Ecoflex som hakade upp sig

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Dechi
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 08 nov, 2006 09:37
Ort: Södertälje

Ecoflex som hakade upp sig

Inlägg av Dechi »

När jag tog en lov förbi pannrummet igår så såg jag att panntempen var 60 grader istället för normala 80. I displayen så blinkade "Pellets avstängd" likadant som när man slår av brännaren och kör på elpatronen. Men strömbrytaren för Pellets var i läge till och den reagerade inte på att man slog av och till den för att få pelletsbränningen att starta. Det slutade med att jag fick slå av huvudbrytaren till pannan och starta om alltihop för att få det att funka. Nu går den som vanligt igen. Nån som råkat ut för nåt liknande eller har en aning om vad det kan bero på? Kanske bara mjukvaran som hängt sig?
Ctc Ecoflex -07:a
115+115 kvm samt 25 kvm garage
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Det är inte så att överhettningsskyddet löst ur? När du sedan bröt huvudbrytaren så återställde du detta. Kolla i manualen om du kan nollställa detta vid 60 grader eller om temperauren måste vara lägre.
Dechi
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 08 nov, 2006 09:37
Ort: Södertälje

Inlägg av Dechi »

Nej det var inte det som var felet. Däremot var jag på mässan i Älvsjö i går (hem och villa tror jag den heter) och passade då på att fråga Ctc om det var ett känt problem. Fick svaret att dom kände till det så det har tydligen hänt flera men att dom inte hade nån lösning på det. Det lät lite svävande om det var nån som jobbade på det. Verkar vara ett mjukvarufel.
Ctc Ecoflex -07:a
115+115 kvm samt 25 kvm garage
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jo det stämmer jag har åxå fått starta om via huvudsträmbrytaren ngn gång under de 2 år jag kört nu. Men det har varit när jag mixtrat och ställt in den eller när pellets tagit slut. Under löpande drift har den puttrat på bra!
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
ardbeg
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 13:30
Ort: Mölndal

Inlägg av ardbeg »

Fick samma fel idag. Jag stängde av brännaren i går kväll eftersom jag tänkte sota den idag på morgonen. Efter sotningen startade pannan som vanligt och tuffade på. Men när jag var nere i kväll så hade den stannat med just meddelandet "Pellets avstängd" trots att så inte var fallet. Att trycka på återställningsknappen gjorde inte heller någon nytta. Men så gick jag in här och av en slump fick jag syn på denna tråd där jag nu läste om att huvudbrytaren kunde återuppväcka de döda - och se där! Nu är den igång igen...
I love deadlines.
I especially like the whooshing sound they make as they go flying by.
___
CTC EcoFlex + Mafa Midi
Nisse_Snik
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 okt, 2006 13:27
Ort: Varberg, Halland
Kontakt:

Inlägg av Nisse_Snik »

Samma "sjukdom" drabbade Sture igår. Efter sotning/rengörning startade han fint och tuffade på.

Efter kvällsduschen ville jag titta till honom efter dagens service och döm om min förvåning! 56 grader i pannan och Pellets avstängd blinkade ilsket. Provade med att trycka in återställningsknappen, utan framgång.

Stängde av huvudströmbrytaren och slog på den igen och se vad som hände !

Sture började tuffa och gå som vanligt. Gjorde en lov i morse för att se att allt stod rätt till, och Sture skötte sig fint, inga problem. Vi får se vad som hänt då jag kommer hem efter dagens knegande.

//Nisse
CTC Ecoflex (Döpt till Sture) eftersom idrifttagning skedde på Sture-dagen 2007-09-13.
Draglucka: Dragex
MAFA-veckoförråd. Laxå pellets i småsäck
Tegelkåk byggd -67, murad skorsten ca 8 m,
107 m2 + biutrymme 123 m2 (varav 100m2 uppvärmt)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ofränt om man tror pannan funkar fint men den stängt av pelletsen o går på el.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jag har ställt elvärmen på 50 grader så det märks på vv- och värmen i huset att det inte är samma klös. Då får jag besked på ett subtilt sätt :)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Nisse_Snik
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 okt, 2006 13:27
Ort: Varberg, Halland
Kontakt:

Inlägg av Nisse_Snik »

det var ingen fara när jag kom hem :D
Sture tuffade på och skötte sin uppgift till husses belåtenhet... :lol:
CTC Ecoflex (Döpt till Sture) eftersom idrifttagning skedde på Sture-dagen 2007-09-13.
Draglucka: Dragex
MAFA-veckoförråd. Laxå pellets i småsäck
Tegelkåk byggd -67, murad skorsten ca 8 m,
107 m2 + biutrymme 123 m2 (varav 100m2 uppvärmt)
Dechi
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 08 nov, 2006 09:37
Ort: Södertälje

Inlägg av Dechi »

I går hade samma sak hänt igen. Efter att jag slagit ifrån och till huvudbrytaren så gick den igång igen. Många som råkat ut för detta? Nån som känner till hur man kan lösa problemet?
Ctc Ecoflex -07:a
115+115 kvm samt 25 kvm garage
Skriv svar