Problem med min Eurofire

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Legacy
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 22 apr, 2008 17:38

Problem med min Eurofire

Inlägg av Legacy »

Tjena alla, är ny här på forumt och är "grön" inom pelletsens värld också:)

Jo, det är så att jag har min Eurofire-brännare inställd på Min-70 och Max-80, men det verkar som att det är kämpigt för den att nå upp till 80 gränsen. Tar tex 1,5-2 timmar från uppstart. Matningsdos är: 0.8Min och 1.2Max.

Dessutom så har den börjat att sätta igen brännaren med pellets och sen fortsätta att fylla nerfallsröret ända upp till skruven, det verkar som att brännaren inte hinner bränna bort pelletsen som faller ner. Installatören har varit här och sagt att det beror på pelletskvaliten, tydligen har dom fått massproducera pellets under den kalla period som har varit. Och kvaliten på den har varit av mindre bra sort, faller sönder och är rent av fuktig.

Fast o andra sidan så har jag alltid kört med den pelletsen och problemet startade förra onsdagen efter att sotaren varit här:D(Som för övrigt också är installatören av pannan och brännaren)

Det känns lite obehagligt att det fylls på med pellets hela vägen upp till skruven när det brinner i brännaren, och detta sker alltid efter att pannan har gått ett x antal timmar.

Jaja, får ett nytt pelletsmärke levererat imorgon(Neova tror jag det heter), så hoppas att det inte krånglar allt för mycket tills dess.

EDIT: Hmm det verkar som att problemet med stoppet kommer efter att tempen har nått 80 och brännaren stoppar för att låta sjunka ner till 70 och blåsa ur och sen börja fylla pellets igen.

Passade också på att sänka Min till 65 och max till 75.
Legacy
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 22 apr, 2008 17:38

Inlägg av Legacy »

Ny pellets på plats, men samma problem kvarstår. Har sänkt matningen till Max 0.8. Förhoppningsvis så är det bara så att den ny pelletsen inte har beblandat sig tillräckligt med den gamla ännu.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

Ett klassiskt misstag, som är lätt att göra med Eurofire i början, är att de snedtällda slitsarna/avlånga hålen i rostrets undersida sätter igen och att man missar att rengöra dem. Ta isf stålborste och/eller morakniv. Om det är igensatt kan brännaren gå riktigt dåligt. Däremot borde skruven sluta mata!! Där tycker jag att du kan ringa Baxis huvudkontor i Falköping direkt och fråga, det är en allvarlig säkerhetsfråga tycker jag.


Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Legacy
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 22 apr, 2008 17:38

Inlägg av Legacy »

Tack för svaret. Ska kika på rostret senare när pannan har svalnat av lite. Och det där med att matningen ska stoppa håller jag med om är konstigt. Skickade ett Mail till Baxi nu och förklara mitt problem, sen blir det att ringa imorgon.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Jag tycker varken installatör eller brännare låter frisk.
Har du stopp/pellets hela vägen ner till rostret?
Eller är slangen böjd så att pelletsen fastnar innan dom kommer ner i fallröret.
Förstår dock inte hur skruven kan mata om du inte kör den direkt mot ett vägguttag.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Legacy
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 22 apr, 2008 17:38

Inlägg av Legacy »

Stoppet blir ända nere från rostret. Ja, jag drog igång den igen nu, fattas väll bara att kåken brinner ner med.
Legacy
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 22 apr, 2008 17:38

Inlägg av Legacy »

Ok, gjort rent rostret(var inte mycket igensatt, men tog det som var)och det har kommit ner till den nya pelletsen....So far so good, hoppas det fortsätter så här nu.
Legacy
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 22 apr, 2008 17:38

Inlägg av Legacy »

Har nu varit i kontakt med baxi, han jag pratade med trodde att det var fotocellsvärdet som var förlågt(hade det på 5 och han bad mig öka till 20).

I och med att problemet uppstår efter att pannan nått min-tempen och fyller på för mycket vid omstarten där så antog han att det ligger kvar glöd som fotocellen reagerade på(ändra också Min-Max temp till 60-80)och då började den fylla på pellets för tidigt.
Legacy
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 22 apr, 2008 17:38

Inlägg av Legacy »

Och efter alla dessa justeringar så går nu pannan som under fornstora dagar:)

Mycket bra service och trevlig personal på Baxi!
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

gött mos!! grattis
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar