pelletsbrännare

sirkrille
Fröträd

pelletsbrännare

Inlägg av sirkrille »

tjenna! tänkte höra om någon vet vad ja ska ha för pelletsbrännare till min panna. som är en Ctc 265B -89 är så trött på att elda med ved i den. slukar så mycket ved. känns som man eldar för fåglarna.

tack på förhand!
Mvh Christian
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Har en likadan panna fast "lite" äldre... ja, se min signatur. Har kört sedan 2005 med den i oljebrännarehålet utan problem jag inte själv har skapad.

Det är bra om man ser till att "olje"baffelplåten sitter i pannan, det är en löstagbar gjutjärns "vinkel" som hängs över hålet från oljebrännarerummet och riktar rökgasen neråt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
sirkrille
Fröträd

Inlägg av sirkrille »

ok. ska ja ha en brännare som "bränner" rakt in då? vad ofta får du rensa bort askan då?
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Jag köpte en något begagnad Viking B16 GL brännare från Bionordic i våras.
Det har fungerat bätte än alla förväntningar. Den gamla brännaren jag hade var det ständiga problem med.
Din panna är större än den jag har så du borde ha riktigt bra nytta av askutmatningen med tryckluft.
Har nu börjat köra med underhållseld som man använder när det är lite kallare. Också det en finess jag tycker är bra med den här brännaren.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Rena frammåtbrinnande brännare kan behöva en förlängningsstos för att få ut brännaren så att inte lågan träffar innerväggen (kyler lågan och det kan bildas pannsten), så en uppåtbrinnande brännare är nog bättre (du har rätt stor fri höjd i en 265:a) men nästan alla pelletsbrännare funkar bra till den (Roslagsbrännaren, Viking B16, Eurofire, Ulma m.fl bör passa direkt), Eurofirebrännaren behöver bara förlängningsstos om du ska använda hög effekt annars funkar den utan.

Du lär inte behöva aska ur men än max 1 gång i veckan på vintern (troligtvis räcker det var 14:e dag lite beroende på hur mycket värme ditt hus behöver) och någon gång i månaden på sommaren.

Eftersom du inte har något gigantiskt askutrymme så är det rätt meningslöst att lägga pengar på brännare med automatisk uraskning med tryckluft eller askskrapor tycker jag eftersom du ändå måste ta ur brännaren med några veckors intervall), jag har aldrig behövt tömma brännaren utan att jag ändå behövt aska ur pannan, men det är ju en smaksak.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har testat och jag kan göra igenom ca: 800kg pellets innan jag "måste" rensa ut. Jag brukar rensa panna var 3'dje vecka (tidigare om jag känner för det) och jag har aldrig rensat brännaren förutom då jag testade en pellets som slaggade kopiöst mycket.

Min erfarenhet är att min kombination är effektivast (minst ineffektiv?) när brännaren utvecklar runt 6-12kW, går jag över 12-15kW sticker rökgastemperaturen iväg och vid 6kW är det gränsfall för att brännaren kör bra.
Är inte PK!
Bempa
Ungskog

Inga problem

Inlägg av Bempa »

Jag har kört både ecotec A3 i många år och Roslagsbrännaren i ca 1,5 år i en 265K -67. Bägge funkar bra. Jag bytte ecotecen för att den endast hade underhållsfyr och jag fick tjära i kanaler och panna. Har lågt effektbehov och ingen elpatron. Fick en ren o fin panna när jag bytte brännare men matningen är ju kinkig med Roslagsbrännaren. Där är ju undermatningen och dess dosering underbar. jag är övertygad om att de flesta har mycket ojämnare matning än de tror.
Idag har jag kastat ut pannan men om jag valt idag skulle jag valt en brännare med undermatning och interndosering till en 265a. På sommaren kunde det gå 6 v innan jag behövde aska ur. Det blir tätare med framåtriktade såklart.
Lycka till.
Huvudbry? Pellets i pannan och etanol i tanken.
Solar Max B20 . 300 liter konstr som ack,tank.
Roslagenbrännare. 2,2 m rak skruv Roslagenbr.
Körde förr med Ecotec A3 o flexskruv 4m med 45 gr böj i början i CTC 265K.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Bempa: "Det blir tätare med framåtriktade såklart"

Förklara gärna varför. Min brännare är framåtriktat och under eldningssäsongen behöver jag rensa/sota var 3-4 vecka och på sommaren (har enbart pellets, ingen elpatron) kan det lätt gå ett par månader mellan.

Så jag förstår inte riktigt ditt påstående.
Är inte PK!
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Det är ju en tendens som finns generellt att framåtbrinnande ger något större askvolym, men är det bara rätt inställt så skall inte skillnaden vara SÅ stor.

Apropå pannsten så går det ju finfint å ställa några eldfasta stenar på höjd mot bakväggen för att skydda mot detta, jag har haft mina stående där sedan -03 nu utan att varken jag eller sotaren rivit omkull dem eller haft sönder dem.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Menar du att askan är mer porös på framåtbrinnande eller är det högre vikt på askan?
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Som Bempa säger så klarar den här pannan av en riktig undermatad brännare. Det är 50 cm mellan stenarna i botten och taket i förbränningsutrymmet. Ska du bara elda när det är kallt så säljs ju ofta EcoTec A3 billigt på blocket. Ska du elda under den varma årstiden så måste du ha en brännare med eltändning.
En ny undermatad brännare brukade förr vara ca. 8000 dyrare än en framåtbrinnande men priserna där verkar nu vara i gungning rejält.
Nu säljs CTC Bio brännaren (samma som Ariterm Bequem) för 18500 inkl moms!
http://www.maniarmatur.se/?artnr=6374213

Skulle nog bli mitt val till en ctc265 idag även om jag tycker att min nuvarande brännare funkar kanon och är helt problemfri.

Visst kan man elda tre veckor utan att ta bort askan men är man ute efter verkningsgrad så tar man nog bort askan lite oftare. Samma är det med automatisk uraskning på brännaren. Bästa verkningsgraden får man säkert om rostret alltid är rent så förbränningen blir helt likformig.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Icecap skrev:Menar du att askan är mer porös på framåtbrinnande eller är det högre vikt på askan?
Mer porös. Det är alltså inte MER aska.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Hej Sirkrille.

Kör med en Thermia som du ser i min signatur den är från -06 nyköpt.
Har inte haft något trassel med den verkar vara mycket driftsäker och du har möjlighet att ställa in efter hur många tim som du ska aska ut och rengöra pannan. Jag har inställt på 16 tim och det motsvarar ca:14dagar under vinter perioden på vår och sommar så går det ca:2mån innan jag ska aska ut och rengöra.
De nya Ariterm(Thermia)har även kedja på doserhjulet vilket gör att man inte beehöver tänka på stiften som brukade lossna i de äldre mod.
Med respekt för de andra användare och deras brännare så tycker jag att denna brännare passar bäst för din panna,men som sagt detta är bara min åsikt.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Brynäs. om inte annat så är genomströmningsförlusterna lägst el om man så vill den har bästa årsverkningsgraden.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Föräldrarna eldar sin ctc 265 med en v-baronen "Viking Bio"Fungerar klocka för dom..Dom är inne på sin 3 vinter och den verkar tuffa på fint!
Och min PX-21 rörbrännare tuffar på i min Ctc 171 ..går och går inställd på ca 14-16 kW (behöver ingen annan inställning) ....Tycker om min för att jag kan byta allt på den själv(hoppas jag :roll: ) Om jag skulle ha en uppåtbrinnande så skulle det bli den nämnda Ariterms brännaren ..är även pigg på den "pannan" biomatic 20+
Men det är en annan "smörgås"det...

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar