Varmvattenautomat!

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
fredda88
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 26 feb, 2006 21:31
Ort: Gustafs

Varmvattenautomat!

Inlägg av fredda88 »

Tänkte sätta ihop en egen varmvattenautomat och jag har tjuvkikat lite på en del av de färdiga produkterna.

Baxi's modell verkar de flesta vara nöjda med men hur fungerar den egentligen? Jag tänker på regleringen av varmvattentempen. På de flesta sitter det en blandningsventil på utgående varmvatten men på Baxi's verkar dom justera på hetvatten returen!

Bild
Vedolux 40UB, 1st 3000l ack
Baxi TVA
6st Arsite AR-815 paneler
Deltasol BS Plus styrning
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Min tolkning av bilden är att termostaten endast reglerar vvc och att vattnet går ut oreglerat när man tappar. Stämmer det så ska man montera blandningsventil på utloppet.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Den reglering som sitter där är för att begränsa temperaturen på tappvattnet i värmeväxlaren så att du minimerar kalkutfällningen. Du behöver en blandingsventil efter den.

Dessutom stryper den flödet genom värmeväxlaren beroende på effektuttag och vattentemp i tankarna så att du får kallare vatten tillbaks in i botten på tanken.

Jag har själv en Ackvavarm som jag kompletterat med motsvarande saker, gjorde klar skillnad.

Jag är osäker på hur bra Baxis är på att minimera självcirkulation, min Ackvavarm "rann" det hetvatten genom från acktoppen även när inte pumpen gick så att jag tappade energi ut tankarna, det löste jag med en normalt stängd 220V elventil på "hetvatten retur" som drogs av samma ström som kör pumpen.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Väcker liv i en gammal tråd.

Har funderingar på en en tappvattenautomat och försöker läsa igenom det mesta jag hittar i ämnet. I denna tråd funderas det över termostatens funktion och hurvida man behöver kompltettera med en blandningsventil.

I inläggen tycks man mena att en blandningsventil behövs men jag undrar varför. Termostaten tycks begränsa tappvattnet till 50 grader och så pass varmt vill man väl ha i kranen eller? Jag förstår att regleringen sker på primärsidan men det borde väl inte spela någon roll? Idén är väl vad jag förstår att termostaten även fungerar som flödesreglering för att få så kallt vatten som möjligt i reutren.

I länken som finns i ett av inläggen beskrivs funktionen på TVA:n

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Hej!

Jag undrar var man kan hitta en fjärrstyrd termostat av den modell som sitter på Baxi:s tappvattenautomat på bilden. Jag funderar på att försöka utrusta min Ackvavarm från Värmebaronen med en sådan termostat. Utan en sådan termostat vill gärna returen till tanken bli för varm.

Någon som vet?

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re:

Inlägg av Jonas O »

joeri91942 skrev:Den reglering som sitter där är för att begränsa temperaturen på tappvattnet i värmeväxlaren så att du minimerar kalkutfällningen. Du behöver en blandingsventil efter den.
...
Jag har själv en Ackvavarm som jag kompletterat med motsvarande saker, gjorde klar skillnad.

Får man kalkbeläggningar i värmeväxlaren om den får temperaturer på 80-100°C eller ??
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Varmvattenautomat!

Inlägg av Jonas O »

Är oxå fundersam på att bygga en egen, tycker det måste gå att få ihop en billigare!


Plattvärmeväxlaren, vad är det för storlek/yta på en sådan som sitter i en färdig TVA?

Varför sitter det en strömbrytare som startar/stoppar cirk.pumpen? Är det "bara" för att spara ström eller finns det någon mer anledning?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Varmvattenautomat!

Inlägg av Roli »

Om inte "strömbrytaren" satt där så skulle skiktningen i t.ex. en acktank snabbt försvinna då pumpen skulle blanda runt acktanksvattnet även då ingen VV tas ut.

Som det är nu så startar pumpen när man öppnar varmvattenkranen och förser värmeväxlaren med varmt toppvatten från t.ex acktanken. För att sedan stanna när tappningen upphör, vilket behåller skiktningen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Varmvattenautomat!

Inlägg av Jonas O »

Skissat lite i paint för att visa hur jag funderar..

Jag har i dagsläget 3 inkopplade tankar och 1 st 750L som inte är inkopplad (inte kommit dit än)
Funderar nu på att flytta varmvattenberedningen till den änne ej inkopplade 750 tanken.
Har tänkt att höjja upp denna tanken ca 50cm över dom andra tankarna + att flytta solfångarinladdning dit med.
Med TVA tror jag att jag kan ha mera nytta av solfångarna med..


Jag har redan en säkerhetsventil som säkerställer max-temperatur på tappvarmvatten (gul)
Jag har redan en cirkulationspump (grå cirkel)

Skulle alltså behöva köpa:
värmeväxlare, 1100kr exempelvis denna om den är tillräcklig?
flödesvakt som startar/stoppar cirk.pump: 540kr https://www.microkit.se/search_result.php?q=1006768

Så känns som att det borde vara möjligt att ha en TVA för under 2000kr + rördelar/ventiler m.m. för kanske tusenlappen.




Sen vad det gäller skiktning i tanken så funderade jag på att stoppa i ett 1" eller 2" rör enl bilden nedan med ett gäng borrade (exempelvis) 10mm hål..
"Borde" inte det göra så att returvattnet hamnar på ungefär rätt nivå beroende på vilken temp det håller och vilken temp det är i tanken??

Bild
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: Varmvattenautomat!

Inlägg av senmathal »

Med en termostatreglering på returen ska du kunna få returen så kall att du kan skicka in den i botten på tanken. VVX är så effektiv att tappvattnet blir tillräckligt varmt ändå. Man brukar också vilja begränsa till 60 grader för att minska kalkutfällningen. Utan reglering kommer returen att bli för varm. Tester vid högskolan i Dalarna har visat att en TVA utan reglering inte medför någon besparing.

Med ett rör i tanken enligt skiss och utan reglering skulle du nog få en rejäl tankomrörare gissar jag. Även med pumpen på lägsta är nog flödet för stort för att det ska fungera. Men detta är ren spekulation utan erfarenhet från min sida.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Skriv svar