Roster korkar igen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Roster korkar igen

Inlägg av Abbe »

Som rubriken lyder, rostret korkar igen ganska snabbt!? Jag misstänker Statoil-pelletsen för detta, undrar om andra känner igen beteendet eller ser det som symptom på något?

Jag har testat både den gamla samt nya rostervarianten (den med hål).

Brännaren brinner bara i lågläge just nu (men korkar igen i modulerande läge också), brinner fint (men ojämnt förstås) och justeras med lambda.

Om det vill sig väl kan det dröja 4-5 dagar innan rosteret sätter igen, vill det sig illa är det knappt 2 dygn! Jag ser att det är "på gång" genom att jag inte kan se någon låga i springan mellan fallröret och brännkammaren. Själva branden har då flyttat fram i brännaren och rostrets bakkant är helt igensatt...

När jag för några år sen brände Såbi kunde brännaren gå två veckor utan problem men sen jag bytte till Statoil tycker jag mig minnas att detta har dykt upp...

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag hade ju dessa problem när jag bytte till ny gavel förra året.
Det som blev lösningen (efter väldigt mycket testande med bl.a. VB distriksansvarige) var en omvinkling av fallröret (rakt bakifrån) samt en sänkning av skruvens vinkel.

Jag vet att det kan låta långsökt, men sen gick den som en klocka igen.

Längre tillbaka orsakade även mycket spån liknande problem. Därför är skruvens plaströr numera perforerad i underkant, för dränering.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Jag har redan perforerat röret och vinkeln kan nog inte bli lägre utan att jag lyfter förådet, jag är en bra bit bortom spec. Jag har lite slang liggandes så jag ska testa att vinkla om fallröret!
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Vinkeln på fallröret kvittade, samma visa, den här gången efter 2 säckar pellets...rostret har inte korkat igen men tendensen är tydlig...

Jag kollade lite och såg att den berömda skruven som ska hålla tändelementet i framkant inte sitter i något alls, den hänger fritt...Jag såg också att rostret har en liten, liten glipa i framkant mot brännarröret men det hade de två nya roster jag kollade med också så det kanske kvittar...

håhåjaja...
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Abbe skrev:... Jag kollade lite och såg att den berömda skruven som ska hålla tändelementet i framkant inte sitter i något alls, den hänger fritt....
Men det låter ju inte bra.
Finns det ingen mutter på undersidan alltså?
Det bör du nog åtgärda i så fall..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Jo mutter finns, det är i andra änden den inte sitter i något! Underbar konstruktion...och så överdimensionerad! :lol:

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Problemet verkar ha varit främre skruven till tändelementet som hade lossnat från det övre blecket på elementet. Undrar hur länge det egentligen har varit så...?
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Skriv svar