Ecotec A4 -04 ingen låga.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Peter603
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 20 nov, 2005 09:50

Ecotec A4 -04 ingen låga.

Inlägg av Peter603 »

Hej på er,

Har problem med brännaren, stoppar efter 4-6 timmar med felkod ingen låga.

Startar alltid utan problem.

Kan en ny pelletssort ställa till det, bytt från Vida till Okome ett tag för att testa, har ställt matningsjustering på 15% då går brännaren lite längre tycker jag.
Pelletsen känns som den vore mindre pressad än tex Vida annars vit och fin.

Externskruv matar på bra, nivåvakterna fungerar fint laddar bra värde upp till 98.

Det konstiga är att jag en natt kollade givarvärden när brännaren var i drift och optovakten harde värde 0, borde den inte registrera hela tiden när den är i drift?

Opton ser annars fin ut ingen yta osv, men den är från -04.

Är det någon som har tips tar jag tacksamt emot dem.

Mvh, Peter
A4 + Nibe City VX.

Ett Haveri är inte ett nederlag, det är en chans till uppgradering.
ak
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 aug, 2007 12:59
Ort: Älvsjö

Inlägg av ak »

Låter konstigt med optovakten - den ska väl ge minst 30 för att brännaren ska gå över från start- till driftläge. Under drift brukar man få kraftigt varierande värden från 100 och uppåt skulle jag säga. Fick du värde 0 under lång tid, eller stannade brännaren i samband med det?
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Peter603
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 20 nov, 2005 09:50

Inlägg av Peter603 »

Brännaren stannade efter jag hade varit och kollat på den, kanske 30 min senare.

Mycket konstigt detta, har bytt slussvingar primärringen, nivåvakter externmotor, internmotor, värme element tidigare och dessa verkar fungera.

Pannan är nysotad och brännaren är rengjord överallt.

När brännaren har stannat och larmar ingen låga så glöder det ändå i brännarkoppen och verkar finnas bränsle, men koppen är/blir kolsvart
precis som om det har varit för hög värme eller nåt, det svart går knappt att skrapa bort.

Mvh, Peter
A4 + Nibe City VX.

Ett Haveri är inte ett nederlag, det är en chans till uppgradering.
ak
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 aug, 2007 12:59
Ort: Älvsjö

Inlägg av ak »

Jag tycker det låter som om förbränningen går med ordentligt luftunderskott, men det brukar ju inte gå så långt så att elden kvävs. Nåt krångel med fläkten, kanske?

I dina kläder hade jag börjat med att kolla färgen på skorstensröken, gärna idag när det är skapligt vindstilla (här, i alla fall). Jag skulle gissa att det ryker ganska svart, och det skulle i så fall indikera att förbränningen får för dåligt med syre.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Peter603
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 20 nov, 2005 09:50

Inlägg av Peter603 »

Hej igen,

Nu har jag haft tid att umgås lite med min brännare, det är ungefär som med barnen man måste umgås för att få reda på saker och ting.

Allt fungerar vakter motorer mm.

Efter ca 30 minuters körning så stannar internmotorn och orkar inte dra runt, hjälper jag till med en polygrip, ett knyck så går den snällt igen.

Måste vara nåt sjukt med internskruven, någon som vet hur man demonterar den och gör rent?

Ha en trevlig fredagskväll!

Mvh, Peter
A4 + Nibe City VX.

Ett Haveri är inte ett nederlag, det är en chans till uppgradering.
Trädkramarn
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 01 jan, 2009 17:00
Ort: Lappland

Inlägg av Trädkramarn »

Det är ganska omfattande men det går bra om man försöker, har en A3 som är ännu krångligare. Stäng av och låt kallna, ta ur brännaren ur pannan. Börja med att ta isär kedjan med kedjelåset, sen lossar du drevet till skruven med insexskruv i ett hål på sidan, tror det var 4 mm. Ta sen loss drevet och pilla lös krysskilen ur axeln. Sen kommer du åt kullagret. Enklast är att ta lös hela lagerkoppen från internförrådet och sen ta ur lagret med hjälp av en låsringstång, kom ihåg att lagerhållaren är vänstergängad, i.a.f på min A3. Lagret heter 6302 2rs c3 och finns ofta på bensinmackar.Om du inte hittar nåt fel på lagret så har du troligen motorfel. Pröva att vrida runt skruven för hand och kolla om den går tungt, om inte så kollar du slussen, jag brukar trimma av ca 1-2 mm i bakkant på slussvingarna så går dom betydligt lättare, testa även att lossa motorn och vicka på den, om du har stort glapp så kan axeln ha skurit vid slussväggen. Det var lite att bita i, Lycka till :)
Peter603
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 20 nov, 2005 09:50

Inlägg av Peter603 »

Hej Trädkramarn,

Tack för din instruktion, skall plocka isär detta ikväll.
Tömde brännare på pellets igår och körde den utanför pannan, då gick den klockrent inget tecken på att fastna, sedan körde jag igång med pellets i den och det började knaka, lät som det kom från skruven.
Motorn är nog bra efter som den ligger i helspänn och går knapp rubba för
hand när skruven låst sig.

Kan detta ha med pelletskvaliten att göra? Okome pelletsen är väldigt korta, många bara 6-7mm långa.

Ha det bra!
//Peter
A4 + Nibe City VX.

Ett Haveri är inte ett nederlag, det är en chans till uppgradering.
Trädkramarn
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 01 jan, 2009 17:00
Ort: Lappland

Inlägg av Trädkramarn »

Hej Peter! Låter väldigt mysko, du måste ta ur skruven helt och kolla så du inte har sten eller nån bit av pressen därinne, annars måste du nog byta pellets. Vad jag förstår så är brännaren nära nog helrenoverad och dom brukar gnaga i sig det mesta, konstigt! :?:
Peter603
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 20 nov, 2005 09:50

Inlägg av Peter603 »

Jeehhaaa!

Efter ett par Fagerhult 5.3% så hittade jag felet.
Primärringen hade svullnat upp på ett ställe, precis ovanför tändelementet.
Förmodligen pga ett par täta luftspringor i primärringen så askringen kärvade/låste sig när den skulle snurra runt och kroken som driver askringen sitter ju i toppen på interskruven.
Vinkelslip och vattenpass, skjutmått så var det fixat.

Så jag hoppas det fungerar nu annars vet jag ej vad jag skall göra.
Sorry Okome eran pellets är det inget fel på!

Ha det bra på er och ha en trevlig Lördagskväll.

Mvh, Peter
A4 + Nibe City VX.

Ett Haveri är inte ett nederlag, det är en chans till uppgradering.
Trädkramarn
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 01 jan, 2009 17:00
Ort: Lappland

Inlägg av Trädkramarn »

Grattis! Det var nåt nytt, Lex Peter! :D
Skriv svar