Också ulma eldare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
fidde
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 15 apr, 2008 22:49
Ort: Vellinge / Malmö

Också ulma eldare

Inlägg av fidde »

Hej på er.

Efter många om och men så har man idag en ulma brännare, det största problemet med installationen var alla lagar och regler samt handläggningstider.

Ulma brännaren fungerar super.

Dock så har jag några frågor:

1 egentligen så skulle jag vilja köra brännaren på 20-40 grader och när jag får signal ifrån varmvattenbehållaren att den behöver värmas så skulle brännaren gå upp till 70 grader och vara där tills signalen försvinner och åter gå ner till att köra på 20-40 grader.

Jag kan se att lcd enheten har några ingångar som inte används är dessa idag programmerade på något sätt ?

Kan man få denna enhet omprog att typ om den får en signal så skall "skitet" bara köra så mycket som den kan ? för i så fall så skulle man kunna lägga den en tändtråd på den ingången.

2 jag ser att temp givare gå in på IC på enheten. kan man lägga 2 st temp givare, en som normalt mäter panntempen och en som är manipulerad, dessa 2 kopplar man via ett relä.

När inget varmvatten behövs så ligger reläet så att den manipulerade tempgivaren bestämmer och man har en panntemp på 20-40 grader.

När man sedan behöver varmvatten så får jag en signal ifrån VV behållaren och då kopplar man den till relät som växlar och vipps så går den normalt ställda tempgivaren in och upptäcker att panntempen är för låg och eldar upp pannan till 70 grader. När detta sedan är klart så växlar relät igen och stänger av brännare för att panntemp är för hög.

Först så tänkte jag vad händer om man bryter insignalen på IC, vill brännaren då köra för fullt eller stannar den då? För det är ju lika med 0 volt.

Kan brännaren ta skada av att man bryter och slår till ingången IC

Någon som gjort något liknande eller har andra bra förslag ?
Ulma brännare (2008-06) i en Wiessman oljepanna (1995). Veckoförråd och småsäck.
1 plan hus med källare, 90+100 m², byggt 1962.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jag tycker att du kontaktar Ulma och frågar. Tänk på att om du ändrar på styrningen till brännaren gäller inga garantier. Brännaren är bra som den är.. som du själv skriver......

Ved Profilen.
Skriv svar