Påfyllnadskranen till pannan började läcka vatten

Skriv svar
fremar
Stor entusiast!

Påfyllnadskranen till pannan började läcka vatten

Inlägg av fremar »

Skulle kolla om det behövde fyllas på vatten i pannan och fyllde på med kranen som sitter på ett kopparrör in i pannan. Sen efter att jag stängde av kranen så droppar det vatten från den, tog av den bruna kranen man vrider på och det läcker från den mässingsdelen som man skruvar på med kranen. Står FVS på delen som rören sitter i och den kromade delen som reglerar flödet står det FMM M20x1.5 på tror jag det var.

Finns det några reservdelar att köpa som kan fixa läckaget eller är det en ny kran som gäller? Vad ska man isåfall köpa för reservdelar/ny kran?
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Är ventilen gammal som gatan byt... ? En vanlig kulventil funkar bra...Rinkabyrör...
Tex:

http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=669

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
fremar
Stor entusiast!

Inlägg av fremar »

Ingen aning om hur gammal den är, själva kranen man vrider på ser precis ut som en vanlig som brukar sitta på blandare på toaletter och kök.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ja ingen har den andra lik!
En sån kanske...?
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=466

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Ta bort kranen och byta blir ju svårt. Brukar sitta en tätningsförskruvning runt kranens axel. Kanske det går den att skuva lös linda runt axeln med lite linoljeindränkt lin och sedan dra åt så det slutar droppa.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
fremar
Stor entusiast!

Inlägg av fremar »

En passande sån kranöverdel skulle kanske fungera, ser nästan ut som den på bilden. Annars får jag väl ta och sätta dit en annan kran, vattnet kan jag ju stänga av. Blir vattnet i pannan som blir bökigare, fast påfyllningen går in ganska högt upp på sidan av pannan och vattnet till elementen har jag avstängningskranar på in och utgående.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Mappe99
Prima virke

Inlägg av Mappe99 »

haft samma problem. Tror den slutar droppa om ett par dagar.. :)

Är det samma typ av kran som jag hade har du en "mutter" där kranen går in kanske kan du spänna denna lite lätt?
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
fremar
Stor entusiast!

Inlägg av fremar »

Jo det går ju som att skruva fast hela den kromade delen, men det hjälpte inte. Läcker mellan den kromade delen och mässingspinnen som plastkranen sitter fast i. Slutar det att läcka om några dagar så måste jag ju fylla på vatten igen och då börjar den väl igen. Har försökt att få det tätt med vulktejp tillfälligt. Får springa in på nån vvs-firma på lunchen och kolla om de har nåt som kan passa.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
fremar
Stor entusiast!

Inlägg av fremar »

Den här kranöverdelen var det som jag skulle ha tydligen, lev lurad av att det stod M20x½" där och inte M20x1.5 som på min. Köpte en på lokala rörfirman för endast 189:-, fast jag kollade lite på den och på själva delen som man skruvar på för att stänga kranen sitter det en liten O-ring. Vad jag kan se så måste det vara där min läcker och den O-ringen kostade endast 2,50 på rinkabyrör, http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1246
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Mappe99
Prima virke

Inlägg av Mappe99 »

[quote="fremar"]Slutar det att läcka om några dagar så måste jag ju fylla på vatten igen och då börjar den väl igen. quote]

Behöver du fylla på vatten ofta borde det la vara läge och fundera på vart vattnet tar vägen eller?

//Martin
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
fremar
Stor entusiast!

Inlägg av fremar »

Näe har inte behövt fylla på ofta, skulle göra det nu pga att jag hade luftat lite element och så. Menade alltså att om kranen står och droppar i flera dagar så lär de ju ha läckt ut så mycket vatten där att jag behöver fylla på igen. Annars har jag inte fyllt på sen jag satte i en elpatron i pannan i sommar och tömde pannan på vatten. Vattentrycket håller sig iallafall konstant på 0,5 bar enligt mätaren. Har öppet expansionskärl uppe på kallvinden.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Skriv svar