Pellets på sommaren?

wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Pellets på sommaren?

Inlägg av wertok »

Funderar mer & mer på att gå över till pellets. Jag tycker jag har läst en himla massa på nätet om det och jag har fastnat på en sak och det är någon som rekommenderade att man inte körde varmvattnet med pellets på sommaren. Varför bör man inte göra det?
stegu75
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 12 mar, 2005 17:05
Ort: Småland

Inlägg av stegu75 »

Hallå där!
Jag körde med min Janfire förra sommaren till varmvattnet och det funkade kanon,det gick inte åt så mycket pellets till det,räknade på att det kostade ungeför 20:- om dagen har jag för mig så det är ju inte så blodigt. :D Innan när vi körde olja till varmvatten så kostade det oss ca,70-80:- om dagen så en klar skillnad.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

stegu75 skrev:Hallå där!
Jag körde med min Janfire förra sommaren till varmvattnet och det funkade kanon,det gick inte åt så mycket pellets till det,räknade på att det kostade ungeför 20:- om dagen har jag för mig så det är ju inte så blodigt. :D Innan när vi körde olja till varmvatten så kostade det oss ca,70-80:- om dagen så en klar skillnad.
Hej!!

20:-/dag tycker jag nog är i högsta laget men visst det går väl. Det finns alltså inget tekniskt som hindrar att man bara kör varmvatten på sommmaren, typ att det sliter mycket osv?

70-80:-/dag med oljan låter ju helt orimligt de siffrorna känner jag inte igen alls här med vår oljepanna som tur är.

Hur många är ni i familjen, "många" barn/ungdomar?
rolf27
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 22:49
Ort: Nord-Uppland

Inlägg av rolf27 »

Ofta är det billigare att tillverka varmvatten med el på sommaren jämfört att elda med pellets. Pelletsbrännare fungerar som regel bäst när de får gå på fulleffekt. På sommaren är effektbehovet mycket litet och det innebär ofta att brännaren inte arbetar optimalt.

Solvärme för varmvatten är fint, men kostar en del att få till.

Elnätet är lågt belastat sommartid så jag anser att det är helt OK att köra elpatronen då. Till skillnad från en värmepump som belaster elnätet extra mycket när det är som kallast och nätet ligger på toppbelastning.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Kvittar nog...

Inlägg av lp75 »

Jag betalar 1500kr/ton....räknar dock inte med att tjäna några pengar på att värma varmvattnet med pellets. Men den får ju ha en verkninggrad så låg som ~50% innan det blir billigare med el.

Sen får man ju lite spillvärme i källaren...och jag gillar att ha låg elräkning 8)
petero
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 08:03
Ort: St Mellby

Inlägg av petero »

Hej
Jag gör slut på 5-8 kg pellets per dag under sommarhalvåret.
Tre tonåringar;-)
Pellx + ctc265 från 84.
Om jag ska göra något så är det att fixa till solvärme men jag har ju "bara" de 2000 kr i pellets som jag gör slut under sommaren att spara in investeringen med.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

I och med att jag har eldat ved även på sommaren tidigare så tänker jag elda med pellets på samma sätt.
DVS morgon/kväll köra igång brännaren 1 gång för att dra upp pannan till 80° på så sätt så kommer brännaren köra på hög effekt vilket ger en bra förbränningsverkningsgrad + att man har koll på så inte brännaren startar vid alldes för dåligt drag t.ex riktigt varma dagar (inte så många i sverige :lol: ).
Så har då jag tänkt göra
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

Patrik skrev:I och med att jag har eldat ved även på sommaren tidigare så tänker jag elda med pellets på samma sätt.
DVS morgon/kväll köra igång brännaren 1 gång för att dra upp pannan till 80° på så sätt så kommer brännaren köra på hög effekt vilket ger en bra förbränningsverkningsgrad + att man har koll på så inte brännaren startar vid alldes för dåligt drag t.ex riktigt varma dagar (inte så många i sverige :lol: ).
Så har då jag tänkt göra
Inte så dumt ! ....om man kunde utöka "timer" funktionen på något sätt.
Så att brännaren inte kunde starta fören efter x antal timmar sen senaste start. Eller ändå bättre när varmvattnet är svalt.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

kanske en vanlig timer 50:- som du sticker brännarens sladd i !? :?
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Ytterligare en fördel med att elda istället för att ela under sommarhalvåret är bättre ventilation i självdragskåkar.
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

Patrik skrev:kanske en vanlig timer 50:- som du sticker brännarens sladd i !? :?
Detta är nog ingen bra lösning...då den inte känner av vilken "fas" brännaren är i.

Bättre är nog att lura brännaren via dubbeltermostaten.
Låta den tro att det fortfarande är varmt i pannan.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Fas å fas. när brännaren startas via timern så slår den till och startar som den varit strömavbrott ju.
längden hur länge brännaren skall få ström får ju anpassas hur lång tid brännaren behöver för att komma från kall till varm panntemp +lite marginal.
Sedan vet jag inte om det är så nyttigt att bryta strömmen till brännaren helt dagligen ?! kan ju inte vara någon fara då då ändå gör detta vid rengörning av brännarkoppen.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

Patrik skrev:Fas å fas. när brännaren startas via timern så slår den till och startar som den varit strömavbrott ju.
längden hur länge brännaren skall få ström får ju anpassas hur lång tid brännaren behöver för att komma från kall till varm panntemp +lite marginal.
Det är ju det där som kan vara lite svårt att anpassa...beror ju på hur och när man använder varmvattnet mm.

Risken finns ju att man fyller ett hörnbadkar med vatten...lite otajmat.

Fast pannan lär ju inte explodera...så en liten "quick and dirty" lösning tycker jag att det är. 8)

Borde ju relativt enkelt gå att koppla en timer på dubbeltermostaten.
Som bryter och lurar på ett "säkrare" sätt.
Man kan då tillåta brännaren gå tex. 1h morgon och kväll.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Patrik skrev:kanske en vanlig timer 50:- som du sticker brännarens sladd i !? :?
Går fint att göra på detta vis.. Brännaren tror bara att de varit strömavbrott så den startar om själv...
Själv så hoppas ja bara att dom släpper acktanksstyrningen snart.. :wink:
Som de varit nu så går brännaren 20 min stopp i 55 min vid 0° ute..
Den startar vid 67° stannar på 72°..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

André skrev:
Patrik skrev:kanske en vanlig timer 50:- som du sticker brännarens sladd i !? :?
Går fint att göra på detta vis.. Brännaren tror bara att de varit strömavbrott så den startar om själv...
Vissa brännare har inte helt perfekt lösning för detta....men visst fungerar det.
Kan bli dubbla startdoser, läste att nån brännare skulle tömma ev. pellets som låg kvar i "koppen" = lite onödigt spill.
Vissa brännare kräver att fas och nolla ligger rätt...lätt att man vänder fel med en vanlig stickkontakt.
Skriv svar