smarta tankar

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
manna
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 09 okt, 2008 09:51
Ort: klintehamn

smarta tankar

Inlägg av manna »

har surfat runt lite och funnit ett par intresanta tankar
en italiensk tank som kallas pro-clean återförsäljare är http://www.miwa.se
en svensk tank med ett bra tänk finns även hos denna firma inom kort.
för att kolla så kika in på http://www.heatacc.com/
är på g att skaffa sol fångare och acctan till min ctc 1100 fam med pelletsbrännare. som jag tror så måste det ju vara tekniken i tanken som
man måste få att funka om man skall ha nån nytta av solen som ger
mest när man minst behöver den. det gäller att kunna få några grader
under den kallare årstiden. om det någonsin skall vara lönsamt.

janne
ctc 1100 fam 1997,pellx brännare 2001,varmluft chipp px21 7.5. 90 vacumrör 60°lut mot söder 750l skiktrörstank.laddomat 11-30 72° patron solstyrning sr868c8 tigex 25 kedddy spisinsats.
blandat element och golvärme 160 m3 boyta 40 m3 biyta
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Första ser rätt smart ut.

Skulle vara roligt att se den i verkligheten.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

hej
bäst är en ren tank utan beredare å slingor,om du ska ha solvärme kör värme växlare både för sol in och för varmvatten så får du rekord bra utbyte av både solvärme och vedeldning.....+ att det inte blir dyrare
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Fördelen med en sådan tank är ju att den slipper all kringutrustning, om det nu fungerar som det ska.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

Hej
en ren tank med lösa värmeväxlare funkar betydligt bättre än en sling eller förådsberedar tank

tror det va ca 100% bättre effektivitet i en tank med värmeväxlare äm med slingor,jämför du sen mot en förpådsberedare så är skillnaden ännu större..
sen så sitter grejerna utan på tanken= lätt att serva och underhålla i framtiden

sen så ska ett sånt system ochså skiktas betydligt bättre än i en vanlig tank..så värmen räcker längre.
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Nu är det ju så att de kommit fram i tester till att fördelningsrör på solsidan o elementsidan kan leda till förbättrad skiktning i tanken. Danskarna och fler med dem har hållit på med det här länge.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

Hej
Visst riktiga diffutionsrör och låga flöden gör ochså att skiktning förbätttras

men faktum är ändå att plattväxlarna är överlägset effektivast och är hyfsat lätt att få till en riktigt bra skicktning i tanken

skulle tro att man får ner returen in till tanken från tex 70 in till 25-30 grader,normalt ska tanken skicktas i 30 grader i botten å sen hålla 70 grader i topp man får en grymskicktning mellan varmt och kallt vatten

man kan i princip ha 75% av tanken 30 grader å ändå ha 25% 60 gradigt vatten i topp å ha full varmvatten produktion trots att tanken är ganska kall...det är det man tjänar på
att systemet är 100-200% bättre på att göra varmvatten än motsvarande
sling eller förådsberedar tankar ,man behöver inte 1000 liter varmvatten i tanken för att familjen ska bada
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Tror det var någon på värmepumpsforumet som hade kolla vad en sån där heatacc kostade.Det var en bit över 30000
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

hej
japp det e det som e kruxet,en bra tank kostar som f-n och är ändå tyvär
knappast effektivare än en ren tank med plattvärme växlare
lägg sen till att plattvärme växlarna är ganska billiga (1000-2500 kr st)
så försvinner vitsen med att köpa dyra tankar iomed att dom knappast är effektivare å inte kostar mindre

effekivitets mässigt och kostnads mässigt finns det inget som tar plattvärme växlarna...
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

jockefors skrev:Hej
Visst riktiga diffutionsrör och låga flöden gör ochså att skiktning förbätttras

men faktum är ändå att plattväxlarna är överlägset effektivast och är hyfsat lätt att få till en riktigt bra skicktning i tanken

skulle tro att man får ner returen in till tanken från tex 70 in till 25-30 grader,normalt ska tanken skicktas i 30 grader i botten å sen hålla 70 grader i topp man får en grymskicktning mellan varmt och kallt vatten

man kan i princip ha 75% av tanken 30 grader å ändå ha 25% 60 gradigt vatten i topp å ha full varmvatten produktion trots att tanken är ganska kall...det är det man tjänar på
att systemet är 100-200% bättre på att göra varmvatten än motsvarande
sling eller förådsberedar tankar ,man behöver inte 1000 liter varmvatten i tanken för att familjen ska bada



Vilken temp får du ner från 70 till 25-30?.


Och hur gör du med elementslingan ?.

Vart gör du av solfångarenergin från 25-30 grader på panelerna med platten in ?.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

laddar man in 70 från toppen på tanken in i tvan, så ska man ligga på en retur temp på ca 30grader in i tanken sen man tillverkat varmvatten.
det går att komma lägre med om man kopplar in 2 st plattisar i serie
men det är överkurs...

solenergin som är lägre än tank temp struntar jag i är tanken 50 grader i topp så får solfångaren vänta till vattnet är nog varmt att börja laddas in
iomed jag toppladdar in min solenergi i tanken

visst ska man spara maxmalt så är botten laddning att föredra speciellt om ni kör med just en tva...felet är bara att det strular med skicktningen av tanken vattnet börjar att vandra i tankarna

har inga radiatorer i mitt system som rör om vattnet...men skulle jag ha det så skull jag köra 2st 750 literstankar i serie å dumpa in returvattnet
i tank 2 å hämta det högt ur tank ett till radiatorerna
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Om du har platten från solslingan ställd på säg 60-70 grader till tank för att få bra varmvatten. Laddar den in något alls från typ september till nu?.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

hej
har tyvär ej plattis än utan kör med en gammal hederlig förådsberedare för solvärmen
å jag spetsar mitt varmvatten med en 80 liters elberedare i dag
för att ha varmvatten jämt

det e därför jag vet hur dåligt en förådsberedare funkar,en sling tank är berydligt bättre men har inte en janne mot en tva då man ska producera varmt vatten...allt handlar om att kunna ta vara på soleffekten på bästa sätt 20% i verknings grad kan va skillnaden mellan att det funkar bra eller mindre bra

jämför gärna med en bil väldigt få skulle i dag köpa bil som har 150%
högre soppa förbrukning ,om det finns bilar som tar 150% mindre å gör samma jobb
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Det är lite mer komplicerat när man talar om en hel anläggning än bara en bit.

I mitt fall vattenelement, solfångare, värmepump luft/vatten o accatank att köra det emot som ska dansa tilsammans.

Vad jag menar är:

Att köra en tva på solsidan ställd på låt oss säga 50 grader innan den börjar ladda in i accans topp. Så måste man ju förlora kWh innan man kommer till den tempen på solfångarslingan. Det skulle vara bra o se en test någon gång med tva som laddar så o i topp på accan kontra en herderlig slinga som fungerar riktigt bra i tanken (typ ståendes isärdragen ytförstorad kamrör 22x 15meter).

Som det är så här års och solen sticker till kan man ju i mitt fall köra solvärmen direkt mot elementen, hålla låg temp på vattnet runt solslingan och på så sätt ladda in lite mer kWh från solfångarna som man får nytta av i huset.

Eller det kanske går på ett ut!?!?!!???.

Men det måste ju vara lättare för solfångarna att jobba mot säg 30-40 grader så här års än 50-65 .

Jag märker i alla fall att värmepumpen står still senaste dagarna på dagen. Så lite nytta måste det göra som jag har det och det funkar i min anläggning.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

hej
joo visst har jag lite tapp i mitt system då solen inte orkar puffa upp fångaren till mer än 50 grader,men fördelarna är det att jag alldrig laddar in kallt vatten i tanken vattnet som laddas in är alltid varmare än tank toppen,men jag tappar nån kw per år på det....
felet med en slinga är att vattnet börjar vandra i tanken å skicktningen zabbas lite

tror att en slinga i topp som står neråt är förmodligen det bästa,men tyvär så tappar en sång slinga i effekt då värmen ökar
bäst vore att kunna växla på ett enkelt sätt mellan topp och botten inladdning

mitt dröm system vore 2x750 liters tankar i serie med tva för varmvattnet och toppinladdning i första tanken...
då skulle det inte sitta fast.....


tyvär är dock solvärmen en utopi som förmodligenm alldrig kommer att
löna sig i nån större omfattning då täcknings graden vs kostnad e på tok för hög finns betydligt billigare sätt att få sig varmvatten
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Skriv svar