Stopp i matningen - stigande från bulkförråd

Skriv svar
Ingvar Selberg
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 02 nov, 2006 12:01

Stopp i matningen - stigande från bulkförråd

Inlägg av Ingvar Selberg »

Hej!

Tidigare hade jag ett horisontellt rör i botten av bulkförrådet med tre intagningshål på ca 3,5 meter. Utanför förrådet hade jag en 90 graders vinkel som lutade ca 45 grader uppåt (ca 2 meter). Därefter slutade allt med elmotorn i andra änden, där pelletsen tömdes i ett mellanförråd av veckostorlek.

Efter mycket strul med detta, som jag diskuterat i detta forum, fick jag rådet att göra om konstruktionen. Sagt och gjort: jag drog ett nytt rör som stiger direkt i ca 40 graders vinkel, upp under taket i pannrummet där det sedan planar ut 1,5 meter före mellanförrådet. I bulkförrådet har jag placerat en 150 liters tunna i vilken intagningsänden av röret sitter. Tanken är att när mängden pellets minskar i bulkförrådet får jag gå ned och skotta.

Vi fick leverans av pellets för en och en halv vecka sedan. Jag startade matningen och de första minutrarna efter att röret fyllts verkade allt perfekt. Men plötsligt tog det fast, och som tur var gick inte skruven av.

Jag undrar om problemet kan bero på att jag monterat in kärnröret, som är ett vanligt tre meters av Thermia-modell.

Mycket tacksam för svar!
Nibepanna pellux, KMP 21-brännare, Bulkförråd med flexiskruvmatning.
Skriv svar