Rökutveckling

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Johanalbin
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 06 dec, 2007 16:03

Rökutveckling

Inlägg av Johanalbin »

Har någon erfarenhet av rök bakvägen i fallrör och kvarn. Pannan och skorsten är sotade. Vi dstart är allt normalt, men efter någon halvtimme börjar rök komma
Lars W
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 11:09
Ort: Skattkärr/Karlstad

Inlägg av Lars W »

Du skriver inte ngt om din anläggning så det är ju svårt att veta vad som kan vara tokigt. Låter som du har för högt mottryck i din eldstad om det går upp rök via fallröret. Berätta vad du har för panna, höjd på skorsten, ev insatsrörs dim så kanske du kan få tips på vad som är fel.
CTC1100 -98, Biona 2000-06, 6m Skorsten, 100mm Insatsrör, Mbio Rökgasfläkt med varvtalsbegränsare. Provar all pellets jag kan komma över.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det är som Lars W skriver. Se regel nummer 3 för forumet.

Fyller man i uppgifter efter den (regel nr:3) så ÖKAR chanserna till ett bra svar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Johanalbin
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 06 dec, 2007 16:03

Inlägg av Johanalbin »

Jag har en Effectapanna. Höjd påskorsten? Ca 7m.
Det intressanta är dock vad som kan gå galet, när en anläggning fungerat problemfritt under lång tid och plötsligt börjar krångla.
Jag har tidigare haft problem med beläggning i fallrör. Tog bort en turbolator och då blev det bättre. Jag har köpt ny Vidapellets. Kan det bidra till problemet?
Lars W
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 11:09
Ort: Skattkärr/Karlstad

Inlägg av Lars W »

När jag körde Westmarka i min anläggning hade jag liknande problem men inte så att det kom rök bakvägen. Beläggning i fallrör måste ju bero på att det är för högt mottryck i eldstaden. så var det i mitt fall. Nu på hösten kan ju lufttrycket ändra sig kanska fort. Hur stor rökgaskanal har du i skorsten?. Enligt alla sk experter så var min anläggning absolut helt förkastlig att elda pellets i men med en rökgasfläkt på taket funkar det helt kanon :D trots lite klent insatsrör
CTC1100 -98, Biona 2000-06, 6m Skorsten, 100mm Insatsrör, Mbio Rökgasfläkt med varvtalsbegränsare. Provar all pellets jag kan komma över.
Johanalbin
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 06 dec, 2007 16:03

Inlägg av Johanalbin »

Rökgaskanalen är ca 13 cm

Jag har kollat följande:

1. Gjort ren kanal och slang mella kvarn och fallrör. Mycket tjärbildningar.
2. Gjort ren rotorkanaler.
3. Kollat drag i skorsten. Det verkar vara drag när man tänder en tänsticka
4. Fortfarande kopmmer rök. Rökgastemperatur 125 grader när jag stänger ner brännaren.

I brukshandvisningen står det att man ska kolla upp tertiälkanal och primärkanal. Var sitter dessa?

Att investrera 4000:- på en rökgasfläkt verkar orimligt mycket på en brännare som krånglat mycket under tre års tid.
Jag upplever att problemet uppstod vid byte av brännarhuset.
Lars W
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 11:09
Ort: Skattkärr/Karlstad

Inlägg av Lars W »

Den ena av dessa kanaler är väl de två hål som mynnar ut i slutet av brännar huset. Den andra tror jag är den som kommer mellan brännar huset och brännarröret.
Har snart kört i 3 år med mina grejer och otroligt nog inte haft ngt problem alls utan den har bara funkat kanon.
Kom dina problem efter byte till det nya utf av brännarhus?
Har du sänkt maxtempen till 700 grader eller kör du med de gamla inställningarna på 740?
CTC1100 -98, Biona 2000-06, 6m Skorsten, 100mm Insatsrör, Mbio Rökgasfläkt med varvtalsbegränsare. Provar all pellets jag kan komma över.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Johanalbin skrev: Jag upplever att problemet uppstod vid byte av brännarhuset.
Du bytte brännarhuset själv ?
Viktigt att se till så att lufttillförseln till sekundär och tertiärluftutloppen inte blockeras av isoleringen runt brännkammaren, sekundären är den som sitter i de små hålen på sidorna och tertiären är kanterna mellan brännarhuset och röret ut från brännkammaren, det är mellanrum där om du tittar.

Primärluften är ju den som går upp genom rotorn, kan möka igen rätt duktigt där om man kör nån batch med kraftigt sintrande pellets och inte fått tömt ut innehållet i sintringslådan innan den blivit full, t.ex.

OM rotorn inte roterar blir det samma problem.

Annars, kolla så inget hänt med lufttillförseln till pannrummet, jag fick skojiga fenomen när det hade börjat växa nån märklig alg :!:, på insektsnätet i friskluftsventilen in till pannrummet och halvt blockerade flödet. Då öppnade dragbegränsaren mer så att rökgasfläkten skapade undertryck i pannrummet :?, det där va lite farligt så jag har tagit bort insektsnätet där nu.

Hur ser det ut i ditt fallrör ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Johanalbin
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 06 dec, 2007 16:03

hittat felet

Inlägg av Johanalbin »

Jag ringde mbio idag. De hade svårt för att hjälpa mig med att felsöka men gav tipset att kolla om luftspjället stänger ordentligt. Det kan bli glipa där och därmed luftinsläpp. Jag har tagit bort fläkten och upptäckt att den plåt som är fäst vid axeln(som går upp till elektromagneten) har lossnat. Är det någon som ge tips om hur man demonterar för att komma åt att byta den trasiga delen? Kanske man kan använda mbios beskrivning av ejektorbyte.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Så längesedan jag var där å rotade att jag glömt hur det ser ut :oops:, men är inte plåten skruvad på axeln ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Nu har JAG fått liknande problem.
Brännaren kan gå flera cykler felfritt utan problem, det är ganska långa cykler iomed att jag kör 2/3 av acktankens 500liter mellan 60 och 74 grader.

Sedan kan den, alltid i slutet preciiiis strax innan (typ 20minuter) den har laddat klart, börja att pyra in rök bakvägen upp genom kvarnen, detta upphör efter sådär 10minuter, sedan går den klart och allt är frid å fröjd å kan vara så.

Måste ju vara något som har FÖRMÅGAN att fela intermittent.
Draget är ok, möjligen kan rökgasfläktens motor bråka så den kärvar ibland, men varför just i slutet av en cykel i så fall ?, den sitter dessutom utanför själva rökgasvägen (ejektorfläkt) så den påverkas inte av rökgastempen.
Spjället fungerar som det skall.
Måste kolla om fläktmotorn i brännaren och rotorn snurrar som de skall nästa gång jag är i närheten och det inräffar....

Skall uppdatera här när jag hittat orsaken.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Spontant ser det ut som om en totalrengöring gjorde susen. Dammsugning i alla kanaler m.m.

Sedan såg jag det som jag reflekterade över när jag bytte brännkammaren, de e lite märkligt att inte höljet och brännkammaren är fixerade mot varandra. Brännkammaren hade kommit så långt upp i höljet nu att när jag spände fast underdelen med roster m.m. så nådde inte rosterplattan upp till och täta mot nedre delen på brännkammaren.... vilket bara det kan ha orsakat liknande problem, så jag fick lossa den lilla tätningsplåten vid locket/fallröret så jag kunde justera ned brännkammaren inuti höljet och isoleringen. Den delen av konstruktionen på brännaren är lite skum. Borde vara nån fixering där istället för att bara isoleringen skall hålla den på plats.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Lasse Kil
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 12 dec, 2005 15:15

Rök i fallrör

Inlägg av Lasse Kil »

En sliten (sönderbränd) eller för högt monterad rotor har inneburit iaf för mig att rök har gått bakvägen via fallför. Jag har också märkt att matningen sjunkit till 20% vid full drift när rotorn har varit sliten/felmonterad, mot normal 40 för min brännare. jag antar att det inte rörs om i glödbädden tillräckligt i dessa fall.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Jag börjar se tendenser till det Lasse Kil beskriver hos mig, men så är rotorn från 2003 också, åren går ju. Den får nog bytas vid "vårstädningen" av brännaren.

Den verkar "raka bort" sintringsrester sämre också när rotorn blir sliten, har fått dammsuga bort lite i min ett par gånger nu i vinter, har jag aldrig behövt göra tidigare förutom vid årlig rengöring.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar