Kolla om heatpipe-rör fungerar

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Kolla om heatpipe-rör fungerar

Inlägg av Johan_F »

Anders S skrev:Heatpipen kollar du med en kopp hett vatten. Sätt ner nedre spetsen i den och jämför tid mellan två tills värmen kommer och du inte kan hålla i det.
Efter att ha monterat 160 rör så tänkte jag att jag skule kolla några av de resterande heatpipe-rören innan jag monterar dem.

Så jag provade Anders S metod ovan fast jag stack ned ett knippe med fem i en thermos med kokhett vatten.

Av de fem första rören så var ett markant dåligt. Så jag tog fem till och kollade dem. Här fanns också ett dåligt och samt ett som gav värmen långsammare än de andra.

Nu ångrar jag att jag inte kollade alla heatpipe-rören innan jag monterade dem. Detta kan förklara varför inte verkningsgraden är så stor som jag tycker att den borde vara. (Jag har solinstrålningssensor monterad vid solfångaren och kalibrerad energimätare på vad som kommer in i tanken.)

PS. Jag kollade två knippen till. 2 dåliga och ett halvbra av 10.

Alltså 20 % dåliga och 10 % halvdåliga av 20 kollade. Återstår nu 160 monterade att kolla ... Troligtvis ett projekt för nästa sommar!

Har ni andra några erfarenheter? Jag kan ju ha haft otur med en sats.
Senast redigerad av Johan_F den lör 22 nov, 2008 17:32, redigerad totalt 3 gång.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

Vakuumet är den svaga punkten i vakuumrör. Ett molekylärt läckage räcker för att på sikt sabba hela anläggningens verkningsgrad. Det krävs väldigt bra processkontroll, precis som vid tillverkning av glödlampor och annat som kräver vakuum. Där vet jag själv att det kan skilja enormt i livslängd......

Hur bra kvalitet håller de kinesiska rören egentligen ?

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Fler iakttagelser:

Två vakuumrör blev isfria fortare än alla andra rör efter solsken.

Jag trodde att deras glas saknade vakuum och bytte det. Samtidigt passade jag på att göra heatpipe-testet i en varm kopp.

Det ena röret blev varmt i toppen på en halv minut. Det andra blev inte varmt!

Naturligtvis måste det vara så att om en heatpipe inte fungerar så blir plåtarna ovanligt varma inuti röret när värmen ej leds bort. Den höga temperaturen kommer att ge strålningsvärme som smälter isen fortare!

Så det kan vara fel både på vakuumet i glaset och heatpipen om röret blir fort frostfritt.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Från vilka leverantörer kommer era solfångare?.

Ska nog kolla mina också en gång i vår när det blir varmare. Men de ska vara kollade i Sverige. Sen kan de ju böja läcka ändå. Däremot har jag fått lite olika glasrör med nya o gamla beläggningen.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Re: Kolla om heatpipe-rör fungerar

Inlägg av Anders S »

Johan_F skrev:
Anders S skrev:Heatpipen kollar du med en kopp hett vatten. Sätt ner nedre spetsen i den och jämför tid mellan två tills värmen kommer och du inte kan hålla i det.
Efter att ha monterat 160 rör så tänkte jag att jag skule kolla några av de resterande heatpipe-rören innan jag monterar dem.

Så jag provade Anders S metod ovan fast jag stack ned ett knippe med fem i en thermos med kokhett vatten.

Av de fem första rören så var ett markant dåligt. Så jag tog fem till och kollade dem. Här fanns också ett dåligt och samt ett som gav värmen långsammare än de andra.

Nu ångrar jag att jag inte kollade alla heatpipe-rören innan jag monterade dem. Detta kan förklara varför inte verkningsgraden är så stor som jag tycker att den borde vara. (Jag har solinstrålningssensor monterad vid solfångaren och kalibrerad energimätare på vad som kommer in i tanken.)

PS. Jag kollade två knippen till. 2 dåliga och ett halvbra av 10.

Alltså 20 % dåliga och 10 % halvdåliga av 20 kollade. Återstår nu 160 monterade att kolla ... Troligtvis ett projekt för nästa sommar!

Har ni andra några erfarenheter? Jag kan ju ha haft otur med en sats.
Hur fort fick du värme på pipen i toppen, i de pipes som var bra, i tid ?.

Vad hade du för temp på vattnet?. Jag tänkte köra med kokande. Då vet man ju exakt temp.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Johan_F skrev:Fler iakttagelser:

Två vakuumrör blev isfria fortare än alla andra rör efter solsken.

Jag trodde att deras glas saknade vakuum och bytte det. Samtidigt passade jag på att göra heatpipe-testet i en varm kopp.

Det ena röret blev varmt i toppen på en halv minut. Det andra blev inte varmt!

Naturligtvis måste det vara så att om en heatpipe inte fungerar så blir plåtarna ovanligt varma inuti röret när värmen ej leds bort. Den höga temperaturen kommer att ge strålningsvärme som smälter isen fortare!

Så det kan vara fel både på vakuumet i glaset och heatpipen om röret blir fort frostfritt.

Du har nog rätt där kanske.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Jag körde med kokande vatten i en enliters thermos och stack ned fem heatpipe åt gången och höll isär dem med ena handens fingrar.

Det är inte helt enkelt att testa och jag har bl.a. gjort följande iakttagelser:

1. Det verkar ha stor betydelse hur varm heatpipen är från start. Har den stått i minusgrader ute eller har den nyss varit provad? Det gör stor skillnad på uppvärmningshastigheten. Mina tider avser från rumstemperatur 18-20°C.

2. Det blir mycket stor skillnad på uppvärmningshastigheten om man rör runt heatpipen i thermosen jämfört med om vattnet ej hålls i rörelse. Heatpipen drar ut en stor mängd värme så att vattnet kyls i gränszonen mot kopparytan. Vispa runt!

3. Jag hade heatpipe där i stort sett ingen uppvärmning av bulben kunde kännas efter en minut. Värmen spred sig bara genom ledning i kopparn och det blev ljummet någon dm på röret.
Det fanns heatpipe som man inte kunde hålla i alls efter en minut. De blir varma längs hela röret och hela bulben. Känns som 55°C eller däromkring. Efter 1,5–2 min går det inte att hantera den alls utan handskar.
Det fanns några mitt emellan också som blev ljumma.

4. Jag ritade tuschringar på provade heatpipe, 1-5 ringar beroende på hur bra de var. De var inte helt enkelt att testa dem för om försöket upprepades så kom jag ibland inte fram till samma resultat! Kanske allt vatten förångas om man nyligen har provat dem utan att kyla bulben?

Finns det någon som har mer data på hur de ska fungera inuti? Vid vilken temperatur ska förångningen starta? Vid vilken temperatur är allt vatten förångat? Hur mycket måste de kylas i toppen för att kondensera?

Jag återkommer när jag vet mer.
Senast redigerad av Johan_F den mån 24 nov, 2008 10:34, redigerad totalt 1 gånger.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Runt 40 grader brukar det vara.

Alltså så superexakt behöver det ju inte vara.

Men det är klart.

Samma temp på alla i omgivningstemperatur. Innan start säg 0,5,10,15,20 grader.

Samma temp på vattnet.

Samma tid.
Senast redigerad av Anders S den mån 03 aug, 2009 06:07, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
tt-96
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 29 sep, 2008 23:10
Ort: Karlskrona

Inlägg av tt-96 »

Tyst blev det....
Känsligt ämne`???

Av 20 hade iaf jag 2 kass...

40 är inte testade än..

Kinaskräp, man får sotera ut dom kassa..

Hur många anläggningar står o går med 10-20-30%??? kass?
Tror ni även dom "dyrare" vacum rören är lika?

Hur länge håller dem?
Tmw E20p Ecotech A3 60*Vaccumrör Biovalent+Automix20 Tigex25 Egen byggd tappvatten automat, Laddomat 10, Perfecta tryckstyrda pumpar
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Var har ni köpt era rör?
Alla har väl inte sfinx?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Jag väntar på lämpliga meteorologiska förhållanden för att kunna göra mer verklighetsförankrade mätningar innan jag kommer med mer info. Alla heatpipe är dock inte likadana, den saken är klar.

Jag har byggt en liten provrigg uppe på verkstadstaket för att mäta och observera lite.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Berätta mer om riggen :sunny:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Nu har det nästan regnat i en vecka ... bara för att man håller på och provar!

Världen är nog inte så enkel som man trodde från början. Det är inte säkert att man ska räkna ut heatpipes som inte klarar thermostestet bra. Det kan nog stå vatten i dem högre upp.

Jag har satt upp fem kompletta rör i min jigg som jag ska mäta temperaturen på. Antagligen bör heatpipes testas med värme längs hela röret och inte bara nere i änden. De kan då med fördel testas i själva vakuumröret OM man har åtminstone lite sol.

Mer info kommer sen.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Kan intyga att det är en rejält kvalitetsspridning på grejer från Kina m.fl. "lågprisländer". Vi hat testat UV lampor (liknande tillverkningsprocess som vacuumrören) och det var alldeles för stor spridning i kvalitén för oss.
Bild
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Att det är dåligt världsläge, och att ekonomin är körd i botten, det kan jag ta.

Men vem fanken har snott solen. Den har ju inte visat sig på en månad snart.

Helt otroligt !


Bättre det blev lite kallt o klart väder :roll:
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Skriv svar