Shuntautomatik
Shuntautomatik
Hej
Det finns redan många inlägg om liknande frågor men jag är fortfarande villrådig.
Jag har fortfarande inte bestämt mig om nattsänkning vilket avgör val av automatik, men finns det någon nackdel med end CBJ/ERA och sedan timer till cirkulationspumpen och stänga den på sommaren (start 5/vecka) eller natten. Jag förmodar att shunten begränsar tempen på utgående vatten när väl pumpen startar igen?
Sedan tänkte jag installera digital tempkontroll till min pelletsbrännare där jag kan justera till- och frånslag till 50-70 grC.
För att hålla kostnaden nere och handla från rinkabyror så väljer jag mellan CBJ, ERA10 och Danfoss ECL, någon spontan kommentar mellan dessa? Priset skiljer inte så mycket mellan dem och ifall shunten visar sig för trög så får jag i värsta fall byta den senare. Och med ovanstående hobbylösningar bör man kunna spara ytterliggare.
Tack för input.
Chris
Det finns redan många inlägg om liknande frågor men jag är fortfarande villrådig.
Jag har fortfarande inte bestämt mig om nattsänkning vilket avgör val av automatik, men finns det någon nackdel med end CBJ/ERA och sedan timer till cirkulationspumpen och stänga den på sommaren (start 5/vecka) eller natten. Jag förmodar att shunten begränsar tempen på utgående vatten när väl pumpen startar igen?
Sedan tänkte jag installera digital tempkontroll till min pelletsbrännare där jag kan justera till- och frånslag till 50-70 grC.
För att hålla kostnaden nere och handla från rinkabyror så väljer jag mellan CBJ, ERA10 och Danfoss ECL, någon spontan kommentar mellan dessa? Priset skiljer inte så mycket mellan dem och ifall shunten visar sig för trög så får jag i värsta fall byta den senare. Och med ovanstående hobbylösningar bör man kunna spara ytterliggare.
Tack för input.
Chris
Re: Shuntautomatik
Nattsänkning vara eller inte vara beror väl på huset man har.TestUser2 skrev: Jag har fortfarande inte bestämt mig om nattsänkning
Dåligt isolerat hus, tveksamt om det ger något.
Bra isolerat, borde ge besparing. Har ännu inte sett någon riktigt test/undersökning.
Jag testade mellandagar ett år, sänkte till 10 grader. När vi kom hem gick brännare i 3 dagar och förbrukade nästan lika mycket pellets som det skulle ha gått åt utan sänkning. Vi kom hem på söndag eftermiddagen och på onsdagen var det behagligt.
Törs inte säga något, har bara erfarenhet avCBJ vilken jag är nöjd med.TestUser2 skrev: finns det någon nackdel med end CBJ/ERA
Stänga av pumpen och sedan motionera den emellanåt på sommaren ger strömbesparing.TestUser2 skrev: och sedan timer till cirkulationspumpen och stänga den på sommaren (start 5/vecka) eller natten. Jag förmodar att shunten begränsar tempen på utgående vatten när väl pumpen startar igen?
shuntstyrningen begränsar tilllops temp beroende på behovet.
Finns inget bättre alternativ.TestUser2 skrev:
Sedan tänkte jag installera digital tempkontroll till min pelletsbrännare där jag kan justera till- och frånslag
Om du har varmvattenberedning och liten omsättning på vattenuttaget skall nog inte tempen ligga lägre än 60 grader med tanke på legionella.TestUser2 skrev: till 50-70 grC.
Boverket skrev: Tiden är också viktig när det gäller möjligheten att ta död på bakterierna. Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 °C dör 90 procent på mindre än 10 sekunder.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
- Ort: Malmöhus Län
Tänk på att du har här en panna som du eldar i och sänker du temperaturen för mycket i denna så har du mycket stor risk att du får kondens i eldstaden när du kör temperaturer under 60 grader. Detta leder till en kortare livslängd på pannan då du får rostangrepp till följd.
I vissa fall försämrad föbränning. Beror på pannans konstruktion.
En bättre temp att hålla sig inom om du skall köra en hysteres på längre gångtid är 65- 85 grader. Du har ingen högre förbrukning om du kör på högre temperaturer.
Nattsänkning ger inga besparingar, det leder mer till högre energiföbrukning, det finns trots allt vissa företag som ännu säljer dessa prylar. Om du sänker temperaturen inomhus med 1-2 grader så går det åt mer bränsle att elda upp denna temp på morgonkvisten.
Mitt råd är att hålla hög temperatur i anläggningen samt att köra mot inomhusgivare kontra utomhusgivare utan sänkning av inomhus temperaturen. I rum där inte rätt temp kan erhållas så trimmar man detta via termostaten på radiatorerna. Där givaren sitter så kör man med fullt spjäll uppe på radiatorerna.
Edit: Direktcitering..... Roli Moderator
I vissa fall försämrad föbränning. Beror på pannans konstruktion.
En bättre temp att hålla sig inom om du skall köra en hysteres på längre gångtid är 65- 85 grader. Du har ingen högre förbrukning om du kör på högre temperaturer.
Nattsänkning ger inga besparingar, det leder mer till högre energiföbrukning, det finns trots allt vissa företag som ännu säljer dessa prylar. Om du sänker temperaturen inomhus med 1-2 grader så går det åt mer bränsle att elda upp denna temp på morgonkvisten.
Mitt råd är att hålla hög temperatur i anläggningen samt att köra mot inomhusgivare kontra utomhusgivare utan sänkning av inomhus temperaturen. I rum där inte rätt temp kan erhållas så trimmar man detta via termostaten på radiatorerna. Där givaren sitter så kör man med fullt spjäll uppe på radiatorerna.
Edit: Direktcitering..... Roli Moderator
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
- Ort: Malmöhus Län
Jag får be om ursäkt om du inte förstod min syn på det hela.Shakespeare skrev:Mitt inlägg var om legionella, varför citerar du det utan att kommentera det? Jag har väl inte sagt något om kondens?
Det verkar på ditt resonemang att det är okej att även köra en pelletspanna på väldigt låga temperaturer om man höjer temperaturen emellanåt som på en värmepump.
Hej alla ni som undrar om Nattsänkning ger en besbarning !
Jag har egen erfarenhet av detta ämne,
Att sänka temperaturen bara för några timmar till ett par dagar kan ge motsatt önskad effekt alltså kan det gå åt mer energi att lyfta upp värmen ingen.
Vid vilken tidslängd temperatursänkningen har en besparnings inverkan
har med flera faktorer att göra, tex. hur bra huset är isolerat, inne och utetemperatur väder och vind mm.
Med bra termostat reglering och kan man hålla en så nära exakt önskad innetemperatur tex någon 10 delsgrad kan man sänka innetemeraturen någon grad och detta ger en direkt besparning.
Det är omöjligt att ange besparningens storlek i % då flera faktorer samverkar i olika hus / lokaler mm.
När det gäller fastbrännsle eldning kan lång bränntid ge den bästa förbränningen och störst besparning och minsta mängd oförbrända rökgas utsläpp
Bra dragbegränsare ger också en besparning som kan vara större än man tror.
Här är också flera faktorer som kan påverka hur stor besparningen blir!
MVH
Ruben
Jag har egen erfarenhet av detta ämne,
Att sänka temperaturen bara för några timmar till ett par dagar kan ge motsatt önskad effekt alltså kan det gå åt mer energi att lyfta upp värmen ingen.
Vid vilken tidslängd temperatursänkningen har en besparnings inverkan
har med flera faktorer att göra, tex. hur bra huset är isolerat, inne och utetemperatur väder och vind mm.
Med bra termostat reglering och kan man hålla en så nära exakt önskad innetemperatur tex någon 10 delsgrad kan man sänka innetemeraturen någon grad och detta ger en direkt besparning.
Det är omöjligt att ange besparningens storlek i % då flera faktorer samverkar i olika hus / lokaler mm.
När det gäller fastbrännsle eldning kan lång bränntid ge den bästa förbränningen och störst besparning och minsta mängd oförbrända rökgas utsläpp
Bra dragbegränsare ger också en besparning som kan vara större än man tror.
Här är också flera faktorer som kan påverka hur stor besparningen blir!
MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
menar ni att det inte ger en besparing att sänka temperaturen i rummen över natten?
Jag trodde att lägre innetemp ger lägre förbrukning, och att det man förlorar när man höjer igen har man sparat in på längre stillestånd vid sänkningen????
Personligen har jag inga siffror men när jag kör med temp sänkning under fler perioder per dygn så tycker jag att det det går markant åt rätt håll.
Mvh Puttee

Jag trodde att lägre innetemp ger lägre förbrukning, och att det man förlorar när man höjer igen har man sparat in på längre stillestånd vid sänkningen????

Personligen har jag inga siffror men när jag kör med temp sänkning under fler perioder per dygn så tycker jag att det det går markant åt rätt håll.
Mvh Puttee

Den som söker han letar.
Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
för att förtydliga:
Vardagar 19 grader 22.00-06.00
21 grader 06.00-09.00
19 grader 09.00-15.00
21 grader 15.00-22.00
Helg 19 grader 22.00-08.00
21 grader 08.00-22.00
Har kännts som om detta hjälper, men det kanske finns siffror nånstans som säger nåt annat.
Jag menar att genomsnitts tempen innomhus blir ju lägre och det borde väl ge en besparing eller?
Mvh Puttee
Vardagar 19 grader 22.00-06.00
21 grader 06.00-09.00
19 grader 09.00-15.00
21 grader 15.00-22.00
Helg 19 grader 22.00-08.00
21 grader 08.00-22.00
Har kännts som om detta hjälper, men det kanske finns siffror nånstans som säger nåt annat.
Jag menar att genomsnitts tempen innomhus blir ju lägre och det borde väl ge en besparing eller?

Mvh Puttee
Den som söker han letar.
Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Hej alla
Angående tillfällig / kortvarig temeratursänkning är ingen besparning
men en längre tid med sänkt temperatur spar energi,
Min teori är att ett hus har en stor massa som kyls av som kräver ett ny upplyftning av temperaturen varför en ny anvärmning behöver ske och kräver mer enrgi än jämn tillförsel av värme.
Samma fenomen gäller vid bilkörning jämn lungn fart o mindre antal stopp ger minskad energi förbrukning.
Tilllägg om rost...
Om man låter pannan svalna under 70 c , syresätter inte pannans vatten mer än den syre som kan komma in via öppet exansions kärlets utlopp.
Slutet system ger inget nytt syre till pannans vatten
För att rost skall uppstå behöver vattenet innehåller syre.
MVH
Ruben
Angående tillfällig / kortvarig temeratursänkning är ingen besparning
men en längre tid med sänkt temperatur spar energi,
Min teori är att ett hus har en stor massa som kyls av som kräver ett ny upplyftning av temperaturen varför en ny anvärmning behöver ske och kräver mer enrgi än jämn tillförsel av värme.
Samma fenomen gäller vid bilkörning jämn lungn fart o mindre antal stopp ger minskad energi förbrukning.
Tilllägg om rost...
Om man låter pannan svalna under 70 c , syresätter inte pannans vatten mer än den syre som kan komma in via öppet exansions kärlets utlopp.
Slutet system ger inget nytt syre till pannans vatten
För att rost skall uppstå behöver vattenet innehåller syre.
MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den sön 24 aug, 2008 19:51, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
Det finns kanske några sätt att köra även kortare natt- periodsänkningar
med inbesparing som följd!
Det är att värma upp med gratis ved till rätt temp och sedan öka shunten.
Mvh ronald
med inbesparing som följd!
Det är att värma upp med gratis ved till rätt temp och sedan öka shunten.


Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
- Ort: Malmöhus Län
Karla1,
Jag är medveten om att det kan bli kondens i pannan om man går under en viss temperatur. Jag tyckte jag var tydlig med att bara kommentera legionellan.
Exakt var var gränsen för kondens går varierar men det verkar vara en "sanning" att den ligger på ca 60-70 grader för pellets och något högre för olja. OBS det är rost som kommer i förbränningsutrymmet, inte av radiatorvattnet som olle45 verkar vara inne på.
Jag kör mot acktank och jag kör således 200 liter vatten från helt kallt till 75 grader vid varje start. Det kan ta upp till 2 timmar att komma upp i temp. Jag kan se vissa tecken på kondens (som rinningar i kanalerna) men ingen rost efter 2 års eldning. Det måste väl ha en viss betydelse att det är få starter per dygn och att pannan blir helt genomvarm vid varje start? Det måste också ha betydelse hur varm pannan är vid start, om daggpnkten är vid 60 grader och den tänder vid 55 så är det bara lite kondens och under en kort tid. Ytterligare en aspekt... (jag börjar bli tjatig nu) ...Om termostaten sitter mitt i pannan och är ställd på 70 grader så kan ändå bottentemperaturen i pannan vara 30 grader (=kondens). Vad är dina synpunkter på fallen ovan Karla?
Varje grad man kan sänka medeltemperaturen på vattnet i pannan ger en besparing i mindre förluster. Men sker det på bekostnad av att pannan rostar upp så är det ingen besparing.
mvh
Jag är medveten om att det kan bli kondens i pannan om man går under en viss temperatur. Jag tyckte jag var tydlig med att bara kommentera legionellan.
Exakt var var gränsen för kondens går varierar men det verkar vara en "sanning" att den ligger på ca 60-70 grader för pellets och något högre för olja. OBS det är rost som kommer i förbränningsutrymmet, inte av radiatorvattnet som olle45 verkar vara inne på.
Jag kör mot acktank och jag kör således 200 liter vatten från helt kallt till 75 grader vid varje start. Det kan ta upp till 2 timmar att komma upp i temp. Jag kan se vissa tecken på kondens (som rinningar i kanalerna) men ingen rost efter 2 års eldning. Det måste väl ha en viss betydelse att det är få starter per dygn och att pannan blir helt genomvarm vid varje start? Det måste också ha betydelse hur varm pannan är vid start, om daggpnkten är vid 60 grader och den tänder vid 55 så är det bara lite kondens och under en kort tid. Ytterligare en aspekt... (jag börjar bli tjatig nu) ...Om termostaten sitter mitt i pannan och är ställd på 70 grader så kan ändå bottentemperaturen i pannan vara 30 grader (=kondens). Vad är dina synpunkter på fallen ovan Karla?
Varje grad man kan sänka medeltemperaturen på vattnet i pannan ger en besparing i mindre förluster. Men sker det på bekostnad av att pannan rostar upp så är det ingen besparing.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
"Varje grad man kan sänka medeltemperaturen på vattnet i pannan ger en besparing i mindre förluster."
Är det nu helt sant?
I t.ex. mitt hus går all "spillvärme" till att värma upp källaren där jag har mitt kontor, det som inte kommer från spillvärmen måste jag tillsätta via element.
Lite som att ha elvärme och investera i lågenergilampor: slutsumman blir samma elförbruk men dyrare lampor.
Så att värmeförlust är rent spill är fel, om värmeförlusten värmer upp ett oanvänd rum eller ett rum till oönskat hög temperatur eller värmen pyser ur huset... DÅ är det spill, men om det bara skiftar mellan att värmen läcker ut från pannan eller den ska tillsättas med element är energiförbruket det samma.
Alltså är det alldeles individuellt om en temperatursänkning ger någon besparing vid att minska förlusten då "förlusten" inte nödvändigtvis är en förlust alls.
Men har man t.ex. pannrum i ett uthus och kulvert in kan det ge betydande besparing att sänka framloppstemperaturen på något vis och förlusten kommer då oftast bara att ge kråkorna lite värme och DÅ kan det bli besparing.
Så innan ni börjar "dillra" om besparing osv. bör omständigheterna definieras.
Är det nu helt sant?
I t.ex. mitt hus går all "spillvärme" till att värma upp källaren där jag har mitt kontor, det som inte kommer från spillvärmen måste jag tillsätta via element.
Lite som att ha elvärme och investera i lågenergilampor: slutsumman blir samma elförbruk men dyrare lampor.
Så att värmeförlust är rent spill är fel, om värmeförlusten värmer upp ett oanvänd rum eller ett rum till oönskat hög temperatur eller värmen pyser ur huset... DÅ är det spill, men om det bara skiftar mellan att värmen läcker ut från pannan eller den ska tillsättas med element är energiförbruket det samma.
Alltså är det alldeles individuellt om en temperatursänkning ger någon besparing vid att minska förlusten då "förlusten" inte nödvändigtvis är en förlust alls.
Men har man t.ex. pannrum i ett uthus och kulvert in kan det ge betydande besparing att sänka framloppstemperaturen på något vis och förlusten kommer då oftast bara att ge kråkorna lite värme och DÅ kan det bli besparing.
Så innan ni börjar "dillra" om besparing osv. bör omständigheterna definieras.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!