Rengörning Viking Bio

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
lillPiP
Fröträd

Rengörning Viking Bio

Inlägg av lillPiP »

Ok, nu sitter min brännare på pannan och har gått ett par timmar.
Dock eftersom jag är såpass ny på allt detta med pellets och dess saker så undrar jag VAD och VART jag ska göra rent i brännaren när det är dags. 1 gång i veckan va drygt eller?
KAnske någon som har bilder att visa mig?
Värmebaronen Star -00 + Viking Bio -06.
1½ plans Tegelvilla med källare -61.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Brännaren är det inte så mycket att göra med, rensa ur all aska och sot ur röret, ta ut och gör rent rostret med tex. stålborste eller liknande.

Jag som är extrem pellets fanatiker kör hela rörets insida också med stålborste men jag tror inte det är så nödvändigt.

Sen lägger jag även rostret i ett kaustiksoda bad en gång i månaden eftersom det är svårt att få det helt rent med bara stålborste, men då måste man ha två roster hemma eftersom det måste ligga i några dar för bästa resultat.

Men det kan vara bra att ha två hemma eftersom dom kan gå sönder i bland helt utan förvarning, tror de kostar 300 - 400 kr.

Sen kollar du så den pyttelilla mutern på rörets undersida nästan längst in sitter ordentligt åtdragen för om den lossar så kommer elementet att lyfta rostret när det blir varmt och du kommer att få en brännare som vägrar starta.

Sen när du sätter tillbaks rostret så är det viktigt att det hamnar rätt annars så kommer det heller inte att funka.

Och glöm inte sota pannan, det är nog viktigare.

Och har du frågor, fråga gärna för jag svarar gärna om jag kan =)
deleted
lillPiP
Fröträd

Inlägg av lillPiP »

Aha, så mest att få ur sot å aska från brännaren å sen göra rent rostret alltså? Och sen dra sotviska i tuber å få ur all aska från pannan. Fick faktiskt med 2 stycken nya roster extra när jag köpte brännarpaketet, så kanske skulle prova ditt råd.
Dock måste jag se om jag kan få tag på en sotviska under veckan då de förra ägarna till pannan glömde säga att de hade en, och jag tänkte aldrig på det.
Värmebaronen Star -00 + Viking Bio -06.
1½ plans Tegelvilla med källare -61.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Fast det är ju inte säkert att du får problem med sintring på rostret för det tror jag har mycket å göra emed vilken pellets man kör med och hur bra inställd brännaren är.
deleted
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Och glöm inte heller att med jämn intervall (typ var tredje gång) lossa brännaren och dammsug mellan inner- och ytterrör.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar