Tips angående panninstallation

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Norrland
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 08 mar, 2008 05:51

Tips angående panninstallation

Inlägg av Norrland »

Har lite funderingar kring min panninstallation. Kom gærna med tips råd om jag ær helt fel ute. Pannan ær en Stocksbro biosol till denna hade jag tænkt koppla en bivalent shunt. Pannan kommer att koppals mot en 250lit tank som står i huset via tvårørskulvert. I huset har jag golvværme nere och radiatorer uppe så jag får væl montera en shunt før varje system. Exp tk ska vara sluten och placeras i pannrummet. Cirk pumpar behøvs då før radiatorer och golvværmen. Till exp tanken bør jag væl också montera en slags sækerhetsventil eller ræcker det med pannans inbyggda sækerhetsfunktioner? Vidare så undrar jag vad før typ av rør jag bør anvænda nær jag bygger mitt system. Finns ju hårda och mjuka rør. Hade tænkt løda så mkt det går før att hålla nere kostnaderna. silverlod fungerar ju fint på koppar. Sjælva solpanelerna kommer jag att vænta till sommaren med att installera. Pelletsførrådet hade jag tænkt bygga så jag kan ta emot med bulkbil har før mig att 3ton ær kravet, men vad blir detta i m3? Får væl gøra det lite større också så att man kan fylla utan att man ær helt tom. Då jag har hyfsat med plats hade jag tænkt førsøka få lite vinklar på førrådet så man inte behøver handskotta något.
Skriv svar