CTC 1100 och Viking Bio....lite erfarenheter

Skriv svar
Svenno
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:18
Ort: Borås

CTC 1100 och Viking Bio....lite erfarenheter

Inlägg av Svenno »

Installerade pelletsbrännaren Viking Bio i min CTC 1100 under säsongen 03/04. Är nu inne i min andra eldningssäsong. Sammantaget är jag nöjd med driftekonomin men inte med driftsäkerheten. Stoppen är frustrerande många och fläkten har fått bytas 3 gånger (garanti). Råkade ut för övertryck i brännkammaren tidigare då jag körde med alla turbolatorer i (på rekomendation av installatören). Istället för att bara ta ut en utav dom så har jag har nu kapat alla 6 till ca 2/3 och nu verkar det gå bättre. Tanken med kapningen av alla är att få ett så jämt flöde av rökgaserna som möjligt genom pannan. Tar man bara ut en så borde ju merparten av värmen "smita ut" den vägen. Temperaturen i dragröret ligger nu på ca 150-200 grader beroende på hur välsotad pannan är.
Såg dessutom att det börjar gå hål på det inre röret i brännaren. Verkar underligt då väl en sådan del borde vara utförd så att den tål den värme som brännnaren själv allstrar. Någon som känner igen sig? Vad säger Värmebaronen om detta?
Sotar pannan regelbundet varje vecka under eldningssäsong och då är pannans kammare helt full av aska och sot.
Gör åt ca 8 ton/år (elpatron från maj till september) och då har jag ett dåligt isolerat hus från 30-talet i tre plan på ca 160 kvm. Känner mig nöjd med tanke på mina tidigare oljekostnader.

Allt från mig.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Jag har haft störning med fläkten fler gånger, har bytt fläkt en gång men det händer igen. Så åkte jag till värmebaron i Arkelstorp med min vikingbio, och bad undersökas skärpa, då insåg att fläkt var inte felaktig tros de trodde. Och jag envis åt honom, till slut fick teknikserviceman upptäckte att transformat inte hade jordat, därför sätt han dit med jordat kabel mellan, då funger den perfekt. Inga har jag fått en störning "fläkten ur funktion" eller annat. Den går som klockren.

Om du har bytt fläkten och det upprepar larm "fläkten ur funktion" dåå är ...
Om du kan, så ta av kåpa försiktig och kolla att den INTE har jordat (gul/grön färg på kabel) mellan transformat och plåtkaross då är det orsak störning för fläkten. Passar på innan garanti ta slut, och ber värmebaron att koppla in med jordat dit till transformat på din vikingbio.
Senast redigerad av manin den tis 20 sep, 2005 21:32, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Svenno
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:18
Ort: Borås

Inlägg av Svenno »

Tack för tipset. Min installatör har skickat in min brännare till Värmebaronen ett par gånger redan och då borde väl detta fel vara åtgärdat om dom nu är medvetna om detta. Har du problem med att inre brännarröret kollapsar i sidan? Hur ofta får du byta roster (tror jag det heter gallret där pelleten förbränns)? Jag är inne på mitt tredje roster på två säsonger. Verkar mycket tycker jag då min installatör tar 300:- för den lilla plåtbiten.

/Sven
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

med andra ord...

Inlägg av snillet »

Med andra ord...

VikingBio fungerar egentligen varken sämre eller bättre än andra framåtbrinnande brännare i CTC 1100/1200 ?

Det markandsförs den ju som....numera.

Tänkte på mottrycket.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Jag höll på att bränna hål i inre brännarröret på min pellX pga för lite matning (eller för mycket luft). Då sker för stor del av slutförbränningen inuti röret och temperaturen blir för hög. Ett område på ca 4x4 cm på ovansidan av inre röret just innanaför mynningen hade mjuknat och blivit ordentligt buckligt. Det hände efter att jag hade fått en ny påfyllning tidigt på hösten, och då förbrukningen var så låg så passade jag inte förbränningen så noga. Lägre densitet och mera spånor var boven, efter att jag ökat matningen så har det funkat fint. PellX har en ring med hål i bottnen på röret just i början, en relik från tiden med glödstift skulle jag tro, var väl meningen att det skulle blåsa mera just där stiftet satt. Plåten mellan hålen brann upp och föll bort i samma veva, jag fixade det temporärt med en bit rostfritt 'kvalitet okänd' som jag böjde så den passade inuti röret ovanpå hålet. Det har funktat så fint så jag har inte brytt mig om att byta röret (det lär vara dyrt...) Tycker att den askar ur sig bättre du, dvs den 'porösa askkakan' är mindre / byggs upp långsammare. (Kör över 500 kg utan problem) Skulle tro att temperaturen i glödbädden ovanför ringen med hål blir fläckvis för hög, vilket bygger upp askkakan snabbare. Förresten så var det nog det stora hålet i början av röret som fick mynningen att börja smälta. Och hålet uppstod troligen pga för lite matning.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Svenno skrev:Tack för tipset. Min installatör har skickat in min brännare till Värmebaronen ett par gånger redan och då borde väl detta fel vara åtgärdat om dom nu är medvetna om detta. Har du problem med att inre brännarröret kollapsar i sidan? Hur ofta får du byta roster (tror jag det heter gallret där pelleten förbränns)? Jag är inne på mitt tredje roster på två säsonger. Verkar mycket tycker jag då min installatör tar 300:- för den lilla plåtbiten.

/Sven
Den där heter roster ja. Svar är nej har jag ingen haft fel på roster. Jag har hört en kille talat att den "smälta" roster. Jag har kört nu exakt lite över 3 månader. den brinner alltid. och jag kollade nyss samband uraska. där roster tog jag och borstade med mjuk stålborsta ( som jag brukar gör en gång i månad) på den och försiktig så att där "vingarna" inte får förändrig på sina vink så kan orsakad av fel vink och bli defekta.

En kille jag känner har vikingbio som körde 1 år och 7 månader nu och haft samma roster sedan 1 år och 7 månader.

Bara "fläkten ur funktion" som gäller vet jag men roster är jag osäker. det jag skall tala med kille på värmebaronen som jag blev lite bekant med honom.

Jag tror bara mig själv att den roster är special plåt som tål het. Plåt är samma typ som flygplans nos har plåt som skydda mot het. Skulle det smälter roster har jag inte förstått varför, möjlighet att den roster är för tunn eller ha med att göra de vingar som vek sig fel vinkel, orsakad av ägaren petade på den.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Eld
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 03 dec, 2004 00:54

Inlägg av Eld »

Mitt första roster var slut efter 5 ton pellets. Mitt andra verkar hålla längre. Hur länge rostret håller beror nog mycket på pelletskvalitet och injustering av brännaren. Även "rostfritt" stål rostar om man värmer upp det tillräckligt mycket.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Som nästan alltid, med de flesta brännare... en injusteringsfråga. Är brännaren inte inställd korrekt så händer samma sak i Viking bio som i Pellx o KMP. Det blir för varmt helt enkelt.
Fråga till Svenno:
Använder du distansen från Värmebaronen till din brännare? Det är mycket viktigt att den används då brännkammaren är så trång i
CTC 1100-pannan.
Svenno
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:18
Ort: Borås

Inlägg av Svenno »

Nej jag har inte någon distans till min brännare. Firman som installerat har inte nämnt ett ljud om detta. Varför behövs denna distans?
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

Som Snubblaren skrev så är brännkammaren liten i CTCn och vad jag vet så monterar man alltid med distans. Ring värmebaronen själv och fråga efter hur en korrekt installation ska vara utförd. Då får du raka besked (och nå't att argumentera med mot installatören ifall han gjort fel).
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Vedfri
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 27 jun, 2005 09:55
Ort: Höga Kusten

Inlägg av Vedfri »

Manin,

Jag har haft ett antal stopp på min Viking Bio. Det har då alltid varit "Fläkten ur funktion". Efter återställning så fungerar den perfekt igen. Transformatorn är jordad. Jag kan däremot inte se att kretskortet skulle vara anslutet till jord. Kan du beskriva lite tydligare om/hur/var kretskortet skulle vara jordat.

Tacksam för svar
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Charlie skrev:Som Snubblaren skrev så är brännkammaren liten i CTCn och vad jag vet så monterar man alltid med distans. Ring värmebaronen själv och fråga efter hur en korrekt installation ska vara utförd. Då får du raka besked (och nå't att argumentera med mot installatören ifall han gjort fel).
Är denna distans en del av den lucka som Värmebaronen saluför? Eller är det ytterligare någon pryl man bör/måste montera?
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Vedfri skrev:Manin,

Jag har haft ett antal stopp på min Viking Bio. Det har då alltid varit "Fläkten ur funktion". Efter återställning så fungerar den perfekt igen. Transformatorn är jordad. Jag kan däremot inte se att kretskortet skulle vara anslutet till jord. Kan du beskriva lite tydligare om/hur/var kretskortet skulle vara jordat.

Tacksam för svar
Vedfri, Tack.

Jag är verklig beklaga för de som har läst mitt inlägg, :cry: att jag inte har ändrat min mening så fort som möjlig utan har glömt total mitt gamla inlägg. Fast jag visste tidigare men :oops:
Det är det inte man ska koppla in jordad på kretskort utan
plåten som sitter nere under kretskort där flatkron finns på plåten dvs (botten plåtkaross).
Från början trodde jag va, Varför jag var inte så noga och stirra på då när serviceman pillade dit just syn på kretskort som gjorde mig uppfattade. det är ju inte det fast under det precis.

Jag går in och ändra ordet på mitt gamla inlägg, så inte ska fortsätta misstag av nyläsare.

Ps. Min vikingbio har inga ens larm sedan januari då efter det pga brist jordad. D.s
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar