Matarskruv till Eurofire...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Galne-Gurra
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 19:33
Ort: Norberg...Västmanland
Kontakt:

Matarskruv till Eurofire...

Inlägg av Galne-Gurra »

Har testat min gamla matarskruv som tydligen har överlevt branden,kan jag använda den till Eurofiren om jag köper en sådan brännare?
Eller har Baxi en speciell skruv till sina brännare? såg att 2,2 meters skruven var ganska dyr!!!
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
Galne-Gurra
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 19:33
Ort: Norberg...Västmanland
Kontakt:

Inlägg av Galne-Gurra »

Kommer att prova med den gamla Albinskruven,funkar inte det blir det till att köpa en ny...
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
Galne-Gurra
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 19:33
Ort: Norberg...Västmanland
Kontakt:

Inlägg av Galne-Gurra »

Är det ingen här som har annat fabrikat på brännarskruven till sin Eurofire än den som Baxi säljer???
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Galne-Gurra skrev:Är det ingen här som har annat fabrikat på brännarskruven till sin Eurofire än den som Baxi säljer???
Nej, inte jag iaf.
Men det borde ju inte vara något problem att använda i princip vilken skruv som helst, det är inget speciellt med Baxis skruv.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Galne-Gurra
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 19:33
Ort: Norberg...Västmanland
Kontakt:

Inlägg av Galne-Gurra »

johano skrev:
Galne-Gurra skrev:Är det ingen här som har annat fabrikat på brännarskruven till sin Eurofire än den som Baxi säljer???
Nej, inte jag iaf.
Men det borde ju inte vara något problem att använda i princip vilken skruv som helst, det är inget speciellt med Baxis skruv.

/johan
Är inte utväxlingen på skruven anpassad till inställningen av pellets matning och därigenom effekten på brännaren? eller är jag ute och cyklar?
På min gamla Albin brännare fanns det ett internförråd i brännaren som skruven i brännaren matade in.
Men på Erurofiren finns det inte internförråd,hur funkar det då om min gamla skruv har lägre utväxling än den som ska va till Eurofiren.
Går det att kompensera lägre utväxling på skruven med högre värden i plc'n för startdos och effekten vid normal drift?
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Vet inte hur det är på Eurofire speciellt. Skruven brukar ha elanslutning till brännaren med en sladdkontakt typ "gammal PC skärm".
Jag körde en plåtskruv ett tag med större diam. än min vanliga plastskruv.
Fick ställa ned pelletsmatningens tid på displayen rätt kraftigt för att få rätt förbränning. Har Eurofire möjlighet att fritt reglera pelletsmatningen och en anslutning på brännarhuset för skruven är det nog bara att skaffa en monitorsladd till PC och koppla in på albinskruven.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Galne-Gurra
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 19:33
Ort: Norberg...Västmanland
Kontakt:

Inlägg av Galne-Gurra »

Stort tack Torsten.
Det är det jag vill ha svar på innan jag beställer en brännare,så jag inte köper en brännare utan skruv som inte funkar med gamla skruven.
Då måste jag beställa en skruv åxå,gissar att det tar några dagar innan den kommer.
Varje dag utan elpatrons körning är en vinst...
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Galne-Gurra skrev:Stort tack Torsten.
Det är det jag vill ha svar på innan jag beställer en brännare,så jag inte köper en brännare utan skruv som inte funkar med gamla skruven.
Då måste jag beställa en skruv åxå,gissar att det tar några dagar innan den kommer.
Varje dag utan elpatrons körning är en vinst...
Här hittade jag en bild på hur skruvens anslutning går till på Eurofire.
http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... 8_rev2.pdf
Sidan 6.
Men nog borde det väl funka med albinskruven bara det är 220 V som jag har förutsatt. Tryck in albinskuven i ett vägguttag och titta om den går åt rätt håll för brännaren sköter själva doseringen med på- och av till skruven.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Jag har tidigare (i en annan villa) haft en Eurofire och använde en "flex skruv" Eurofire har obegränsat med inställningsmöjligheter via plc'n för att kunna matas med nästan vilken skruv som helst. Brännaren funkade riktigt bra men skruven var en katastrof.

Den Viking Bio jag har nu är väldigt begränsad vad gäller inställningar och det är ganska svårt att ha grepp om justeringarna då allt sker med vridpotentiometrar isf plc med display.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Se evt. mit inlägg om långa lutande skruvar på:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=2505
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Galne-Gurra
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 19:33
Ort: Norberg...Västmanland
Kontakt:

Inlägg av Galne-Gurra »

Tackar för tipset,men jag har redan köpt brännare med skruv...
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
Skriv svar