Thermia Super Vision

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Mycket smart med nätet innan sugen. Det bör ju vara dammet som riskerar att explodera pga eventuell statisk elektricitet. Jag antar att det ligger en lång skruv med 2-3 intag längs förrådet som avslutas med en 45 graders böj innan nätet. Är nätet jordat eller vad är det för sladd som går till det annars?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
jth
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 17 nov, 2005 10:19
Ort: Borlänge

Inlägg av jth »

Det är sex intag som är hälften så stora. Det skulle nog duga och vara bättre med fyra st. Nätet sitter direkt på plåten som går mot skruvmotorn som är jordad.

Jag skulle föreslå att vi öppnar ett nytt inlägg under pellets eller meddelar mig så skriver jag mer information på webbsidan istället.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Stugsittaren skrev:Do you use 6mm (max 24mm long) pellets? If you used 8mm (max 32mm long) I suppose the danger of clogging the 32mm pipe would be high, or am I wrong? How many kg of pellets is it possible to transport before changing the cleanerbag? I´m also wondering how the bedsheet filter is mounted in the suction box?

Other people that build waccum transport systems use special tube to take away the static electricity that can occur when transporting something fast in a plastic tube. Have you thought about that or is that why you have mounted the tube in connection with the ventilation drum?
Det där med max längder på pellets stämmer dåligt. Att pelletsen bara skall kunna bli max 4 x diametern är fel.
Jag har plockat ut pelletsar som har varit mycket längre och orsakat driftsproblem i mitt sugsystem.

För 6 mm pellets har jag 6 st sparade med en längdvariation mellan 43-55 mm och för 8 mm pellets har jag 7 st med en längd mellan 53-70 mm.

Jag använder en spiralarmerad gummislang med 60 mm ytterdiameter, kommer inte ihåg vad innerdiametern är men omkring 52 mm tror jag.
Mitt minsta öppningsmått har jag vid övergången från bulkförrådets skruv till sugslangen. Där är innerdiametern omkring 42-43 mm.
Och det är där som dessa sparade "hybrid" pelletsar har fastnat på tvären.
Det är konstigt att de inte har gått sönder i förrådsskruven. Hur en pellets på 70 mm längd klarar den är för mig en gåta, men den har gjort det.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Andy
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 16 nov, 2005 11:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andy »

jth skrev: Är det COMLI så är det kanske RS-485 kommunikation som är en senare variant av RS-422. Jag ska beställa en NM422A på ELFA och se om det fungerar.
Hej

Hur har det gått med NM422A, har du fått den att fungera med brännaren?

/A
ctc171 + Thermia bequem 20d
jth
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 17 nov, 2005 10:19
Ort: Borlänge

Inlägg av jth »

Bara tiden som saknas just nu..
Johan i Borlänge
ctctotal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 09:10
Ort: Oskarshamn

Inlägg av ctctotal »

jth skrev:Bara tiden som saknas just nu..
Några framsteg på denna front?

Detta vore suveränt att ha för att kunna övervaka och trimma pannan.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
Gäst

Inlägg av Gäst »

deleted by myself :cry:
Senast redigerad av Gäst den ons 10 maj, 2006 14:54, redigerad totalt 1 gånger.
stefanstrandberg
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 21:14
Ort: Kimito / Finland

Inlägg av stefanstrandberg »

Hejsan,

Fint forum, har besökt motsvarande finska sidor tidigare.

Kan bara notera att frågan om distansövervakning av Thermia Bequem är precis lika långt hunnen på andra sidan av viken, den som vill träna sin finska kan kolla in diskussionen :lol:

http://www.pellettikeskustelu.net/kesku ... .php?t=150

Verkligen pinsamt för Thermia att man inte kan erbjuda en fungerande lösning. Hoppas att entusiasterna kan hjälpa till här med produktutvecklingen!

Finns det ännu exempel på enkla fjärrövervakningssystem anslutna till existerande relä, där alarmet går som SMS till mobilen? Exempel på hurudan teknik & lösningar som har använts vore mycket intressant att ta del av.

Stefan
Thermia Bequem 50 / Termax 40 Kw +2*300l. acc.tank. & Casaflex Duo DN25 tot. 100 meter.
byggom
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 16 mar, 2006 15:59
Ort: Umeå

Inlägg av byggom »

Vart får man tag på Supervision? Och någon som vet vad det kostar ungefärligen?
Thermia Biomatic 20+
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Supervition säljs inte längre.. Det som finns är Thermia Online.. Vilket kostar fett med $$$ då det är upp ringt via GPRS = måste ha abb + samtals kostnad 1 gång varje timme..

Supervition hade ju fördelen med en kabel till din PC.. men tydligen var det så mycket strul med det så man la helt enkelt ner det hela..

Dock så finns programet ute på nätet.. så det som saknas är länken mellan pannan & PC:n..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
byggom
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 16 mar, 2006 15:59
Ort: Umeå

Inlägg av byggom »

joo.. jag har som förstått att den slutat säljas men vissa verkar ha fått tag på den iallafall, så jag tänkte ifall någon visste ifall den finns någon med ett lager av supervision som de vill bli av med :) ?

hmm.. vart på nätet finns programmet? Förstår att det inte är shareware.. :S
Thermia Biomatic 20+
Gäst

View of supervision

Inlägg av Gäst »

deleted by myself :cry:
Senast redigerad av Gäst den ons 10 maj, 2006 14:53, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst

Inlägg av Gäst »

deleted by myself :cry:
Senast redigerad av Gäst den ons 10 maj, 2006 14:53, redigerad totalt 1 gånger.
zOOge
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 20:07
Ort: Bollebygd

Inlägg av zOOge »

Samma undran här, finns Thermia Supervision att ladda ner nånstans ifrån ?

// Fredrik
Gäst

Inlägg av Gäst »

Senast redigerad av Gäst den tor 11 maj, 2006 12:10, redigerad totalt 3 gång.
Skriv svar