André vad var det för fel på din biona?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

André vad var det för fel på din biona?

Inlägg av Professor Kalkyl »

Jag bara undrar om det kom fram vad felet var? Draget eller?? Pannan?? Brännaren?? Vore intressant att veta! Vet ju att du skickade tillbax den.
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: André vad var det för fel på din biona?

Inlägg av André »

Professor Kalkyl skrev:Jag bara undrar om det kom fram vad felet var? Draget eller?? Pannan?? Brännaren?? Vore intressant att veta! Vet ju att du skickade tillbax den.
Fan inget fel.. pannan funkar då bra nu med thermian o då kör ja den bara med 10pa drag mot bionan 25pa(provade där att köra med mindre drag de blev bara sämre) så nu behöver ja inte rökgas fläkten..
Sen så funkar ju även denna panna för Roli oxå...
Jörgen gav mej ett telnr. till en me samma panna hans slang va oxå svart men han tyckte de va ok då de blev varmt inne... Han hade provat att köra 200 timmar dåfick han 13-15 literaska som jag fick på 45 timmar??
Jag bad dom att medd. mej om dom hittade nå fel (kvarnen el på elektroniken) men ja har då inte hört nått än...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Det verkar konstigt på nått vis! Fattar inte varför det funkar hos vissa och andra inte. Hoppas bara det funkar hos mig. Jag måste ju ha en brännare som brinner framåt. Då känns denna som bästa valet. Du måste ju oxå en gång valt Bionan. Vad var det som fick dig att välja den?

Mina argument var.

1. Jag bor så nära att jag kan bombhota deras kontor om den inte funkar. Kanske inte!!! Men jag bor så nära att jag kan åka dit om det skulle vara nått.

2. Jag tror faktiskt på tekniken med kvarn och reglerad förbrännings temp. Valet stod imellan Biona, Pellex, Janfire och Blueflame. Fastnade tidigt för Biona.

3. Det känns som att Bionan är en öppen lösning där jag själv har insyn i vad som händer. Tillskillnad från många övriga, de är helt slutna för konsumenten.

4. Man sköter installation och service själv. Det ger en god kännedom om systemet. Det är viktigt för mig att jag själv kan sköta mina grejor.
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja konstigt kan man lungt kalla de.. :?
Helt klart hoppas jag att de ska funka för dej..
Ja varför valde jag biona..Lätt lurad kanske.. :oops: :( hade inte lika bra vetskap som idag el rättare sagt hade inget att gå på annat än reklamen på m-bio´s hemsida... Hade inte hittat något negativt om den då jag beställde den strax innan semstern -04.. Sedan lätt de ju himmla bra att den gick till alla pannor bara den hade över 15 pa drag... Lätt att installera va ett annat (de va den oxå) bara att stoppa in i olje brännar hålet..(som ja nu vet att de inte håller) de viker sej.. De går då inte att ha bara i 2 st bultar man måste då borra hål i luckan för 2 till...
Sedan just detta att den gick på dålig pellets kvalite.. (har en kompis som kör foder o pellets) Han sa att de hände lite då o då att dom fick fara o suga igen där de va för spånigt.. Detta skulle ja få gratis..
Sen va el är nog tanken inte så dum i teorin med bionan...
Med rätt bränsle/luft blandning o att fin fördelat bränsle skulle brinna bättre...(men de gjorde de då inte hos mej med tanke på all glöd i askan)

Men som sagt nu i efter hand så är de många som påstår sej el upplevt att detta inte fungerar i teorin som i praktiken..
Även ifrågasättande om hur denna konstuktion kan få godkänt när de gäller brandsäkerhet..(gubben från länsförsäkringar o mr.pellets bl.a)
Förs.gubben blev helt i gasen o trodde inte att den va godkänd..

Men ja hoppas de går bra för dej..
De lyckades då för mej till slut iaf... :D :D :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Så du har inte en susning om vad det var som gav det dåliga resultat du fick?

Det verkar som det gått troll i din Biona! :? Mycket konstigt tycker jag. Hoppas bara att det inte jävlas hos mig? Hämtar brännaren hos M-bio nu till veckan. Håller tummarna!!! :roll:
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nix inte en aning.. Hade ju både rökgasfläkt o motdragslucka..
Dom sände ju hit två brännare o den andra va de då dessutom ingen effekt i.. Men i annars va de ingen skillnad.. De blev lika mycket aska o den va ful av glöd o de flamade upp eld i slangen...
Jo en skillnad va de med den andra bionan den gick 35% mer..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Nu kör du ju undermatat vad jag kan förstå.

Kan det ha varit fel typ av brännare för din panna? Min kräver en låga som brinner framåt!

Det kan ju vara kul att luska lite i det här så inte fler går på samma nit?

:roll: :roll: :? Som jag.......???
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja nu kör jag undermatad brännare o som de verkar o vad man sett så ska de bli minst aska med den typen... Men de går ju som sagt inte i din panna.. :(
Jag lär väl få köra ett bra tag innan jag kan jämföra med janfire´n jag hade tidigare...
Med den fick jag tre grovisar av 5 ton pellets...(dessa va inte helt fulla de går ju som sagt inte suga dom helt full)
Med bionan blev de 3,5 helt fyllda grovisar på ca 2 ton pellets.. Efter som ja hade så mycke glöd i askan gick de inte suga ut askan..Inte kul då denna aska dammar som f-n...
Så om detta beror på pannan de vet jag inte... pratade med en som hade biona o samma panna o han fick samma mängd aska på 200 timmars drifts tid som ja fick på 45-50 timmar.. Synd att han inte hade pejl på hur mycke pellet de gått..

Men vem vet den kanske funkar bra i din panna... :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Janfiren brinner väl oxå uppåt, dock toppmatad. Förvisso kan den konverteras till framåtbrinnande!!! Hur kördes den i din panna?
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

alla janfire jag sett brinner framåt..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Bild

Hur då? Och varför skulle jag varit tvungen att köpa lågriktare och annan anslutningsram till min panna? Kanske är det jag som är dum.... :?: :oops: :?: :roll:
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag körde med lågriktare i min Janfire.. Hade en annan panna då oxå...
Med lågriktare blir de ju som en framåt brinnande brännare..(den ändrar riktningenpå lågan från uppåt till fråmåt)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar