Ulma owners!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Merlo
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 16 feb, 2008 16:02
Ort: Stora Skedvi , (södra Dalarna)

Inlägg av Merlo »

opps...

det är jag som inte kan läsa :oops: , sorry jan004
160kvm+70 kvm garage,Albin special 11f -80, Ny brännare Här: ULMA + tigex 25. I framtiden lägga till solpaneler.
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Inlägg av simon.s »

Köpte min brännare samt installation av http://www.brasvarme.se/
Om jag fick bättre pris eller om det var goodwill vet jag inte :O
Nu är min spak snart slut igen så jag måste fixa en ny.
Kan ju inte ta 500 spänn för en stång med ditsvetsat krok....absurt ju!
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
SnusNisse
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 10 nov, 2005 23:58
Ort: Svedala

Re: Ulma owners!

Inlägg av SnusNisse »

Ja det verkar som om de flesta är nöjda med sina ULMA pannor/brännare.
Vi får väl se hur det blir nu när jag precis kastat ut min gamla CTC 265 K panna från 1974 som gått med en Janfire Flex-A sedan november 2005 och ersatt detta med en Ulma 2000 panna med en Ulma 2000 TCA brännare. Fick panna installerad i måndags den 23 januari och det sista fixades igår den 27:e (några rör som skulle bockas om). Pannan verkar gå tyst och fint i alla fall. Lite kul lösning med tryckluftsrengöringen. Jag får väl återkomma med en lägesrapport lite senare när grejorna har gått ett tag. /Nisse
ULMA 2000 TCA brännare i ULMA 2000 panna
Medlevererade motdragsluckan
Bionorr 6 mm pellets i ett MAFA veckoförråd
Värmer 210 kvm (2 plan + källare)
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Ulma owners!

Inlägg av grey »

precis fått min panna installerad :D återkommer med rapport!
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Ulma owners!

Inlägg av grey »

hittills super nöjd med pannan och brännaren , installationen var kanon, men nu lite så här i efterhand hade jag nog önskat lite mer genomgång av systemet.

vet inte riktigt hur shuntautomatiken fungerar , och hur jag vet om den är i manuellet eller automatläge,
sen är jag lite osäker på cirskulationspumpen , hur den jobbar? den är i autoläge, men just nu är den helt avstängd, eftersom ingenting shuntas ut i systemet , antar att den startar när jag sedan eldar mot elementen.. men underhållsstartar den emellanåt? eller hur vet jag om den gör det?

lite sådana grejer som jag inte har riktigt koll på ännu, känner nog att jag velat haft en mer grundlig genomgång av installatören..

eller om det kanske finns någon här som man kanske kunder ringa när man står vid pannan så man kan ställa lite frågor?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Skriv svar