Kvarn som låter som någon knackar på den..
Kvarn som låter som någon knackar på den..
Som sagt, kom ner i morse och ingen låga detekterad. Satte igång systemet och ser då att kvarnen inte roterar och att den låter som någon står och knackar på den. Någon idé om var jag skall börja? Mistänker att jag måste ge mig på att demontera kvarnen. Har öppnat och kickat in underifrån och ser inget konstigt.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Kvarnen
Hej
Har haft kvarnproblem, kvarnen gick ej runt, utan gjorde bara hackande utan att gå runt. Sedan stannar den för att sedan hacka en stund till.
Trodde nåt fastnat, så jag lät den hacka lite till, men med hjälp av en polygrip hjälpte jag den runt.
Tömde bingen för att titta på inmatningshålet, mycket pulver, men inget direkt fel.
När den borde ha tömt slangen, gick den fortfarande trögt emellanåt.
Lossade 4 bult blå plåten, de 2 insexskuvarna närmast motorn. plockade ner den.
Kikade in men såg inget, lossade alla philipsskuvarna. Skruven såg ut som spagetti precis där kvarnhjulen är.
Fick kapa 15 cm av fjädern och slangen.
Blev inte klar idag, men fortsätter i morgon.
Har haft kvarnproblem, kvarnen gick ej runt, utan gjorde bara hackande utan att gå runt. Sedan stannar den för att sedan hacka en stund till.
Trodde nåt fastnat, så jag lät den hacka lite till, men med hjälp av en polygrip hjälpte jag den runt.
Tömde bingen för att titta på inmatningshålet, mycket pulver, men inget direkt fel.
När den borde ha tömt slangen, gick den fortfarande trögt emellanåt.
Lossade 4 bult blå plåten, de 2 insexskuvarna närmast motorn. plockade ner den.
Kikade in men såg inget, lossade alla philipsskuvarna. Skruven såg ut som spagetti precis där kvarnhjulen är.
Fick kapa 15 cm av fjädern och slangen.
Blev inte klar idag, men fortsätter i morgon.
Pe-Te-panna mod 1960
Har nu plockat ned och demonterat kvarnen och gjort rent den. Några noteringar.
Utan skruv i så går det bra men jag kan ganska lätt med handen hålla emot skruven så att den börjar hacka. Är det någon form av backspärr/kuggar som kan vara utslitna?
Provade att sätta i skruven igen men den stannar och hackar/går inte bra. Fick ge upp vid midnatt igår. Får fortsätta felsöka idag efter jobbet.
Utan skruv i så går det bra men jag kan ganska lätt med handen hålla emot skruven så att den börjar hacka. Är det någon form av backspärr/kuggar som kan vara utslitna?
Provade att sätta i skruven igen men den stannar och hackar/går inte bra. Fick ge upp vid midnatt igår. Får fortsätta felsöka idag efter jobbet.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
ztz, låter som om din växellåda har flugit till himlen....
Apropå detta med skruven, så börjar jag misstänka att det hade varit bra med den konstruktionen som många andra använder när de kör med flexskruvar, nämligen ett stödlager i motsatt sida till motor/kvarn. Skruven verkar fara illa av att hänga löst i den änden, den verkar "sträcka" på sig under en tids drift för att sedan haverera.
Apropå detta med skruven, så börjar jag misstänka att det hade varit bra med den konstruktionen som många andra använder när de kör med flexskruvar, nämligen ett stödlager i motsatt sida till motor/kvarn. Skruven verkar fara illa av att hänga löst i den änden, den verkar "sträcka" på sig under en tids drift för att sedan haverera.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
SkruvF*n
Fick ihop skruv och kvarn.
Men lite oväsen, nånstans tog det emot.
Proppen längst ned, Skruven har svarvat den så kanterna var lövtunna på sidan.
Låsskruven tryckte då in godset och gick emot skruven. Näste då med el-svetsen i stället.
Din växellåda är nog problemet, jag förmodar att motorn går runt när du stannar skruven med handen, Drev med begynnande tandlossning eller nåt som slirar.
Se om det inte går att pilla isär det.
Nog svårt att hitta delar till växellådan, säljs nog komplett med motorn.
Men lite oväsen, nånstans tog det emot.
Proppen längst ned, Skruven har svarvat den så kanterna var lövtunna på sidan.
Låsskruven tryckte då in godset och gick emot skruven. Näste då med el-svetsen i stället.
Din växellåda är nog problemet, jag förmodar att motorn går runt när du stannar skruven med handen, Drev med begynnande tandlossning eller nåt som slirar.
Se om det inte går att pilla isär det.
Nog svårt att hitta delar till växellådan, säljs nog komplett med motorn.
Pe-Te-panna mod 1960
Re: SkruvF*n
Been there.
2ggr
NU kör jag med alldeles för kort skruvspiral för att unvika det problemet, men då töjer sig sprialen sakta på längden istället, å förr eller senare går den av (har hänt 1gång nu).
Som jag skrev ovan, kollar du in liknande andra konstruktioner så har de ett stödlager i botten för skruven som den kan vila emot. Förmodligen den enda fungerande lösningen. Måste kolla upp exakt hur det ser ut i de flexskruvar som har stödlager, om man kan använda några av de delarna och modifiera till MBIO:s intag.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.