nybörjare behöver hjälp!!
nybörjare behöver hjälp!!
hejsan ska precis installera en viking bio i min ctc 1200 panna.
har köpt monterings lucka till som ska passa min panna och fick då även med en termostat som ska sänkas ner i ett av dykrören på pannan o sen kopplas till brännaren! så till min fråga:
hur fungerar det då om man har den brännar termostaten inkopplad?styr då brännaren allt o har inte termostaten på pannan som jag styrde tempen med då jag eldade med olja ingen funktion?
har köpt monterings lucka till som ska passa min panna och fick då även med en termostat som ska sänkas ner i ett av dykrören på pannan o sen kopplas till brännaren! så till min fråga:
hur fungerar det då om man har den brännar termostaten inkopplad?styr då brännaren allt o har inte termostaten på pannan som jag styrde tempen med då jag eldade med olja ingen funktion?
Viking Bio -08 Ctc 1200 family
Mafa miniföråd 2,5 m skruv
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Re: nybörjare behöver hjälp!!
Den fyller ingen funktion efter att du börjar använda brännarens termostat.kjellev9 skrev:hejsan ska precis installera en viking bio i min ctc 1200 panna.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
I normala fall där inte externa termostat medföljer så kopplar men normalt via oljebrännarens termostat.trilenium skrev:Om jag uppfattar ditt inlägg rätt så blir det din nya termostat som kommer att styra över brännaren.
Din förra termostat var kopplad till oljebrännaren och kommer således inte ha någon funktion nu längre.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
Strömsladden ska du använda, den är kopplad till pannans övertemperaturskydd och till panntermostaten. Bäst är att koppla förbi panntermostaten och ta bort den och i stället stoppa in brännarens termostatgivare i det dykröret.kjellev9 skrev:ok! tackar för alla svar! om jag vill använda samma strömsladd som styrde oljebrännaren kan jag då ställa pannans termostat på fullt och låta brännaren termostat styra till och från slag?
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Jag har kopplat in ett jordat uttag på den kabeln som går till oljebrännaren och har då satt en stickpropp till olje-resp.pelletsbrännaren.På det viset så har jag pannans termostat inställd på 10 grader över pelletsens 85grader.Då blir panntermostaten som en nödstopp om brännaren går för högt.Samtidigt så har jag en luckkontakt som bryter strömmen också.Pannans termostat bryter all ström till brännaren.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ok funderar på o göra nåe liknande men det står att jag alltid måste ha en fas in i brännaren för avkylningsfläkten alltid ska kunna gå även fast pannan slagit ifrån annars så gällde inte garantin! får väl dra en separat matning till fläkten då! lr?
Viking Bio -08 Ctc 1200 family