En-varvchipet på plats

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!

En-varvchipet på plats

Inlägg av vatsug »

Jaha,nu sitter det nya chippet på plats.Rörisen var här o justerade i 1 o ½ tim, sen såg jag att den sotade på lågeffekten.Kört på högeffekt nu några dar. Rörisen kom idag igen 1½ tim igen, men vi får ingen fason på det ialla fall. Minskar man fläkten så sotar det så klart, men ökar man så sotar det då också.Nu ska VB-s regionchef komma få se om han kan bättre. Vi får väl se?
Forts följer....
Mvh Vatsug
ps den går verkligen ett helt varv,mellan varje matning, det är bara tiden mellan matningarna som skiljer mellan hög o låg.
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Evald
Gallringsobjekt

Inlägg av Evald »

Har själv provat envarvs chippet, men det är som du beskriver man får ingen riktig ordning på det.
Jag böt tillbaks till det gamla chippet.
Ringde själv till Vb, men där fick man ingen hjälp det skulle funka. Men det gör det inte.
Sirius M2 Värmepump
500 liters acktank
Värmer ca 140 i boyta.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Hoppas att regionschefen får till det. Intressant är att veta hur sällan pelletsmatningarna sker om man vill köra på en effekt om låt säga 12 kW.
Någon som gjort en mätning kanske?

Min brännare har samma tjocklek på skruven som Viking Bio och programmet till den har normalt "halvvarvsmatning". Vill jag köra på 11 kW effekt så matar skruven två gånger i minuten. För sällan för att förbränningen ska bli jämn känns det som. Fick ett "hack" av en hygglig installatör, gick in i milleniumboxen och ändrade på parametrarna och nu har jag kvartsvarvsmatning. Jämn och fin förbränning. :)
Med envarvsmatning skulle jag få pelletsmatning EN gång i minuten och kan inte för mitt liv begripa hur det skulle gå ihop med jämn förbränning.

I nya programvaran till min brännare kan man enligt uppgift ställa in båda parametrarna för pelletsmatningen från menyn och det tycker jag var på tiden.

Ska man nu absolut låsa den ena parametern för pelletsmatningen så tycker jag det verkar vettigare att låsa tiden mellan matningarna som på Roslagsbrännaren. Den matar var 15:de sekund och det man ställer in är matningsperiodens längd.

Utan fysikalisk-teknisk förklaring köper jag inte argumentet att pelletsmatningen i sig skulle bli jämnare om man låter skruven gå ett varv än ett kvarts varv varje gång.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
shocker
Späd planta

Inlägg av shocker »

Låter intressant det här, jag har själv funderat en hel del på matningen men spontant tycker jag det känns som om man borde få jämnare matning om skruven gick med tätare intervall och kanske 1/5 varv.... men det kanske är så att pelletarna "ramlar tillbaka" i röret då skruven står still dvs att det krävs längre gångtid för att få jämn matning??

var nere och kollade min matning idag, brännaren är ställd på lågeffekt, skruven startar ungefär var 10e sekund och går då ca 1/3 varv. Räknade även antal matningar under 10 min och fick då fram att skruven gick 59 gånger.

som en liten underlig parantes vill jag tillägga att en bekant till mig som precis som jag har en viking bio brännare(-06) + ctc 1100 family har sin brännare ställd på högeffekt och den matar 1/3 varv vae 13e sekund... dvs lägre än den hårdkodade lågeffektsmatningen....

är lågeffektsmatningen på min brännare riktig eller matar den för mycket??
CTC 1100 family (alla turbulatorer i 30% avkapat på 2st) + Viking Bio -08
Ca 10m hög skorsten med 80mm flex-slang
Tegelhus fr -75 på ca 200m2 i göteborgs skärgård
Rad med AGA-termostatventiler fr -75
Användarens profilbild
CTC1100Viking
Fröträd

Inlägg av CTC1100Viking »

Jag har kört envarvsmatningen i snart ett år och mina erfarenheter är följande:

-Det är viktigt att man har en bra uppstartsfas, dvs att du har en bra låga när skruven börjar med envarvsmatningen. Här finns två tänkbara problem.

1. För liten startdos, brinner för dåligt när envarvsmatningen börjar, lågan kvävs och det sotar.

2. För stor startdos, har inte eldat upp startdosen när envarvsmatningen börjar och det sotar... Svårt att veta vilket man har eftersom symptomen är samma för båda fallen.

Sedan skall bränsle och luftmängden dessutom matchas.

-Matningen blir jämnare med envarvsmatningen MEN det blir också lite som att lägga in vedträd i en braskamin, dvs lågan går ner lite vid matningen och tar fart igen efter några sekunder.

-Idealt vore ju en skruv som matade ofta och lika mycket varje gång. Tyvärr har pelletsskruv inte den precisionen.

Jag kör enbart lågeffekt och är relativt nöjd med envarvsmatningen. Har inte haft några driftproblem sedan jag började köra med den.
CTC1100 Ekonomi från 2000 Viking Bio 2005, tegelhus 1956 surteräng. Viking Bio 2019 sen Sept-19
8+halv turbulatorer
130/65 C rökgastemp (ut ur pannan/1 m ner i skorsten)
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Värmebaronens,"expert" bangade ur tydligen,troodde inte att han kunde justera in den bättre än rörisen.Rörisen sjuk just nu.Återkommer senare.
Kör just nu på högeffekt, då funkar den. Förstår inte varför det ska va ett helt varv mellan matningarna, varför inte en kompromiss, ex ½ varv?
Nu går den ett helt varv både på hög o låg, det enda som skiljer är tiden mellan matningarna.
Jag återkommer.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar