09 jun, 2006 00:16

Inlägg av Jörgen_L »

Hej,

vad kör du med för pellets ? Vilka sorter har du testat ?
De problem du beskriver liknar de jag också har. Speciellt den kopparfärgade askan och att luftslitsarna i rostret täpps igen ganska omgående. Förra året körde jag med Agrol utan större problem och i år blev det Agrol igen men brännaren sintrar igen efter 2-3dagar. Jag misstänker att det är pelletsen(för hög askhalt, för låg asksmältpunkt och för mkt spån). Har varit i kontakt med Agrol men de påstår att det inte är ngt fel på pelletsen då de inte fått in fler klagomål...

Har också testat en mängd olika inställningar utan framgång, bla sänkte jag matning och luft till ett minimum (för att få ner förbränningstemperaturen) men tyvärr ingen framgång.

Det är luften som passerar doppvärmaren i röret som tänder pelletsen och luftslitsen på 0.5-1mm ovanför rostret är normalt.

Det svarta sotet är nog främst reslutatet av ofullständig förbränning eftersom luftslitsar etc sätts igen.

Jag skulle inte rekommendera att ta bort keramiken på botten av pannan då de bidrar till att hålla en hög temperatur utanför brännareröret (bättre förbränning). Risken är att om du plockar bort keramiken så kyls "plasman" av mer innan den hunnit brinna klart och risken ökar för än ännu sämre förbränning.

Jag har en egen hypotes om vad som orsakar mitt problem:
- för stor andel spåning pellets (asksmältpunkt för låg) i kombination med för högt värmevärde.

Denna kombination gör att temperaturen i eldröret snabbt blir (för) hög varpå det sintrar ganska snabbt med påföljd att resten av förbränningen blir kass. Jag har försökt få ner temperaturen-ligga under asksmältpunkten- genom att minska matning och luft (med bibehållen fin gul låga) utan framgång. Jag tror att anledningen till att detta inte lyckades beror på att den större spånmängden täpper till luftslitsarna och att luftströmmen inte lyckas "hålla rent" = sintrar efterhand.

Sen tror jag att Eurofiren är känslig för pellets med för hög spånhalt.

Men jag hoppas ngn krossar min hypotes ty jag är less på att resna brännaren varannan dag!!
------------------------
Nibe Combi VX-95, Eurofire 20kW millenium 3, i vedeldstaden, monterad dec-06, 10cm insatsrör, 9m skorsten, rökgasfläkt, söder om Sthlm.
Stålis
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 21 sep, 2007 09:00

Inlägg av Stålis »

Tjena
Notera, jag har alltid haft problem med ett snabbt igensatt roster(brännrör)
Jag installerade brännaren 2 januari 2006 och då hade jag köpt brännaren begagnad av en bekant. Jag började med Agrol(som då hette annat och tillverkades i Norberg) och testade även Såbi samt Boo-Forssjö utan bättre resultat. Nu har jag sedan oktober kört med Agrol som tillverkas i Norberg(brikettenergi) och brottas fortfarande med igensatt roster(brännrör). Numera hämtar jag själv Agrol-pelletsen från en filial där jag fyller nylonsäckar från ett bulkförråd som spånsuger pelletsen innan den faller i säcken. Det är betydligt mindre mängd spån nu än i de tidigare köpta 16 kg-säckarna. Jag kan ändock inte se en förbättring.

När jag lossar slangen från fallröret så ramlar det ut en tesked spån från slangen, men kan det verkligen sätta igen rostret?

Idag gjorde jag rent veckoförrådet samt skruv från spån efter 1 års användning så jag får se om en förbättring kan skönjas.

en kompis till mig kör en Eurofire -06 i en CTC1100 och har inga som helst problem med pelletsen från samma leverantör som jag.

-för stor andel spåning pellets (asksmältpunkt för låg) i kombination med för högt värmevärde.
Vad menar du med högt värmevärde?

Skönt att höra att jag inte är ensam om dessa problem men detta är inget man önskar en miljövänlig pelletseldare.

Jag är grymt trött på detta problem
Eurofire 20kW -02 i en Parca Norrahammar DP25 -74 (kombipanna), motdragslucka Tigex 25, skorstensinsats delvis 105 mm
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: Brännaren packar igen - Är så trött!

Inlägg av Rol-bi »

Stålis skrev: Jag matar just nu ca 0.7-0.8 dl/min och borde ge ca 12.5 kW.
Betyder det du skriver att skruven ger 42-48 kg/timme om den går kontinuerligt?
I så fall kan det vara en möjlighet för skruven inte ger nogrann dosering på en låg effekt som 12,5kW. Samtidigt kan startdosen bli ojämn så att förbränningen i startfasen blir sotig/fet, specielt när hysteresen också är endast 7 grader.

Du kan mäta nogrannhet på matning vid att köra manuelt i 30 sekunder och mäta dosen du får i en köksvikt. Upprepa mätning 10 gånger och kontrollera variationer.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Stålis
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 21 sep, 2007 09:00

Inlägg av Stålis »

Hej

Det stämmer. ca 42-48kg/timme. Enligt Eurofires tabell i manualen ska 0.8 dl/min ge ca 12.5kW.

Min känsla är att Eurofireskruven är ganska exakt eftersom nedre änden är lagrad. Dessutom så pytsar den ut pellets lite men ofta om man jämför med andra fabrikat. Jag har inte mätt tiden när skruven går eftersom det är ganska ointressant. Antal dl eller vikt per minut är viktigare. Hur som helst så går skruven ung 1.0-2.0 sek och vilar sedan max 6 sek. Ofta upplever jag att ingen pellets matas ut under en cykel eller bara 1-2 st, medans i nästa cykel mata rejält.
Jag tror att under en 30 sek period så utjämnas detta men naturligtvis ska jag testa det.

Jag har också reducerat startdosen ner till 2.5 dl, från 3 dl eftersom den startar utan problem ändå. Ska kanske ska gå lägre ändå?

Startdosens mängd verkar vara jämn när jag testar.

Jag har dock noterat något ojämn låga som varierar i färg och längd men det är väl bara normalt för en övermatad och framåtbrinnande.

Tidigare hade jag en skruvlutning på ca 40 grader och nu ca 25 grader eftersom jag trodde att det skulle minska belastingen på skruvmotorn, alltså undvika risk för att den backar något. Kan detta ge mer spån genom skruven? Obs, jag har kollat o mätit pelletsmängden(matning o startdos) efter ändingen av skruvlutningen.

Jag har också funderat på om pelletsen verkligen landar jämnt på rostret(luftslitsarna). Jag ser alltid oförbrända pelletsar ligga och glöda framför brännaren men de verkar brinna upp till slut eftersom jag alltid har en jämn, lätt, grå aska när jag askar ur. Detta kan förklara de svartsotiga väggarna. Avståndet vertikalt från skruven till övre delen av fallröret är ca 30-40 cm. Slangen är inte heller för flack eftersom det aldrig fastnar pellets i den. Fallröret har en position av kl 16:30 sett uppifrån. Kan det vara så att pelletsen studsar för långt fram i brännröret ofta eller direkt ut
i pannan så att en optimal förbränning uteblir?

Ovanför rostret i utloppet av fallröret så sitter det två små hål på ovansidan. Ska det sitta en en lucka typ pelletsbroms där? Jag kanske ska testa genom att hänga upp en tunn, lätt plåt med tunn ståltråd.

Jag ska följa dina tips, Rolbi
Jag ska mäta matningen samt försöka höja effekten.

Tack Rolbi och Jörgen för er uppmärksamhet om detta.
Eurofire 20kW -02 i en Parca Norrahammar DP25 -74 (kombipanna), motdragslucka Tigex 25, skorstensinsats delvis 105 mm
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

En sak jag funderar på. Vad jag kan se så finns det primärluftslitsar i botten(rostret) och sedan två sekundärluftpipor ovanför samt sekundärlufthål i framkanten på brännröret. Sedan finns det lite glipor här och var på ca 0.5-1 mm mellan brännarhuset och det utbytbara brännröret(brännkopp, rostret) som kan släppa igenom sekundärluft. Ska det vara så eller ska jag täta gliporna med pannkitt?
Det ska vara så, i alla fall är det så på alla som jag sett, sen om det är bra eller dåligt vet i hundan men det samlas en hel del sot bakom brännkammaren så tätt är det definitivt inte.

Luften ska gå igenom där tändelementet sitter så det är helt riktigt.

Det verkar lite halvskumt med tanke på att brännaren verkar ju gå fint i övrigt och allting verkar ju vara som det ska.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Stålis
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 21 sep, 2007 09:00

Inlägg av Stålis »

Javistt är det halvskumt eller snarare helskumt.
Brännaren går som klocka, är idiotsäker, startar jämnt utan problem, ger fin värme, lätt att rengöra, stabil.

Ni som har Eurofire, har ni någon form av pelletsbroms? I fallröret eller en extra kant i slutet av brännröret?

Jag har 27 cm framtill mina eldfasta stenar från brännrörsmynningen som jag har staplat upp ifall lågorna skulle slå emot den kalla pannväggen.
Är avståndet för kort?

Om en tändstickslåga blåses lätt in genom en öppnad pannlucka där brännaren sitter, är då inte draget tillräckligt?

Suck, nervsammanbrottet närmar sig... :roll:
Eurofire 20kW -02 i en Parca Norrahammar DP25 -74 (kombipanna), motdragslucka Tigex 25, skorstensinsats delvis 105 mm
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Stålis skrev:Hej

Det stämmer. ca 42-48kg/timme.

Tidigare hade jag en skruvlutning på ca 40 grader och nu ca 25 grader...
Jag tycker en skruv skall ge exact mängd en stan mellan 6 och 12kg/timme mot en villabrännare u/intern dosering, då utgör ett procentuellt doseravvik endast några gram. Jag har leverat vertikal skruv på 48kg/timme men då mot brännare på 100-200kW.

Kan de stämma att problemen har kommit efter ändring av skruvlutning från 45 till 25 grader?
Detta kan kanske förklara orsaken. En sådan lutning menar jag kan ge ujämn matning.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Stålis
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 21 sep, 2007 09:00

Inlägg av Stålis »

Hoppsan!

Fel av mig, ursäkta.

Blandade ihop volym med vikt.

1 l (liter) pellets = 10 dl = 0.65kg/liter

0.8 dl/min är alltså 0.8 dl/10 dl x 0.65 kg/liter x 60 min = 3.12 kg /timme

Mellan 6-12 kg/timme låter väl mycket

Problemen fanns innan ändringen av skruvlutningen.
Eurofire 20kW -02 i en Parca Norrahammar DP25 -74 (kombipanna), motdragslucka Tigex 25, skorstensinsats delvis 105 mm
Eryllpanna med s2
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 14 dec, 2006 18:42
Ort: Borlänge

Inlägg av Eryllpanna med s2 »

ring hofors allgross han kan dom hära brännarna
PeDe
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 23 dec, 2006 21:28
Ort: Färgelanda

Inlägg av PeDe »

Hejsan, jag har också en Eurofire, men från 96 tror jag.
Det är som någon svarat dej, att det verkar skumt, men jag undrar i alla fall om du inte redan själv hittat svaret; många start och stopp.
Det ger många startdoser. Startdoser brinner till stor del ganska illa under den tid det tar att få upp temperaturen ju.

Först vill jag nämna att den där högen som bildas i förbränningsröret är inte bara ett faktum, utan rentav önskvärd. Ja, inte så långt in att den börjar täcka slitsarna förstås.
Det har jag fått veta av BAXI.

Jag gjorde ett experiment utifrån följande parametrar:

Rekommenderad startdos är 3 dl.
3 dl ska klara en uraskad brännare så att pelletsen räcker till.
När askhögen bildats får det plats mycket mindre pellets såklart.

Det behövs alltså inte längre 3 dl efter ett par körningar efter uraskning.

Jag gjorde en konstgjord askhög av Vermikulit.
20 mm tjock platta intill föväxling lik en spånskiva, men Vermikulit tål 1100 grader.
Ska försöka beskriva hur den ser ut.
Den är c:a 50 mm "lång".
Den har samma form som botten i brännaren, alltså plan i botten med fasade sidor så att den passar mot botten. Kanterna på Vemikulitbiten ska gå ända ut till sidorna på förbränningsröret.
Botten och bakkanten är vinkelräta. Då kallar jag i detta exempel plåtkanten in mot pannbrännkammaren för bakkant så ska det nog inte bli missförstånd, även om ingen ändå valt att lägga den i änden där slitsarna är. Man får se till att de små sekundärlufthålen är fria, dvs man får fila bort lite Vemikulit där hålen är.
På motsatta sidan, in mot slitsarna har jag fasat av kanten så att det inte bildas virvlar där lågan möter Vermikulitbiten. 45 grader över hela den sidan.

Ok, vad blir det av detta nu då. Jo, man kan ha en alldeles väldigt liten startdos. Under 2 dl är inga problem. Denna mindre mängd stör inte lika mycket som annars. Så blev det hos mej i alla fall. Fungerar alldeles utmärkt. Det är ju bara att prova om du har lust.
Får du inte enkelt tag i Vermikulit kan du ju prova annat material.
Har en tanke om man väljer sten, och det är att det tar en liten stund att värma den, så jag tror på Vermikulit.
Vermikulitbiten kommer att täckas med aska efterom den bara är 20 mm
kan jag ju nämna. Skulle helst vilja ha en som är 25-30 mm tjock och prova det, men jag har inte sett att det finns det. Dessutom fungerar det så bra att jag har kanske inte letat så mycket.

Det om det, ovetenskapligt och hemmagjort men det är ju så ibland att det fungerar det med.


Vidare om ditt problem. Du har drag säger du. Tändstickslågan åker in.
Ja, frågan är om du har det jämt. Är det tillräckligt men inluft till pannrummet? Hål i väggen större än skorstensröret alltså. En gynnsam dag kan det ju räcka med ett mindre hål, men kanske inte alla dagar.
Annars; Hilti.

En grej till:
Kombipanna säger du. Det har jag med. Alpha Combi från Nibe.
Dragluckan i veddelen hänger ju där i sin kedja och släpper in luft.
Vet inte hur din panna ser ut, men antar att det finns en liknande primärluftslucka. Det kan nog vara bra att ha den stängd när du kör i pelletsdelen.

I min panna är det en del automatik i det hela.
Om jag eldar med ved så ligger temperaturen på c:a 90 grader.
När veden brunnit ut kallnar pannan till 65 grader ungefär. Då har kedjan till dragregulatorn sträckt ut sej och rycker isär en magnet som jag monterat mitt på kedjan. Smack, så åker luckan igen. Pelletsbrännaren startar vid 52 grader och brinner till 75 grader. Elen startar vid 45 grader, men det hör ju inte hit. Ville bara nämna det.
Huvudskälet till att jag höll på med detta var att jag hade en del gengassmällar och det var ett led i att ordna det.

Slutligen vill jag bara höra med dej om du har ordentlig renblåsning.
Renblåsning är ju egentligen ett ganska vilseledande begrepp, eftersom det handlar inte om att det ska blåsas rent någonstans, utan det handlar om att det ska tillsättas syre så att kvarvarande pellets kan brinna ut.
Annars ligger det obrunna pelletsar och pyr och sotar och koksar.
Nibe Alpha Combi, Eurofire Baxi 20 kw, 300 l förråd, 2x500 ack, 6kw elpatron, 4030 laddomat.
Automatik; ved kallnar=pellets startar/pellets tar slut=el startar.
2x96 + 45 m2
Stålis
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 21 sep, 2007 09:00

Inlägg av Stålis »

Tack för dina fina råd.

Jag misstänker också att detta med antalet start och stopp(liten hysteres) orsakar detta problem med en snabbväxande askhög i brännröret.

Vermikulittipset var riktigt intressant. Kan nämna att jag kör med 2 dl startdos utan problem. Ska försöka gå ner lägre ändå.

Jag har en pannrumsventils ca 125 mm i diameter som är helt öppen.
Skorstenskanalen är 105 mm i dia. Pannrumsdörren står i och för sig öppen jämt. Kan det störa? Någom har nämnt att dörren skall vara stängd men det trodde jag enbart var ur brandsynpunkt.
Det verkar som att draget är tillräckligt(lågan sugs in) även vid +5 grader
och vindstilla men ändå koksar det.

Primärluftsluckan i veddelen är fastlåst och tätad.

Renblåsningen kan jag inte påverka tidsmässigt. Jag tror att den renblåser i 3 min. Luftmängden(fläktvarvet) kan jag påverka genom att ställa luften(fläkten) under driftläge. Det verkar som om högen framför slitsarna är så brant och hög att askan ramlar ner på slitsarna och pyr och fastnar efter renblåsningssfasen.

Jag har diskuterat detta med Ekosystem i Gävle som har utvecklat brännaren men deras tips har inte hjälpt mig.

Jag ska testa med att höja effekten på brännaren.

vad har du för matn? dl/min?
Har du pelletsar som hoppar ur brännaren?
Hur ofta rensar du brännröret?
Vilken hysteres har du?
Eurofire 20kW -02 i en Parca Norrahammar DP25 -74 (kombipanna), motdragslucka Tigex 25, skorstensinsats delvis 105 mm
PeDe
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 23 dec, 2006 21:28
Ort: Färgelanda

Inlägg av PeDe »

Hej igen!
Ja så sant, det går inte att ställa renblåsningstiden.
Men ok, den funkar i alla fall verkar det som.
Det gjorde den nämligen inte hos mej den första veckan och det berodde på något så enkelt som att panntermostaten slog ifrån innan temeraturen var uppe i renblåsningsdax. Då blev det ingen ström fram till brännaren.
Ja, jag skäms lite för att jag inte fattade det, men installatören borde skämmas än mer som inte visste det.
Bra, din fungerar så då vet vi det.

Det verkar vara vältestat hos dej nu och problemet är inte löst i alla fall.

Ett par saker finns dock att nämna, även om jag tror att du säkert kollat.
Motvikten på Tigex-25-an. Den ska ju ligga någonstans mellan 10-20 Pa.
Det finns ju en liten tabell med ungefärliga värden med i instruktionen som följer luckan då man köper den.

Det andra är ju att dörren kanske borde vara stängd. I vårt hus 1 1/2 plan med källare är det definitivt drag från källaren upp till entreplanet.
Därför låter jag dörren till pannrummet vara stängd och låter motdragsluckan göra sitt jobb i fred. Den gör nog sitt jobb i alla fall, men den kan ju näppeligen skapa drag, så om det är vakuum i källaren så..

Jag kör med Agrol som just detta år var ganska korta men det verkar inte ha någon betydelse i mitt fall.

Jag har inte mätt annat än startdosen och den ligger på 1.8-1.9 dl.

Värdena i övrigt är med den gamla PLC´n:

Matning
Min 0.8
Max 1.6

Fläkt
Låg 220
Hög 229

Vet inte vad hysteres är, men om det är gränsvärden för start och stopp
så har jag 52 - 75 grader. Alltså 23 grader.

Jag rensar brännarröret vid var 13-e 16-kilossäck. Då är det ett c:a 5 cm tjock lager pulveraska i pannbotten. Det ligger inte precis plant utan det driver upp mot pannsidorna så mängden är bara uppskattad till 5 cm. Det är en cylindrisk brännkammare i Alpha Combi.
Lite sintrad aska bildas underst i brännarröret närmast slitsarna.
Det täcks sedan av lös grå aska.

Jodå, visst skuttar det ut en och annan pellets. Inte många men man vill ju inte ha några rymmare alls, så jag ska nog också leta upp någon bra fallrörsbroms. Det har bara inte blivit av än.
Vinkeln på skruvröret är prick 45 grader och ger en slanglängd på 42 cm.
Nibe Alpha Combi, Eurofire Baxi 20 kw, 300 l förråd, 2x500 ack, 6kw elpatron, 4030 laddomat.
Automatik; ved kallnar=pellets startar/pellets tar slut=el startar.
2x96 + 45 m2
Skriv svar