INte imponerad av denna brännare än inte

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Låter som om den har slocknat för dig utan att upptäcka det....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Tömde eländet putsade....och nu brinner det fint igen. Jag misstänker att det är något elfel på g igen.
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
staffan7
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 30 sep, 2007 21:07

Inlägg av staffan7 »

[quote][/quote]
Senast redigerad av staffan7 den tor 15 jan, 2009 16:10, redigerad totalt 1 gånger.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Inget elfel. Har tydligen fått riktigt skitpellets hemn som sintrar som :twisted: :twisted: . Stora tjock klumpar som till och med stannade rortorn :evil:
Tömmer brännaren varannan dag nu så funkar det bra :lol:
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Det där med sintringen för mig in på ett annat spår, har nämligen varit där 8)....

Brännaren jobbade med alldeles för hög temp INUTI brännkammaren, så jag sänkte till 660graders arbetstemp (provade olika temp stegvis) och sedan dess har det problemet försvunnit och matningen åkte inte jojjo på samma sätt.

Men för att ändrat det krävs ju pelconfig.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Hemmafixar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 04 okt, 2008 20:49
Ort: Borås

Inlägg av Hemmafixar'n »

snillet skrev: Men för att ändrat det krävs ju pelconfig.
Man behöver bara Pelparam.exe & det är gratis. Då kan man exprimentera lite längre utan att tvingas köpa PelConfig efter 2 dagar.

Länk till nedladdning av PelParam.exe: http://www.algonet.se/~po-sv/
Eget uppställd Biosolpanna med Biona active, 4st K2 solpaneler, varv-tids -styrd rökgasfläkt RF300, ERA10 shuntstyrning.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Parameterfilerna är ju textfiler ja... :D

Har inte tänkt på det innan.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Hemmafixar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 04 okt, 2008 20:49
Ort: Borås

Inlägg av Hemmafixar'n »

Hej alla,

Det går nog generellt sett inte korrelera någon enskillt yttre parameter med hur brännaren beter sig, eftersom flertalet parametrar inte är konstant. Jag utgick ifrån standardupställning rek. av mbio och gjorde sedan flera försök med försöksplanering och tittade på utfallet efter exakt 1 vecka mellan en justerad parameter och fr. nysotad till sotad panna.
Jag tror att det krävs en del kunskaper om brännaren för att få den att gå riktigt bra i en modern panna, allt annat är nog bara tur.
Den senaste förändringen jag gjorde var att sänka tempen i förbränningskammaren. Nu har jag en brännare som jag känner till mkt bra vid olika väderförhållanden/driftstid/luftflöde.
Den senaste veckan har brännaren presterat mkt fin förbränning och utbyteseffekten till pannan får nog anses i mitt fall som optimalt.
Vid en dygnsmedeltemp på ca 4 grC gör jag av med ca 15 kg pellets
på en tot. boyta av 230 m2 + 4 pers. som duschar jämt. Det säger inte mkt om man jämnför, vilket man inte ska göra, men jag är nöjd.
Den relativa luftfuktigheten tror jag mig märkta spelar en stor roll för pelletsåtgången. Om det kan bero fukthalten i pelletsen också vet jag inte.

Ett litet problem som kvarstår, är att optosensorn har svårt att det. låga, då pannan är uraskad och nysotad. Dock bara första bränningen.

Såg i tidningen uppfinnaren att ett företag tagit fram en ny sorts sensor
som mäter rökgasen för att styra förbränning. Den spås ersätta lambdasonden både i brännare och förbränningsmotorer. Låter mkt intressant.
Eget uppställd Biosolpanna med Biona active, 4st K2 solpaneler, varv-tids -styrd rökgasfläkt RF300, ERA10 shuntstyrning.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Hemmafixarn:
De av oss som haft Biona i många år och är nöjda, har de flesta av oss varit bosatta i pannrummet å med näsan över pelconfig en längre period innan vi var nöjda.

Med det jag SJÄLV vet numera, är jag övertygad om att MBIO skulle kunna gett en rejält mycket bättre support till kunderna än vad som varit fallet flera gånger.

Dom känner ju sin brännare och VET hur den arbetar, m.h.a. beskrivningar och fakta om installationen och en loggfil från pelconfig borde de kunna ta fram ett exakt recept på hur saker skall ställas in för att fungera bra.

Brister lite där tycker jag.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Jag har inte vågat skaffa något pel con fig ännu. Frun anser ändå att jag ständigt bor i pannrummet MEN Varför kunde man inte ha byggt in programmet i styrenheten på en gång eftersom det nu verkar som om man skall få ut det sista ur brännaren så krävs det lite pillande. Mitt pillande har inskränkt sig till att justera dragregulatorn och för tillfäller så är den inställd på 22 och med den pellets som jag nu har går det fruktansvärt lite pellets och gångtiderna per dygn är korta. Dock bör beaktas att jag har satt in brännaren i oljehålet på en arimax 35, verkningsgraden kunde säkert ha varit högre om jag byggt en ny lucka och satt brännaren i askluckan, men som det är nu är pelletsen en backup för de gånger jag inte kan elda med ved. Och jag måste säga att jag är imponerad av denna brännaren då när man har en att fungera klanderfritt
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Det användbara med pelconfig är ju loggningen där man kan se hur brännaren beter sig. Sedan verkar det fungera bäst att i första hand justera yttra parametrar tills man närmar sig rätt driftläge, sedan kan man fintrimma det med inställningarna.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Fast o andra sidan så har man utförsäljningh på gamla bärbara datorer på kontoret för tillfället.....
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

150grader är fallrörsbrytaren på.
Löser den är det ILLA med andra ord.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
staffan7
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 30 sep, 2007 21:07

Inlägg av staffan7 »

Biona 2000 år 2006 kostade över 20 000. Kortaste tiden en fotocell höll en timme. Har investera en ny men borde ha köpt en skottkärra fullproppat med delar. När den slutar att fungera ingen så kommer jag att använda den som ankare när jag är ut med båten. Det är bara ved och el som man kan lita på. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Hav tålamod efter alla problem du haft med brännaren kommer du säkerligen att kamma rakt till himmelriket utan skärseld...
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Skriv svar