Tändelement

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Tändelement

Inlägg av micke_932 »

Nu har jag läst länge om hur fantastikt Ulmas nya tändelement är, men jag har inte sett någon som har berättad om det funkar eller inte (en snubbe påstod det men det vara bara ett citat från Ulmas hemsida), så ni som har brännaren, kan man få en kommentar om hur bra det funkar ?

Det har ju ingen större betydelse i en normal panna, men om man har en panna med liten vattenvolym så kan det ju vara ett intressant alternativ.

Enligt påståendet på hemsidan så ska brännaren starta på under 80 sekunder.

Med tanke på att det säjs att deras tändelement inte är på mer än 400W eller nått sånt så är man ju lite nyfiken på hur dom lyckats med det eftersom det tar 5-10 minuter att få fart på andra brännare och dessutom med högre effekt på tändelementen.

Enda undantaget skulle väl vara Blue Flame i så fall men den är jag inte ens säker på att den finns :lol: har nästan bara sett datorgenererade bilder på den, har nog bara sett foton ett par gånger... :D
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Det fungerar alldeles utmärkt, har kört med detta sedan i somras och det tänder brännaren på 35-50 sekunder och brännaren brinner helt stabilt inom en minut med väldigt fina värden på CO halten. Vid tester har det visat sig att medelvärdet om jag inte minns fel låg omkring 270- 300ppm vid uppstart.

Det är en annan typ av tändelement som ger en bättre effekt samt så har placeringen av elementet en stor betydelse. Man utnyttjar tändelementets konstruktion på ett bättre sätt med flödet från fläkten, det gör väl också att det blir mycket effektivare. Allt hänger ju som sagt att få fram en het luftmängd på kort tid, och med rätt flöde av luft i rätt riktning. Sedan har också konstruktionen på deras brännare en betydelse vid fallröret ner, där man har en så kallad kattlucka sitter som placerar pelletsen på rätt plats i brännarröret. Där är en av anledningen av att en mindre mängd startdos behövs.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Om brännaren ger 15kw effekt 10 minuter tidigare än andra brännare, så betyder det att man har producerat 86 liter med 40 grader varmt vatten innan den andra brännaren hunnit starta.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
ice413
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:02
Ort: Mölndal / Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ice413 »

Jag har ju inget att jämföra med så jag vet ju inte om ulma'n är snabbare eller ej, men oavsett så går det riktigt fort att tända.
Från det att termostaten hamnar på 65° så tar det knappt 1 -1½ minut att tända. Sedan tar det ungefär 20 - 30 sek innan jag har fullt ös i brännaren. Då är det 43sekunder matning av startdos inräknat.
Focus ECO-20, Ulma2000
Huset: 95m² på 2 våningar + källare(45m²)
Byggt 1924, tilläggsisolerat, nya gasfyllda 3-glasfönster, Dock helt oisolerad vind.
"When In Danger Or In Doubt, Run In Circles, Scream And Shout!"
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Ingen som mätt hur många volt fläkten ger vid den snabba uppstarten?Kanske är det så att den går för fullt,tidigare än andra brännare.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Den går för fulla muggar!
Men det har den gjort med den äldre varianten också så det är inget nytt.
Det som gör det hela är typen av element man använder.
Det ger mer hetluft som det är meningen från börjat med denna konstruktion av tändning.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Karla1 skrev: Det är en annan typ av tändelement som ger en bättre effekt samt så har placeringen av elementet en stor betydelse. Man utnyttjar tändelementets konstruktion på ett bättre sätt med flödet från fläkten, det gör väl också att det blir mycket effektivare. Allt hänger ju som sagt att få fram en het luftmängd på kort tid, och med rätt flöde av luft i rätt riktning.
Är tändelementet av samma typ som på Ariterm/thermia??
Där tar det inte lång stund att tända men därimot att fylla koppen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

André skrev:
Karla1 skrev: Det är en annan typ av tändelement som ger en bättre effekt samt så har placeringen av elementet en stor betydelse. Man utnyttjar tändelementets konstruktion på ett bättre sätt med flödet från fläkten, det gör väl också att det blir mycket effektivare. Allt hänger ju som sagt att få fram en het luftmängd på kort tid, och med rätt flöde av luft i rätt riktning.
Är tändelementet av samma typ som på Ariterm/thermia??
Där tar det inte lång stund att tända men därimot att fylla koppen..
Tror inte detta, då har dom i sådana fall bytt nyligen.
Jag vet att en annan fabrikant testat detta, men ej fått detta att fungera i deras produkt enligt honom.

ULMA är nog ensamma i dagsläget, men hur länge vet man inte förrän dom andra får upp ögonen för detta. Det gäller ju också att få konstruktionen i stort att klaffa för att få det fungera, styrning mm.

Från det startdosen doserat så brinner det som sagt inom den tid vi tidigare talat om, man kan stort sett säga att man börjar närma sig en oljebrännares snabbhet. Det fina med det hela är att man fått väldigt fina värden på CO- halten som exempel vid uppstart, och detta är ju bra enligt miljösynpunkt. Jag själv har inte sett något annat fabrikat som tänder med denna snabbhet än. Bra för utvecklingen är det i alla fall, får hoppas att fler lyckas lösa detta i framtiden.
Peter79
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 17 sep, 2008 20:28

Inlägg av Peter79 »

Hvor kan man købe sådan et nyt Tändelement til sin ulma brænder og hvad koster det?
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Hos ULMA AB eller hos någon av deras återförsäljare. Du har en lista på deras hemsida över återförsäljare. www.ulma.se

Priset vet jag inte exakt men det rör väl sig om ca 450-500 SEK.
Skriv svar