Cirkulationspump

Skriv svar
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Cirkulationspump

Inlägg av Älghår »

Hej, sökte efter denna fråga på forumet, men hittade inget svar, finns säkert nån som ställt frågan förut, men jag ställer den ändå!

Cirkulationspumpen, skall den vara avstängd eller på under sommarhalvåret?

Jag har hört livslängdsargument för både av och på..

Att den är av gör att den riskerar att rosta igen inuti och att den är på att den slits i onödan.

Funderar på om min Biomatic20+ motionerar pumpen vid jämna mellanrum? Har inte märkt något sådant..

Aja.. Vad tycker ni? Av eller på?
Biomatic 20+
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 21:53, redigerad totalt 1 gånger.
puttee
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 07 jul, 2006 18:42
Ort: Köping

Inlägg av puttee »

Slå av den. :)

Shunten är förmodligen inte helt tät, och då får du ju ut lite värme i huset.

Min styrning motionerar pumpen 1 minut var 72timme. Om inte din gör det så kan du väl slå på den en stund när du kollar pannan. :)

Hos mig gör det stor skillnad när pumpen är avslagen.

Mvh Puttee
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

1-1 .. blev mkt klokare på detta :P
Biomatic 20+
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Slå av den säger jag, med samma argument som ovan.
Shuntar är nästan aldrig helt täta så det försvinner lite värme hela tiden om den är på och hos mig gör det att det går flera kilo extra om dagen.

Men glöm inte att köra den nån gång i veckan så den inte börjar kärva och om den endå gör det så är det inte så troligt att den pajar för det utan det brukar gå att dra igång den med en stor skruvmejsel.
deleted
jackass3
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 04 jul, 2007 00:13

Inlägg av jackass3 »

Slå av den, helt klart tycker jag om du inte behöver värmen.

Förutom föregående argument så sparar du elenergi. (ca 50W gör mer skillnad än stand-by förbrukning hos TV etc)
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Kör pumpen, om du har källare!
Nu när värmen och solen är här är det dags att använda huset som solfångare. Öppna alla termostater på fullt och låt den varma övervåningen värma källaren så slipper du rå källare, dörrar som kärvar och annat trist.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

@Magnus

DU har helt rätt i det du skriver.. jag kände på elementet precis nu och det är svalare än tidigare.. jag skall slå på det igen och se om jag märker nån skilnad..
Biomatic 20+
yaizzer1
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 09 maj, 2008 11:15
Ort: Stockholm

Inlägg av yaizzer1 »

Haha.
Vad mycket klokare du blir. Buden verkar vara ganska lika.
Testa hur mycket din shunt läcker genom att köra ett par veckor utan och ett par veckor med cirkulationspumpen på. Tycker du att förbrukningsskillnaden är för stor, slå av pumpen.
Jag håller med Magnus. Låt radiatorsystemet jämna ut temperaturen i huset under sommaren. Det är sommar, sol, semester. Vem vill gå ner i källaren och motionera cirkulationspumpen? Och hur trist är det inte när man glömt motionera både sig själv och cirkulationspumpen när höstrusket kommer. Man står där med en överviktig kropp och en cirkulationspump som inte vill snurra igång...
Brännare: Ecotec [2003]
Panna: Ariterm Biomatic [2008]
Pelletsförråd: 200 l tunna
Hus: Gammal stuga med stor tillbyggnad, bo 135, bi 110 m2 [1946/1970]
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Att låta c-pumpen gå för att jämna ut värmen mellan källaren och övriga delar av huset bygger på att elementen saknar termostater eller att termostaterna är ställda på max annars fungerar det inte.

Själv stänger jag c-pumpen till golvvärmen (drar 140W på lägsta fart) och motionerar den 1 gång per vecka via timer. Medans c-pumpen till solfångarna inte motioneras under vinterhalvåret då den står stilla. Så om motionering behövs eller inte kan man ju alltid fråga sig. De är ju monterade i system som innehåller "dött vatten" så att de skulle rosta ihop det tror jag inte på.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Har stängt av min hela sommar halvåret i 9 år nu, utan någon "motion" i vilo periode, och den fungerar fortfarande. Detta är ju ingen garanti att det fungerar för andra. Har jag min på så kyler den ganska påtagligt den lagrade värmen i pannan/acken.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
karlmagnus
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 15:35
Ort: Norrahammar - Jönköping

Inlägg av karlmagnus »

För att kunna utjämna något mellan källare och övriga varmare rum så måste alla radiatorer vara kopplade till pumpen. I vissa fall är källare via själv cirkulation utan shunt/pump och då fungerar det inte heller.
Jag röstar på avstängning och även "avstängning" av el patron, dvs pellets även på sommaren.
Janfire Flex-A (2000) + Norrahammar Parca 3000, Bulkförråd 5ton, förbrukning knappt 4ton/år. Tegel villa-56, 1.5plan + källare a 74kvm +25kvm garage allt uppvärmt. Pelletsdrift hela året.
Hösten 2009 istallerades Toshiba Luft-Luft VP Polar2
Jägarn
Entusiast!
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 29 apr, 2007 20:46
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

var på en föreläsning med wilo, dom rekomenderade att man aldrig skall stänga av pumpen.......men åt andra sidan så vet jag om två st instalationer som gjordes på slutet av 80talet ..dom har alltid stängt av sin pumpar på sommarn och funkar fortfarande..
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

En våtlöpande pump tar ju inte skada av att stå still. Men den lilla mängd "skit" eller luft som kan finnas i vattnet gör ju att det inte är fel att motionera den ibland under stilleståndsperioden.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar